Puzzel Puzzels
shimmy
Artikelen: 0

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Ik heb nergens gezegt dat alleen gelovige van deze vakantiedagen gebruik kunnen maken. Iedereen dus. Als jij met Hemelvaart wil fietsen, dan neem je Hemelvaart vrij. Je moet vrij krijgen omdat het een speciale dag is, ook al ben je niet gelovig.
Het zou jouw wens kunnen zijn dat deze stelling ook zo vastgelegd wordt in wetten? Dat zou menig werkgever immers een groot probleem geven aangezien het een bepaalde recht op vrijheid bied hetgeen nu absoluut niet het geval is. Zoals ik al zei er zijn nu natuurlijk heel veel mensen die moeten werken met hemelvaart en kerst of op welke christelijke dag dan ook. Als bij hoogovens, de havens van R'dam of bijvoorbeeld Schiphol een groot deel van de mensen gebruik gaat maken van de 'je moet vrij krijgen omdat het een speciale dag is' regel zal Nederland daarmee zeker een stuk economie afstoten.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

bartelomeus

DePurpereWolf schreef:Ik heb nergens gezegt dat alleen gelovige van deze vakantiedagen gebruik kunnen maken. Iedereen dus. Als jij met Hemelvaart wil fietsen, dan neem je Hemelvaart vrij. Je moet vrij krijgen omdat het een speciale dag is, ook al ben je niet gelovig.

Er zijn nou eenmaal een aantal speciale dagen in het jaar voor christenen en moslims (en joden) ik vind het niet teveel gevraagt dat men vrij moet krijgen op die dagen als men dat wil.

Het staat een werkgever natuurlijk vrij om de werknemer over te halen om niet vrij te nemen.

Ik heb het nooit over het afschaffen van kerst gehad. Ik heb het niet eens over afschaffen van Hemelvaart, of goede vrijdag. Ik wil niks afschaffen. Mensen kunnen echter zelf beslissen wanneer ze vrij krijgen.
Excuses. Dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd!
Met kerstavond heb ik het natuurlijk over de 24ste, niet de avond van kerst.
Uiteraard, ik dacht er even niet bij na. Op de 24ste zou ik ook best willen werken! Tweede-Kerst en Paasdag blijven wat mij betreft gewoon vrij!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

DePurpereWolf

Het zou jouw wens kunnen zijn dat deze stelling ook zo vastgelegd wordt in wetten? Dat zou menig werkgever immers een groot probleem geven aangezien het een bepaalde recht op vrijheid bied hetgeen nu absoluut niet het geval is. Zoals ik al zei er zijn nu natuurlijk heel veel mensen die moeten werken met hemelvaart en kerst of op welke christelijke dag dan ook. Als bij hoogovens, de havens van R'dam of bijvoorbeeld Schiphol een groot deel van de mensen gebruik gaat maken van de 'je moet vrij krijgen omdat het een speciale dag is' regel zal Nederland daarmee zeker een stuk economie afstoten.
Daar ben ik van op de hoogte. Maar dat is dus eigenlijk niets nieuws, nu werken mensen al op echte feestdagen, om dan van die echte feestdagen tentatieve feestdagen te maken zou het alleen maar makkelijk moeten worden personeel te vinden. Niet moeilijker.

Men moet het dus voor elke persoonlijke omstandigheid uitzoeken, dus de werknemer moet afspraken maken met de werkgever en vice versa. Volgens mij hoef daar de overheid niet bij te komen.
Roytjuh

Ik vind dat in het geval van werknemers, de werknemer zoiezo X dagen vrij mag krijgen ter vervangen van pasen/hemelvaart/kerst en dat dan met de werkgever overlegd wordt welke dagen je vrij krijgt.

Voor scholieren vind ik dat al die korte stukjes vrij in het voorjaar moeten worden samengevoegd met de meivakantie, zodat je dan 2 weken meivakantie hebt. De kerstvakantie zou zo moeten blijven. Het gaat er niet alleen om dat het kerst is, maar ook dat oud-en-nieuw erin valt. Als je er wintervakantie van zou maken zou het hetzelfde vallen.

