Puzzel Puzzels
Willempipi
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 12:18

Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Hoi,

Ik heb een vraagje wat ik zo niet kon vinden op internet;

Stel je voor: Je hebt een lucht dichte kubus die zich in een omgeving zonder zwaartekracht bevind(zwaartekracht is eigenlijk niet relevant voor de vraag). In die kubus dwarrelt een waterdruppel. Wat gebeurt er met die waterdruppel als je vervolgens alle niet-water-deeltje uit die kubus pompt, waardoor de druk binnen in de kubus lager wordt terwijl de afmeting van de kubus hetzelfde blijft. Wordt de druppel dan groter(zou ik denken) of juist niet?

Groeten Willem

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Gebruikersavatar
sharkdude
Artikelen: 0
Berichten: 125
Lid geworden op: di 13 apr 2010, 16:35

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Willempipi schreef:Hoi,

Ik heb een vraagje wat ik zo niet kon vinden op internet;

Stel je voor: Je hebt een lucht dichte kubus die zich in een omgeving zonder zwaartekracht bevind(zwaartekracht is eigenlijk niet relevant voor de vraag). In die kubus dwarrelt een waterdruppel. Wat gebeurt er met die waterdruppel als je vervolgens alle niet-water-deeltje uit die kubus pompt, waardoor de druk binnen in de kubus lager wordt terwijl de afmeting van de kubus hetzelfde blijft. Wordt de druppel dan groter(zou ik denken) of juist niet?

Groeten Willem
Wat denk je zelf?

Probeer een paar mogelijke antwoorden op te sommen en zeg er dan bij of dit volgens u kan of niet.

Dan zegt u waarom u denkt dat het kan of niet kan.

De forumleden zullen dan uw antwoorden wel met u bespreken of u in de juiste richting denkt of niet.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Willempipi
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 12:18

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

sharkdude schreef:Wat denk je zelf?

Probeer een paar mogelijke antwoorden op te sommen en zeg er dan bij of dit volgens u kan of niet.

Dan zegt u waarom u denkt dat het kan of niet kan.

De forumleden zullen dan uw antwoorden wel met u bespreken of u in de juiste richting denkt of niet.
Jij bent zeker leraar of niet?

Ik vraag dit omdat dit toch wel een keer getest moet zijn...
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.

Er zijn twee effecten die bepalen wat er met de druppel gebeurd:

- Adhesie : de watermoleculen willen graag zodanig aan elkaar zitten dat het oppervlakteenergie geminimaliseerd wordt. De druppel zal een mooie bol blijven

- Dampdruk : omdat de ruimte luchtledig is, is er geen dampdruk en zal de druppel dus willen verdampen. Blijf je de "lucht" wegzuigen, dan zal de druppel in zijn geheel verdampen. Stop je op een gegeven moment met afzuigen, dan zal er een evenwicht tussen dampdruk en de druppel ontstaan
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Gebruikersavatar
sharkdude
Artikelen: 0
Berichten: 125
Lid geworden op: di 13 apr 2010, 16:35

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Willempipi schreef:Jij bent zeker leraar of niet?

Ik vraag dit omdat dit toch wel een keer getest moet zijn...
Ik ben geen leraar. De reden dat ik het zo doe is dat er forumleden zijn die vonden dat ik te gemakkelijk informatie naar de vrager bracht, ook al ken ik niets van de materie.

Dus lijkt het me wel beter dat de vrager in kwestie een paar mogelijke antwoorden zelf formuleert, zo weten de forumleden wat de persoon in kwestie zelf al weet en waar hij de mist in gegaan is.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil
Willempipi
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 12:18

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Bart schreef:Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.

