Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PeterPan
Artikelen: 0

Re: De grote raadseltopic

De enveloppen kun je niet van elkaar onderscheiden.

Je wint als alle kaarten dezelfde kleur boven hebben liggen. Het kan dus zijn dat alle kaarten wit boven hebben liggen, of zwart.

Je mag van elke kaart afzonderlijk beslissen of je hem omdraait of niet. Je pakt per beurt precies 2 enveloppen naar keuze.

Er is een oplossing in 5 beurten.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

317070

Ik denk dat als er inderdaad een oplossing is, ik de vraag niet goed begrijp. Er is namelijk een (kleine) kans dat ik in de 10 beurten iedere keer (per ongeluk) dezelfde 2 enveloppen kies. Dan kan ik er toch onmogelijk voor zorgen dat ze allemaal goed liggen? ;)

Edit: ik heb al een ideetje om daar rond te komen ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

nightmare0us

Edit: ik heb al een ideetje om daar rond te komen ;)
Doe het dan? ik kan er alvast niet van slapen
the cake is not a lie.

... or is it?

98% of teens would be dead if Twilight said breathing wasn't cool. Copy and paste this if you're the 2% who would be laughing
317070

Doe het dan? ik kan er alvast niet van slapen
Oh, volgens mij is het toch nog steeds onmogelijk. Je kunt op 2 manieren enveloppen pakken: tegenover elkaar en naast elkaar. Dit wil dan zeggen dat je van 1 enveloppe niet kunt garanderen dat je die ooit zult nemen.

Maar als op het einde van iedere beurt geëvalueerd wordt of je gewonnen hebt, valt daar ook rond te komen. Dat is niet helemaal duidelijk uit de opgave...

-Alanis Morisette-
nightmare0us

317070 schreef:Oh, volgens mij is het toch nog steeds onmogelijk. Je kunt op 2 manieren enveloppen pakken: tegenover elkaar en naast elkaar. Dit wil dan zeggen dat je van 1 enveloppe niet kunt garanderen dat je die ooit zult nemen.

Maar als op het einde van iedere beurt geëvalueerd wordt of je gewonnen hebt, valt daar ook rond te komen. Dat is niet helemaal duidelijk uit de opgave...
Jaaaaa, tuurlijk, er moet elke ronde geëvalueerd worden, anders is het toch volledig onmogelijk...?

Plaatser van het raadsel, gelieve ons een beetje vooruit te helpen??? dankuvriendelijk kthxbai.

maar toch ga ik nogmaals proberen:::::

geef de enveloppes een naam:A, B, C, D

a=noord, b=zuid, c=west, d=oost

neem a en b.

maak zelfde kleur

draai

neem b en c, maak zelfde kleur als daarnet

nu zijn er min drie de zelfde

neem a en d, maak weer zelfde kleur!

normaal zijn er nu toch vier dezelfde????????????????????????????????????

ik weet dat het niet klopt, maar gelieve mijn fout even aan te wijzen

kthxbai!!!

Den nightmare
the cake is not a lie.

... or is it?

98% of teens would be dead if Twilight said breathing wasn't cool. Copy and paste this if you're the 2% who would be laughing
nightmare0us

drsmart schreef:met hoeveel personen speel je??

Wanneer je in je eentje speelt, dan is het spel al na de 2e beurt uit,

maar je weet niet wat je kan verwachten bij meerdere spelers ;)
HUH??????

je speelt alleen! los op!

en als blijkt dat je met meerdere speelt, kunnen we vanuit de oplossing voor één speler wel ergens graken.........;

hoop ik

kthxbai

Den Nightmare
the cake is not a lie.

... or is it?

317070

nightmare0us schreef:geef de enveloppes een naam:A, B, C, D

a=noord, b=zuid, c=west, d=oost

neem a en b.

maak zelfde kleur

draai

neem b en c, maak zelfde kleur als daarnet

nu zijn er min drie de zelfde

ik weet dat het niet klopt, maar gelieve mijn fout even aan te wijzen
Als b en c dezelfde zijn als a en b, dan zijn er niet minimum drie dezelfde.