Wat ik wel vind ook, is dat islamitische leerlingen geen vrij moeten krijgen bij het suikerfeest, terwijl gewone leerlingen wel naar school moeten. Zei krijgen ook vrij (in de huidige situatie) met pasen, dus hebben ook vrij voor iets waar ze juist niet in geloven. Doe dan dat de gewone leerlingen ook een dagje vrij hebben of gewoon niemand.
kleine fysicus

Wat ik wel vind ook, is dat islamitische leerlingen geen vrij moeten krijgen bij het suikerfeest, terwijl gewone leerlingen wel naar school moeten. Zei krijgen ook vrij (in de huidige situatie) met pasen, dus hebben ook vrij voor iets waar ze juist niet in geloven. Doe dan dat de gewone leerlingen ook een dagje vrij hebben of gewoon niemand.

Dit valt onder bijzonder verlof en daar zul je bij de meeste scholen wel vrij voor krijgen, islamitisch ofniet. Anders zou je leerlingen die naar de orthodontist/doktor/begrafenis/trouwdag etc. gaan dat ook kunnen verbieden. Jij zult ook wel eens een dag hebben die voor jouw zo belangrijk is dat jij graag vrij wilt. Ik denk ook niet dat dit soort verlof direct problemen gaat veroorzaken voor mensen die vrij nemen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
thermo1945

Iedereen kan het recht krijgen om (bijvoorbeeld) tien feestdagen naar keus te genieten.

Dat betekent, dat overuren in het weekend, kerst- en paasvakantie zinloze begrippen zouden worden.
bartelomeus

thermo1945 schreef:Iedereen kan het recht krijgen om (bijvoorbeeld) tien feestdagen naar keus te genieten.

Dat betekent, dat overuren in het weekend, kerst- en paasvakantie zinloze begrippen zouden worden.

Niet als iedereen juist die dagen vrij blijft willen hebben!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Roytjuh

Dit valt onder bijzonder verlof en daar zul je bij de meeste scholen wel vrij voor krijgen, islamitisch ofniet. Anders zou je leerlingen die naar de orthodontist/doktor/begrafenis/trouwdag etc. gaan dat ook kunnen verbieden. Jij zult ook wel eens een dag hebben die voor jouw zo belangrijk is dat jij graag vrij wilt. Ik denk ook niet dat dit soort verlof direct problemen gaat veroorzaken voor mensen die vrij nemen.
Ik vind vrij krijgen voor een medische afspraak of begrafenis van een bekende toch anders dan vrij krijgen omdat je maand 's avonds at in plaats van overdag en dat je dat nu gaat vieren. Dit is een feest als beloning aan jezelf. Net als ik vrij zou krijgen als ik meerdere keren mee deed aan Zip Your Lip (24H gesponserd niet eten) omdat ik dan een feestje wil.
bartelomeus

Ik vind vrij krijgen voor een medische afspraak of begrafenis van een bekende toch anders dan vrij krijgen omdat je maand 's avonds at in plaats van overdag en dat je dat nu gaat vieren. Dit is een feest als beloning aan jezelf. Net als ik vrij zou krijgen als ik meerdere keren mee deed aan Zip Your Lip (24H gesponserd niet eten) omdat ik dan een feestje wil.