Er zijn twee effecten die bepalen wat er met de druppel gebeurd:

- Adhesie : de watermoleculen willen graag zodanig aan elkaar zitten dat het oppervlakteenergie geminimaliseerd wordt. De druppel zal een mooie bol blijven

- Dampdruk : omdat de ruimte luchtledig is, is er geen dampdruk en zal de druppel dus willen verdampen. Blijf je de "lucht" wegzuigen, dan zal de druppel in zijn geheel verdampen. Stop je op een gegeven moment met afzuigen, dan zal er een evenwicht tussen dampdruk en de druppel ontstaan
De reden dat ik dacht dat de druppel groter zal worden is omdat ik denk dat de waterdruppel-deeltjes zich netjes gaan verdelen over de inhoud van de kubus. Misschien kan ik de vraag beter anders maken; Stel je voor je neemt dezelfde kubus en ipv dat je deeltjes uit die kubus haalt, maak je de inhoud(qua afmeting) van de kubus groter terwijl de inhoud(aantal deeltje in de kubus) hetzelfde blijft. (sorry voor mijn termen)
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

De reden dat ik dacht dat de druppel groter zal worden is omdat ik denk dat de waterdruppel-deeltjes zich netjes gaan verdelen over de inhoud van de kubus.
In zekere zin gebeurt dat dus ook (zie dampdruk), alleen hoeven niet alle deeltjes dat te gaan doen. Daarnaast is het dan geen druppel meer, maar waterdamp (gas).
Misschien kan ik de vraag beter anders maken; Stel je voor je neemt dezelfde kubus en ipv dat je deeltjes uit die kubus haalt, maak je de inhoud(qua afmeting) van de kubus groter terwijl de inhoud(aantal deeltje in de kubus) hetzelfde blijft. (sorry voor mijn termen)
Dit is een andere vraag. Nu ga je ervan uit dat er een gas in de kubus zit. Als je de kubus groter maakt, zal de druk en de dichtheid dalen (ideale gaswet)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Willempipi
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 12:18

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Dit is een andere vraag. Nu ga je ervan uit dat er een gas in de kubus zit. Als je de kubus groter maakt, zal de druk en de dichtheid dalen (ideale gaswet)
Dus het wordt ook gasvormig in dat geval? Of juist niet?

Naja ik zal over de klippen komen waarom ik deze vraag stel. Ik zat laatst zo over aantrekkingskracht na te denken, en waardoor dit nou voorkomt(waarom worden wij naar de aarde toe getrokken) toen kwam ik ineens op het volgende;

Het universum zet uit, daardoor zet materie ook uit. Als je nou al die deeltjes materie ziet als ballonnen die opgeblazen worden, zul je zien dat de afstand tussen die ballonnen steeds kleiner wordt, terwijl de ballon zelf niet van zijn plaats afkomt, ofwel het lijkt of ze naar elkaar toe worden getrokken.

Nou het volgende; Als er veel ballonnen bij elkaar zitten, zullen die op een gegeven moment niet meer verder kunnen uitzetten omdat ze tegen elkaar aankomen, ze zetten wel uit, maar veel langzamer omdat het afhankelijk is geworden van de snelheid waarop de complete zwerm ballonnen uitzetten.

Op die manier heb ik dus aantrekkingskracht verklaart, en ook het zogenaamde fenomeen zwarte materie, wat er dus gewoon niet is, maar gewoon komt door een opeenhoping van deeltjes die belemmerd worden bij het uitzetten, waardoor de afstand groter lijkt te worden aangezien de rest wel gewoon uitzet.

Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen overbrengen wat er in mijn hoofd zit.
kleine fysicus
Artikelen: 0
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 13:50

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Als die ballonnen tegen elkaar aan 'beuken' dan duwen ze de buitenste ballonnen nog verder naar buiten. Daardoor neemt de ruimte die de ballonnen innemen constant toe. Dit neemt dan, als alle deeltjes constant uitzetten, liniar toe. Maar het universum expandeert nog steeds versnellend. Daarnaast het geeft een geeft in mijn ogen een best aardige uitleg, maar dit verteld nog steeds niet hoe het komt dat de ballonnen groter worden. (Wat dus de zwarte materie zou zijn) Of intepeteer ik jouw gedachtegang nu helemaal verkeerd?

Tevens je hebt de zwaartekracht helemaal niet verklaard, want er zijn nog steeds objecten die elkaar aantrekken. Die aantrekkende objecten zitten dus in feite nog niet aan elkaar. (de ballonnen) maar hoe kan het dan dat het heelal wel expandeert? (dit is overigens bewezen)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
kleine fysicus
Artikelen: 0
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 13:50

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Daardoor neemt de ruimte die de ballonnen innemen constant toe. Dit neemt dan, als alle deeltjes constant uitzetten, liniar toe. Maar het universum expandeert nog steeds versnellend.
Mijn wiskundige kennis versterkt mijn natuurkundige kennis niet, zoals nu weer te zien; de ruimte expandeert namelijk niet liniair, maar expentioneel. Dus geldt dat hij in een v,t diagram wel een versnelde beweging ondergaat!

