Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
KarelNed
Artikelen: 0

Re: De grote raadseltopic

Nou, ik had gehoopt dat nu de afbeelding zelf verscheen, maar het is helaas slechts een link:

http://www.glowfoto.com/static_image/05-03...0/img5/glowfoto

Voor toelichting: zie bovenstaande entry.

PS: En als een moderator er één bericht van kan maken, met foto, ben ik hem/haar zeer dankbaar.

PPS: En als het hier gebruikelijk is je eerst fatsoenlijk voor te stellen in het cafe o.i.d., excuses voor het met de deur in huis vallen.

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Ik zie alleen het plaatje.

Is het een raadsel?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

KarelNed

De bijbehorende tekst stond één entry eerder:

LS,

ik heb een serieus probleem, geen raadsel, maar met puzzeltrekjes, dus ik plaats het maar hier.

Hopelijk kan iemand mij iets verder helpen, of adviseren wie ik hiemee lasgtig zou kunnen vallen.

Bijgaande schets toont de krassen achterop een 17de-eeuws architectuurschilderij (paneel). De rode punten zijn gaatjes. Kennelijk heeft iemand wat zitten oefenen. Het lijkt er op dat iemand met een passer wat hoodlijnen van een spiraal heeft proberen te construeren. Komt het patroon van gaatjes iemand bekend voor als hulpmiddel daarbij?

In vrijwel ieder architectuurschilderij kan men de Gulden Snede terugvinden, maar die verhouding vind ik niet terug in het krassenpatroon. Desalniettemin is het iets om in het achterhoofd te houden.

En dan nu ook maar de plaatjeslink erbij gezet:

http://www.glowfoto.com/static_image/05-03...0/img5/glowfoto
Safe
Pluimdrager

Geen idee wat het probleem is ...

De laatste link kan beter verwijderd worden.
PeterPan

De opmerkingen van Safe kunnen beter verwijderd worden.

De vraag van KarelNed kan beter in een apart onderwerp worden ondergebracht.

Ik zie niet een twee drie wat de tekenaar aan het doen was. Het lijkt of ie aan het zoeken was om de juist plek te bepalen om iets neer te zetten.
PeterPan

naamloos
naamloos 910 keer bekeken

Herkent iemand een structuur of een logica in deze lijnen? De rode punten zijn punten waar de passerpunt zijn neergezet.
KarelNed

Bedankt PP.

En ja, ik denk dat het beter ergens anders zou staan, in een topic over hiostorische wiskunde/geometrie.

De toelichting is essentieel: het zijn krabbels van een 17de-eeuwse architectuurschilder of een leerling, in ieder geval iemand die gewoon was om met behulp van passer, winkelhaak en maatlat, al dan niet met maatvoring, perspectiefconstructies en verhoudingen te construeren. Hier lijkt iemand spiralen te willen construeren, in welk geval de Fibonaccispiraal voor de hand ligt, daar in vijwel ieder 17de-eeuws architectuurschilderij de Gulden Snede valt terug te vinden.

De vraag lijkt mij of iemand een relatie herkent tussen de spiraalframenten en de gegeven passerpunten.
king nero

Een mier loopt op een rubber strookje ("rekker") met een snelheid van 15 cm/min van het ene uiteinde naar het andere uiteinde.

op t=0 begin jij ook de rubber band uit te rekken tegen 1 cm per minuut.

Wanneer bereikt de mier het andere uiteinde?
dirkwb

Ga ervanuit dat de lengte van de strip L0 is dan is de lengte in cm na t minuten: L(t)=L0+t. De afgelegde weg in cm van de mier na t minuten is: s(t) = 15t dus het andere uiteinde wordt bereikt na

15t = L0 + t => t = L0/14 minuten;
Quitters never win and winners never quit.
Safe
Pluimdrager

@PeterPan

Wat 'zie' jij met de link van bericht 1323?
PeterPan

Safe schreef:@PeterPan

Wat 'zie' jij met de link van bericht 1323?
Een niet bestaande pagina. Bedoeld is de link bij bericht 1321.
PeterPan

Probleem 180

Op een ronde draaibare tafel bevinden zich 4 enveloppen, die de hoekpunten vormen van een vierkant.

In elke envelop bevindt zich een kaart met een zwarte en een witte zijde.

Bij elke beurt mag je twee enveloppen aanwijjzen, de kaarten eruit halen en (eventueel ongedraaid) weer terug in de enveloppen doen.

Tussen 2 beurten wordt de tafel gedraaid. Je ziet niet hoe de tafel gedraaid is, want bij het draaien moet je je omkeren.

Je wint een prijs als alle kaaarten in de enveloppen dezelfde kleur boven hebben liggen.

Je krijgt maximaal 10 beurten.

Welke tactiek moet ik toepassen om er zeker van te zijn dat je de prijs wint.
nightmare0us

Ik zou denken van bij de eerste beurt twee random enveloppen te nemen en te zorgen dat die twee hetzelfde kleur hebben, en te onthouden of ze naast of tegenover elkaar liggen.

de tweede beurt kijk je bij de eerste enveloppe die je neemt welk kleur ze heeft, is dit zwart (of wit, als je eerder wit gekozen hebt), neem dan de kaart er tegenover en maak die ook zwart(of kaart ernaast als daarnet tegenover elkaar lagen)

is ze echter wit(...)draai ze dan en controleer ook die er tegenover(...)

als je dat tien beurten doet, is de kans dat er nog een niet zwart is zééééééér klein.... maar nog steeds niet nul vrees ik...

help me out here pple?
the cake is not a lie.

... or is it?

98% of teens would be dead if Twilight said breathing wasn't cool. Copy and paste this if you're the 2% who would be laughing
drsmart

met hoeveel personen speel je??

Wanneer je in je eentje speelt, dan is het spel al na de 2e beurt uit,

maar je weet niet wat je kan verwachten bij meerdere spelers ;)
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Erik Leppen

Aangenomen dat je de enveloppen niet kunt onderscheiden van elkaar, kan het volgens mij niet (als je dat wel kunt is het flauw). Aangezien na elke beurt de tafel willekeurig wordt gedraaid, is van de enveloppen die je nog niet hebt gezien, de positie willekeurig, en is er dus volgens mij elke beurt een kans groter dan nul dat je enveloppen die je nog niet hebt gezien, wederom niet pakt.

De tactiek die ik zou proberen is elke beurt random twee enveloppen pakken en die kleur X maken, waarbij X random gekozen wordt aan het begin van het spel en daarna niet meer veranderd. De kans dat alle enveloppen dezelfde kleur hebben is dan ten minste de kans dat je ze allemaal hebt gezien en die is vrij groot.

Edit: als je de tweede envelop die je pakt in een beurt afhankelijk kunt maken van de kleur van de eerste, zou het misschien wel kunnen, maar hoe dan ook moet er ééns een moment in het spel zijn waarop je wéét welke envelop je als enige nog niet hebt gezien en ik vraag me af of dat kan, want dan moet dat de tweede envelop in een beurt zijn, want de eerste envelop van een beurt is altijd met 25% kans elk van de enveloppen vanwege de willekeurige draaiing. Maar wil je uit de informatie in de eerste envelop de tweede kunnen afleiden, moet de eerste dus uniek van kleur zijn en je dat bovendien weten. Maar volgens mij zit je dan in een cirkelredenatie, omdat je dan dus moet hebben gezien wat er in alle enveloppen zit, dus dat werkt niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!