Daar snap ik niet veel van, de ruimte. je kan overal heen, omhoog naar beneden links rechts OVERAL met een oppervlak. kun je niet door de oppervlak heen.
Op aarde kun je vooruit, achteruit, links en rechts lopen zo lang als je wilt, zonder een grens tegen te komen. Zoiets is ook mogelijk in de ruimte, maar dan zo dat je ook naar boven en beneden kunt vliegen zolang als je wilt, zonder een grens tegen te komen. Als je maar lang genoeg vooruit reist in de ruimte zul je als het ware weer op hetzelfde punt uitkomen.
En dan kun je inderdaad een eindige ruimte zonder grenzen hebben...
tijd, KAN je niet veranderen. er zal ook nooit in (mijn mening) MILJARDEN TRILJARDEN QUADRILJARDEN jaren, geen tijd machine gebouwd worden.
Maar er is geen reden waarom het niet zou kunnen?
In het heelal heb je geen of nauwlijks weerstand. dus als jij op ruimtevaart gaan en je gooi eens steentje het heelal in gaat het steeds sneller. ooit op TV gezien dat ze een plan hadden om een soort parachute de ruimte in te lanceren met een soort beamer eraan vast gemaakt. die beamer schijnt licht aan de binnenkant van de parachute omdat licht masa heeft en zo de parachute aandrijft heel langzaam. geen grootte massa maar het heeft het wel (Einstein? bewezen dat jupiter licht aantrekt en dat licht van sterren of de zon in een boogje om jupiter heen gaat en zo op de aarde komt. zo wouden ze over een extreem lange periode steeds sneller gaan en eventueel snelheid c of sneller bereiken
Het idee is goed, maar zolang de beamer aan de parachute vast hangt, gaat het ding toch niet vooruit. Dat noemt men de wet van actie en reactie (van Newton). Zo kan een zeiler bv ook niet varen door in zijn zeilen te blazen.
Het zou wel werken, als de beamer niet aan de parachute vasthangt, en ik denk dat dat ook hun idee was...
sjonnyjoint schreef:What about zwarte gaten? 'zelfs het licht kan er niet aan ontsnappen' betekent dus dat het licht ervoorbij raast en opeens omkeerd? ik denk dus dat licht zonder weerstand c heeft ja, maar onder zwaartekracht anders zit. ik weet niet hoe dat zit met geluid?
1. of geluid massa heeft.
2. of geluid sneller of langzamer kan dan het geluidssnelheid.
3. of geluid met licht in vergelijking kan worden gesteld.
4. dachten mensen niet hetzelfde over de snelheid van het geluid? dat het 'niet mogelijk was'
Geluid heeft geen massa, ze kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen sneller dan de geluidssnelheid, en de geluidssnelheid is niet altijd dezelfde. Geluid en licht kun je maar moeilijk met elkaar vergelijken. Geluid heeft een medium (lucht, water, ...), licht niet.
Overigens heeft men al vaak vastgesteld dat van welke richting je ook de lichtsnelheid meet, en hoe snel je ook daarbij gaat, hij in een vacuüm altijd dezelfde blijft. Dat is ook onafhankelijk van de zwaartekracht, bij een zwart gat wil het licht ook nog wel een rechte weg volgen, maar de ruimte is zo sterk gekromd dat vanuit een ander oogpunt gezien, de weg niet meer recht is.