Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
thermo1945
Artikelen: 0

Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Hoe kan de concentratie van het CO2 en O2 in de atmosfeer veranderen alleen en uitsluitend tengevolge van ontbossing? Dat wordt in Wikipedia beweerd. Planten ademen per etmaal toch evenveel CO2 en O2 in als uit? Het aantal bomen lijkt me dan niet relevant.

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Bas

Re: Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Planten ademen per etmaal toch evenveel CO2 en O2 in als uit? Het aantal bomen lijkt me dan niet relevant.
Nee, planten die nog groeien leggen koolstof vast (waar worden ze anders groter van?) en nemen dus netto CO2 op. Wel is het zo dat in een bos dat als geheel in evenwicht is (er komt netto geen begroeiing meer bij, omdat sterfte en groei even groot zijn) er in totaal ongeveer evenveel CO2 wordt opgenomen als weer afgestaan. Door verstoring (zoals bomenkap) verdwijnt dit evenwicht en kan het gebeuren dat er ineens meer CO2 wordt afgegeven dan opgenomen, of juist meer opgenomen dan afgegeven (bijvoorbeeld als er veel nieuwe aanplant is). Hoe dit allemaal precies zit wordt nog onderzocht, het is vaak complexer dan het lijkt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ensiferum

Re: Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Hoe kan de concentratie van het CO2 en O2 in de atmosfeer veranderen alleen en uitsluitend tengevolge van ontbossing? Dat wordt in Wikipedia beweerd. Planten ademen per etmaal toch evenveel CO2 en O2 in als uit? Het aantal bomen lijkt me dan niet relevant.
Als dat zo zou zijn, dan zou een boom niet kunnen groeien. Zolang een boom groeit, stoot hij meer O2 uit dan CO2.

Bovendien wordt een heel deel van de koolstof naar de wortels gestuurd om daar uiteindelijk te sterven (de wortels dus) en in de grond achter te blijven. De juiste hoeveelheden hangen af van klimaat, bostype en bodemtype.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!