Hallo,
Ik heb eigenlijk een hele eenvoudige vraag waar ik als derdejaars scheikunde student het antwoord op ben vergeten. Stel, we hebben een waterige oplossing van hypofosforigzuur(H3PO2(aq)) en een niet nader gespecificeerde oxidator. Dan zijn er de volgende halfreacties:
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_elec...al_(data_page))
H3PO2(aq) + H+ + e- ⇄ P(white) + 2 H2O (−0.508)
H3PO3(aq) + 2 H+ + 2 e− ⇄ H3PO2(aq) + H2O (−0.499)
H3PO3(aq) + 3 H+ + 3 e- ⇄ P(red) + 3 H2O (−0.454)
H3PO4(aq) + 2 H+ + 2 e- ⇄ H3PO3(aq) + H2O (−0.27)
De vraag is dan: welke reactie zal het meest verlopen? De 2e zal uitgaande van de beginstoffen en de electrodepotentiaal het meest gunstig zijn. Maar vervolgens ontstaat H3PO3(aq) en dit kan vervolgens volgens de derde vergelijking tot rode fosfor reageren. Bovendien kan via de laatste reactie fosforzuur ontstaan. En de eerste reactie zal in het geval van oxidatie tot witte fosfor leiden.
Nou ben ik mij ervan bewust dat de reacties die ik noem beide kanten op verlopen en dat ik oxidatie en reductie reacties benoem terwijl in het ideale model alleen de eigenlijke oxidator als zodanig op zal treden. Maar de werkelijkheid is niet ideaal, dus vraag ik mij af of niet uiteindelijk een volledige reductie tot water en witte fosfor het meest gunstig is. En gunstig betekent dan gunstig voor het systeem, niet voor mij :eusa_whistle: .
Ik ben benieuwt hoe dit nou eigenlijk zit.
Met vriendelijke groet,
Martin
Puzzels