Religie moet gerespecteerd worden, ongeacht het feit welke religie het betreft. Jij hebt het recht Pasen te vieren zoals jij wilt, dan moet je Moslims het recht niet ontnemen suikerfeest te vieren!
Roytjuh

Religie moet gerespecteerd worden, ongeacht het feit welke religie het betreft. Jij hebt het recht Pasen te vieren zoals jij wilt, dan moet je Moslims het recht niet ontnemen suikerfeest te vieren!
Nee, dat probeer ik ook absoluut niet te surgeren! Ik bedoel dat ze op een religieuze feestdag vrij krijgen, terwijl ze zelf niet in dat religie geloven. En dat ze dan ook nog vrij krijgen bij suikerfeest, waar de christelijke leerlingen dan geen vrij krijgen. Geef dan iedereen vrij of niemand.
kleine fysicus

Nee, dat probeer ik ook absoluut niet te surgeren! Ik bedoel dat ze op een religieuze feestdag vrij krijgen, terwijl ze zelf niet in dat religie geloven. En dat ze dan ook nog vrij krijgen bij suikerfeest, waar de christelijke leerlingen dan geen vrij krijgen. Geef dan iedereen vrij of niemand.

Ik snap jouw punt niet: Als je niet islamitisch bent, dan vraag je toch niet vrij op het suikerfeest? Dus, what's the matter? Laat staan dat een school die weet dat jij niet islamitisch bent, jouw vrij gaat geven dan.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Roytjuh

Ik snap jouw punt niet: Als je niet islamitisch bent, dan vraag je toch niet vrij op het suikerfeest? Dus, what's the matter? Laat staan dat een school die weet dat jij niet islamitisch bent, jouw vrij gaat geven dan.
Mijn punt is dat iemand die wel islamitisch vrij krijgt op een feestdag die niet-islamitisch is, maar andersom gebeurt het niet. Dan krijg alleen de islamiet vrij.
kleine fysicus

Mijn punt is dat iemand die wel islamitisch vrij krijgt op een feestdag die niet-islamitisch is, maar andersom gebeurt het niet. Dan krijg alleen de islamiet vrij.
Tsja, als de overheid (sommige) islamitische scholen geen geld meer wil geven, dan kunnen deze "speciale" scholen niet bestaan.
Verborgen inhoud
de meesten hebben die discussie een paar weken geleden toch gehoord over die amsterdamse school?
Dus worden moslims gedwongen om naar christelijke scholen te gaan, die er in overvloed zijn. Waar ze dus christelijke tradities moeten naleven. Ik vind overigens; 'niet-eerlijk ten opzichte van christenen', moeilijk doen over niks. Een deel van de allochtonen (moslims) hebben het al een stuk moeilijker in deze maatschappij, als we dan ook nog over zulk soort dingen gaan mierenneuken (om maar even banaal te zijn) vind ik dat de moslims in onze maatschappij wel heel erg geforceerd worden.

Maarja, dat is mijn mening als scholier, hoe jij daar instaat dat moet jij weten. :eusa_whistle:
thermo1945

Bekijk een schoolsituatie. Als elke groepering vrij wil hebben op 'haar' tijd, dat wordt het zeer moeilijk om (gemeenschappelijke of gecoördineerde) proefwerken te plannen.

Het bedrijfsleven zal zo ook problemen ervaren. Maar waar een wil is, is een weg.

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Benm

Bedrijfsmatig ligt het meestal anders: de vraag is of je kunt blijven opereren als er zoveel personeel vrij neemt.

Al zou je verlofdagen geven ipv nationale feestdagen, dan nog kom je in de situatie dat bijvoorbeeld met kerstmis zoveel personeel vrij neemt dat je met de rest onmogelijk kunt opereren. Dat kan ook gelden voor islamitische feestdagen, afhankelijk van je personeelsbestand.

In feite kan je als werknemer verlof weigeren op niet-officiele feestdagen, zeker als dat noodzakelijk is voor de continuiteit van het bedrijf. Overigens kan je daar ook pragmatisch mee omgaan: als je als bedrijf een groot aandeel moslims in dienst hebt die allemaal verlof willen voor suikerfeest oid, dan kun je overwegen de tent te sluiten voor die dag. Alleen blijft dan de vraag: wat doe je met de rest van het personeel? Een verlofdag afnemen is oneerlijk, en dat niet doen geeft ongelijkheidheid tussen de twee groepen.
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!