Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Adpruys
Artikelen: 0

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Dan zullen veel dieren zelfbewust zijn.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Assassinator

in ieder geval zijn wij zelfbewust (ja wij zijn dieren) en olifanten, andere soorten mensapen ook. dat is makkelijk te testen door ze voor een spiegel te zetten, doe dat maar eens met een kat ofzo :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ripclaw

dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.

Lijkt me sterk... ik heb op National Geographic een docu gezien over Chimpansees, waar ze een soortgenoot in elkaar rossen en uit elkaar trokken... dat arme beest schreeuwde het uit. Wil je soms beweren dat het niks had gevoeld, en dat ie maar voor de lol schreeuwde?
Dell

Apen kennen wel degelijk een vorm van bewustzijn. K meen me 'n experiment te herinneren waarbij een chimpansee (?) 'n rode stip kreeg op z'n neus en die vervolgens een spiegel kreeg voorgelegd. De aap raakte met z'n vingers de rode stip op z'n neus i.p.v de spiegel. Dat wijst volgens de onderzoekers op 'n bepaalde vorm van zelfbewustzijn.
Adpruys

Een soortgelijk experiment met olifanten waar assasin op doelt.

Nogmaals: curious stuk was natuurlijk ironisch. ligt er toch dik bovenop

Had ik dit vanmiddag niet al gemeld? verwijderd? ben ik nu beledigend of provocerend tov degenen die curious letterlijk opgevat hebben?

In dat geval: mijn excuses bij voorbaat
Veertje

I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Gijs

als dieren geen bewustzijn hebben bevinden ze zich dus eigenlijk in een constante slaapwandeling (en denk niet dat slaapwandelen iets is wat onder een droom gebeurd want mensen doen complexe handelingen zoals koken of zelfs fietsen tijdens hun slaap!) maar sommige dieren moeten dingen leren zoals hoe vang je een prooi of leren vliegen ik denk dat daar het bewustzijn voor dient om te leren en omdat de mens constant moet leren hebben we een leven lange bewustzijn maar ik denk dat dieren een bewustzijn hebben zolang ze moeten leren. Want dieren zijn geen ingeprogameerde robots. Ze hebben instinct maar sommige dingen zijn aangeleerd. En sommige dieren leren ook hun hele leven die hebben dan waarscheinlijk ook een bewustzijn. BTW. dit lijkt me meer iets voor filosofie, theologie en ethiek
panthera

Is het niet zo dat pijn dient als een waarschuwingssysteem? Hou je een vinger (te lang) in de vlam van een kaars, dan voel je pijn, want het is gevaarlijk en het beschadigd je lichaam (vinger in dit geval)

Hebben dieren dan geen waarschuwing nodig? Als de staart van een hond in brand staat zal de hond toch ook pijn voelen? Want de hond heeft een waarschuwing nodig! Als de hond niets zou voelen, geen pijn, dan zou die staart dus rustig afbranden en die brand breid zich uit over de rest van het hondenlichaam en dan gaat hij dood...

De pijn is dus nuttig en help dieren te overleven. Dan zou ieder dier met een zenuwstelsel dus wel pijn kunnen voelen denk ik.

(Ik heb nog niet veel verstand van biologie, maar dit lijkt me toch een redelijke theorie voor een 14 jarige of niet :) )
Benm

De vraag gaat meer over het ervaren, in de zin van bewust meemaken of hoe je het wilt omschrijven... zoals eerder gesteld meer een filosofische dan biologische kwestie.

Het registeren van pijn lijkt me vrij duidelijk, ook volgens de redenatie die daarvoor heel juist geeft. Bedenk echter wel dat bijvoorbeeld een robot precies hetzelfde kan reageren op zon prikkel, mits adequaat geprogrammeerd.
Victory through technology
The Don

Ervanuit gaande de mens ook een diersoort is lijkt het me logisch om te concluderen dat iig hogere diersoorten dezelfde pijnervaring hebben als de mens (zoals Albert Davinci al opmerkte).

een leukere vraag is of de mens met zijn kennis over het ontstaan van pijn (hersenen, neuronen, etc) ook een andere pijnervaring heeft gekregen tov dieren.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Equilibremael

curious schreef:dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.

En wat 1.2 aanbrengt moeten we ook niet vergeten. Zelfs al zouden dieren wél pijn voelen, hebben ze nog altijd geen bewustzijn en maakt het dus niks uit. Want pijn is alleen pijn als je je van die pijn bewust bent...of, in ieder geval alleen dan is het erg, als je een mens bent (iets totaal anders dan een dier) en als enige schepsel een bewustzijn bezit :eusa_whistle: ;) ](*,)
1,2 schreef:Hoe ben jij er zo zeker van dat de mens als enige een bewust zijn bezit. Moet ik daarbij letten op het woord "schepsel"?

En waarom weet je zo zeker dat een hond of chimapsee geen pijn kan voelen.

