Zolang de wetenschap er nog niet over uit(gesproken) is, denk ik dat geloof/godsdienst/theologie/etc, [meer van dien strekking] nog een belangrijke rol vervult bij het benaderen van dit fenomeen.
Groetjes,
propedeusantRecht.
Deze vraag komt voort uit het concept dat je een leven hebt. Want alleen als je een leven hebt kun je dat kwijtraken en kan de paniek toeslaan...want wat gebeurd er dan daarna, heb ik dan nog een leven (?!). Het een volgt dus uit het ander. Alleen waarom vragen mensen zich nooit af als ik een eigen leven zou hebben, van wie heb ik dat dan en wie krijgt het als ik het kwijtraak. Het leven heb je namelijk niet maar dat ben je, je kunt het dus ook niet kwijtraken en "een hiernamaals" bestaat dan ook alleen als een denk concept. Het is oude en archaïsche en vooral westerse gedachten gang. Met wetenschap kan je er kennis over vermeerderen, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook meer weet.E.Desart schreef:propedeusantRecht,
Dit vind ik wel een bijzondere formulering en koppeling.
Een beetje als: "Zolang we het wetenschappelijk niet beter kunnen vatten, geven we ruimte aan antwoorden in het transcendente."
Ofwel geloof je of niet. Het hiernamaals is wel een basisconcept.
Je kan ook stellen: "Zolang we het wetenschappelijk niet beter kunnen vatten is het zo. Wetenschap blijft zoeken ongeacht of er wel of geen antwoorden komen."
Laat ik het maar op houden dat zijn theorie op zijn zachtst gezegd "ERG speculatief" is. Er is vooralsnog meer dat er niet aan werkt dan wel.Ik heb een tijdje terug een artikel gelezen van Stuart Hameroff. Hij heeft in samenwerking met Roger Penrose een theorie ontwikkeld over hoe het bewustzijn mogelijk werkt. Volgens hem gedragen tubuline eiwitten, welke de microtubuli vormen, welke deel uitmaken van het cytoskelet van een cel, zich ook als een biologische computer. Dit vergroot de capaciteit van het brein ENORM. Hij denkt dat door deze eiwitten het brein zich als een soort quantum computer gedraagt en dat dit een verklaring biedt voor het fenomeen 'bewustzijn'. E.e.a. wil volgens hem ook zeggen dat alles 'bewustzijn' heeft.
:eusa_whistle: Meuh, dit wereldschokkende feit heb ik dan gemist in de AI-literatuur. Waarom precies zouden wiskundige algoritmen de hersenen niet kunnen verklaren?De theorie zelf vind ik redelijk vergezocht, maar zeer interessant. Het biedt een verklaring voor het feit dat de hersenen niet kunnen worden verklaard dmv wiskundige algoritmen.
HenkL schreef:Hoe blijft geheugen en bewustzijn gecontinueerd als men het volgende leest?:
http://youreternalself.com/chapter1textlink.htm
Eerst en vooral: de link werkt niet. Ik zou dus graag een betrouwbaarder bron zien dan één die verwijst naar tattoos en 'lost in space'.HenkL schreef:En zie ook dit artikel:
De Engelse neuroloog John Lorber onderzocht mensen die als kind aan een hydrocephalus (waterhoofd) leden. Velen daarvan bleken later ondanks enorme hersenbeschadigingen over een normaal IQ te beschikken. Zelfs in de groep mensen die over minder dan 5% van de normale hersenmassa beschikte, bleek toch nog de helft normaal te zijn. Een jongeman die hoogbegaafd was, bleek zelfs over vrijwel helemaal geen hersenen te beschikken!
Het artikel "Where is Consciouness? I've Lost it" is hier te vinden:
http://www.flatrock.org.nz/topics/science/...y_necessary.htm