-Alanis Morisette-
nightmare0us

Als b en c dezelfde zijn als a en b, dan zijn er niet minimum drie dezelfde.

b en c kunnen niet dezelfde zijn als a en b, omdat b en c naast elkaar liggen en a en b tegenover elkaar!
the cake is not a lie.

... or is it?

nightmare0us

Het is hier te stil!

iemand reactie graag of hint of antwoord van raadselplaatser???

dankuzeer!
the cake is not a lie.

... or is it?

nightmare0us

OK. nu wordt het me te veel! ik geef het wachten op en plaats het volgende raadsel, aangezien niemand nog antwoord op het vorige, zelfs de plaatser niet.

Raadsel 181

Ik heb vijf stukken ketting van elk 3 schakels. ik wil één ketting maken van 15 schakels lang (de ketting moet niet rond zijn, gewoon lang). ik heb slechts 15 euro in mijn zak zitten.

een schakel openbreken kost €1, een schakel weer sluiten kost €3.

kan ik dit doen zonder naar huis te lopen om extra geld?

zoja: hoe?
the cake is not a lie.

... or is it?

EvilBro

Jippie, ik houd voldoende geld over voor een ijsje met drie bolletjes... ](*,)
317070

Jippie, ik houd voldoende geld over voor een ijsje met drie bolletjes... ](*,)
Mmmm, ik doe mee...

-Alanis Morisette-
JWvdVeer

Jippie, ik houd voldoende geld over voor een ijsje met drie bolletjes...
Ik doe ook mee ;) .

Het lijkt mij vrij simpel: Het kettinkje hoefde niet rond, maar mocht een strook blijven. We hebben vijf stukken ketting van elk drie schakels. Een simpele rekensom leert ons dat we hier 4 x € 3,- = €12,- aan kwijt gaan zijn om hier één lang stuk ketting van te maken.

Tenzij je ons te weinig informatie hebt gegeven en je ons nog moest vertellen dat die kettingen van vijf allemaal rond waren en aan elkaar zaten.
nightmare0us

Je vergeet dat je de schakels eerst moet breken voordat je ze weer kan aan elkaar vastmaken hé...

het stond wel in de opgave hoor
the cake is not a lie.

... or is it?

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

JWvdVeer

het stond wel in de opgave hoor
Nee hoor, stond er niet in. Er stond niet dat de schakels aan het eind van de drie stukken niet open waren.

Ik heb het raadsel even voor je opgegoogled. En ik hoop dat je met een ander antwoord komt dan ze daar doen: http://raadsels.web-log.nl/raadsels/2005/07/ketting.html.

De oplossing is daar namelijk fout. Laten we em eens voor hen narekenen:

We gaan bijdehand doen. We hebben vijf van die kettingen, die aan elkaar moeten. Je kunt er daar ook vier van maken die je met één gesplitst stuk aan elkaar rijgt (drie tussenstukken).

Dus, ik laat eerst alle schakeltjes van één zo'n stuk openbreken (vier, twee tussen kralen, twee aan de uiteinden). Kost mij 4 x €1 = €4 (i.t.t. de €3 die daar genoemd staat).

Daarna maak ik met die kralen met aan beide kanten een geopend schakeltje alle andere stukken aan elkaar. Het zijn drie kralen, met twee kanten een open schakeltje. Dus ik moet zes schakeltjes dicht laten maken. Dat kost mij dus 6 x €3 = €18 (i.t.t. de €9 die daar genoemd wordt).
Jippie, ik houd voldoende geld over voor een ijsje met drie bolletjes...
Kortom: ik hoop dat de ijscoboer negatief aantal bolletjes verkoopt, want ik kom nu €15 - (€4 + €18) = €7,- tekort.

Het simpel houden is dan nog goedkoper. Je breekt vier schakeltjes aan het uiteinde van vier stukken open. Kost je 4 x €1 = €4. Daarna laat je de vier stukken in dezelfde oriëntatie aan elkaar rijgen aan het vijfde stuk. Kost je 4 x €3 = €12. Dan moet je voor die €1,- de juwelier nog even een kusje of goede knipoog geven (als die daar tenminste akkoord mee gaat).

Maar je hebt een andere oplossing die wiskundig wel klopt?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!