We denken dat andere organismen pijn hebben omdat hun gedrag op ons eigen gedrag bij pijn lijkt. Maar we kunnen ook niet uitsluiten dat dingen die totaal anders reageren dit niet hebben. We zullen dit echter niet snel op merken.
dit is een heel oude thread, maar ik kwam het tegen met googelen en toen ik dit las, vielen mijn schoenen uit van ellende. of liever gezegd, mijn sloffen. want het is nog vroeg in de ochtend en binnenshuis draag ik geen schoenen.

op welke planeet leven degenen die beweren dat dieren geen pijn kunnen voelen??????

nooit een hond gehad als huisdier, of mensen gekend die een hond hebben? nooit gezien of gehoord dat een hond jankend van de pijn, met staart tussen de benen, een veilig onderkomen zoekt?

ik word eigenlijk een beetje kwaad van dit soort onnozelheid op een... wetenschapsforum? je hoeft echt geen IQ van 124 te hebben om te weten dat andere levende wezens ook pijn ervaren, als een onprettige emotie en uiting van misnoegen dan wel verdriet. of pijn! lijden! enkele filmpjes ter illustratie. vreselijke filmpjes, maar goed. en zelf heb ik enkele weken geleden een das in een strop gevonden en het dier onnoemlijk zien en horen lijden, van de pijn, omdat een stuk ijzerdraad in zijn hals gesneden was en hij zich probeerde te bevrijden... zijn gehuil was menselijk... het dier is een dag later overleden vanwege de shock.

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Bedreigde-Di...rug-gooit.dhtml

http://www.dailymotion.com/video/xc84ar_be...ond-doo_animals

en bij honden, bijvoorbeeld, worden niet altijd geluiden geuit, maar duidt hun veranderd gedrag op de mogelijkheid van pijn. maar geloof me, als je een hond een flinke schop geeft, dat er dan gejankt wordt van de pijn...

weleens op een kat gestaan, op zijn of haar staart???

http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/h...5/xmfid/12.aspx

en lees anders dit maar, van januari 2010, over dieren en moraliteit en gevoelens.
Aries

Mensen die vinden dat dieren geen pijn kunnen hebben :

ik zou zeggen knijp een willekeurige hengst eens in zijn kont als je achter 'm staat.

met een beetje geluk help je de natuurlijke selectie van de mens een handje
bartelomeus

Aries schreef:Mensen die vinden dat dieren geen pijn kunnen hebben :

ik zou zeggen knijp een willekeurige hengst eens in zijn kont als je achter 'm staat.

met een beetje geluk help je de natuurlijke selectie van de mens een handje
Haha, die is goed :eusa_whistle:

Maar goed, gevoelens die wij zelf ervaren projecteren wij op andere (niet-menselijke) wezens. We gaan er bij voorbaat al vanuit dat, omdat mensen verdrietig kunnen zijn, dat dieren dat ook kunnen. Hier hoeft geen bewijs aan te pas komen. Zien wij een dier dat somber kijkt, staart tussen de benen (hond) en terughoudend is, dan "projecteren" wij ons gevoel genaamd verdriet op het dier. Maar wie weet wil deze wel enkel wat aandacht. Dat is het grote probleem. Voor het gemak zeggen wij dat het dier dan verdrietig is, maar in het echt weten wij het niet, we gaan er enkel vanuit omdat het vanuit ons oogpunt logisch is.
In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antropomorfisme

Wat we echter wel kunnen stellen is dat dieren zich laten conditioneren (door beloning of straf). In sommige gevallen gaat deze conditionering gepaard met fysiek contact. In het voorbeeld van een paard zou je deze een klap of trap kunnen geven als deze dreigt jou te trappen of te bijten. Deze vorm van conditioneren, of je het nou af- of goedkeurt, blijkt wel te werken. Zolang het paard maar "banger" voor jou is dan jij voor hem zal het gehoorzamen.

Ook is uit proeven gebleken (deze deden mensen vroeger ook op mensenbaby's) dat dieren ook gevoelig zijn voor vreesconditionering.
Fear conditioning has been studied in numerous species, from snails to humans. In humans, conditioned fear is often measured with verbal report and galvanic skin response. In other animals, conditioned fear is often measured with freezing (a period of watchful immobility) or fear potentiated startle (the augmetation of the startle reflex by a fearful stimulus). Changes in heart rate, breathing, and muscle responses via electromyography can also be used to measure conditioned fear.
Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Fear_conditioning
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Spitfire28

Aries schreef:Mensen die vinden dat dieren geen pijn kunnen hebben :

Wat bewijst dit? Dat het paard geschrokken is of dat je het paard hebt pijn gedaan?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

bartelomeus

Wat bewijst dit? Dat het paard geschrokken is of dat je het paard hebt pijn gedaan?
Niks, dat kan een mens niet zeggen (zelfs niet over een ander mens). Maar dat doet niets af aan de grap.

Kijk hier ook eens.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!