P.S De rest blijft natuurlijk gewoon staan.

[EDIT] Ik zit nu nog eens te denken, maar het heelal hoeft helemaal niet uniform uit te dijen. :eusa_whistle: Vergeet mijn post. Jij komt hier hier met een barstens intressante stelling, naar mijn mening!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
kleine fysicus
Artikelen: 0
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 13:50

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Na lang denken, ga ik nu een laatste poging doen om jouw theorie te 'verdampen'. :eusa_whistle:

Jij beschrijft dat de sterrenstelsel precies op dezelfde plek blijven staan. Maar als de ballonnen tegen elkaar botsen zullen de buitensten naar buiten bewegen. De sterrenstelsels, de middelsten van de balonnen, zullen dus een beweging ondergaan van elkaar af. De buitensten sneller dan de ballonnen in het midden. Het onstaan van die ruimte komt door het pompen van lucht in de ballon. Nu heb jij een best aardige uitleg voor het uitdijende heelal, maar waar komt die ruimte vandaan, zoals de lucht in de ballon? Je hebt nog steeds geen fundamentele uitleg gegeven voor het ontstaan van die ruimtetijd, door bijvoorbeeld, wat wij als de lucht in de ballon aannemen: donkere energie.

Daarnaast: Je hebt nog steeds geen goede verklaring, vanuit mijn perspectief, gegeven voor de zwaartekracht; dat kan aan mij liggen of aan jouw. Ik begrijp het in ieder geval niet?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Bart schreef:Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.

Er zijn twee effecten die bepalen wat er met de druppel gebeurd:

- Adhesie : de watermoleculen willen graag zodanig aan elkaar zitten dat het oppervlakteenergie geminimaliseerd wordt. De druppel zal een mooie bol blijven

- Dampdruk : omdat de ruimte luchtledig is, is er geen dampdruk en zal de druppel dus willen verdampen. Blijf je de "lucht" wegzuigen, dan zal de druppel in zijn geheel verdampen. Stop je op een gegeven moment met afzuigen, dan zal er een evenwicht tussen dampdruk en de druppel ontstaan
Voor mij is cohesie aantrekking tussen moleculen van dezelfde stof en adhesie aantrekking tussen moleculen van verschillende stoffen. Ze zijn alle twee van elektrische aard. Dus hier moet er staan cohesie i.p.v. adhesie.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
wannes
Artikelen: 0
Berichten: 375
Lid geworden op: di 25 okt 2005, 19:48

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.
Nochtans is water wel samendrukbaar, het effect is heel klein, maar aangezien de luchtdruk water samendrukt zal het volume groter worden als de druk afneemt. Het effect is wel heel miniem en zoals hierboven al vermeld gaat er verdamping optreden wat alles moeilijker maakt.

Maar een kort antwoord op de vraag
Wordt de druppel dan groter
Ja
Willempipi
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 12:18

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Kleine fysicus;

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat alle elementen met dezelfde snelheid proberen uit te zetten(misschien verschild dat ook wel per element, maar die specifieke uitzettingsfactor blijft hetzelfde), alleen dat elementen die dichter bij elkaar zitten (bijvoorbeeld de binnenkant van een planeet incl atmosfeer tov de ruimte tussen planeten) hierin belemmert worden, waardoor deze minder snel uitzetten. De reden dat wij zwaarte kracht voelen is omdat de aarde steeds verder uitzet, en wij aan de buiten kant naar buiten worden geduwd waardoor we dus richting aarde worden getrokken.

Ik denk dat de ballonnetjes niet echt ballonnen zijn, maar elementen die heen en weer bewegen en een steeds groter wordende radius krijgen.

Ik denk dat als mijn theorie zou kloppen, dat tijd gerelateerd is aan de snelheid dat de elementen uitzetten.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Willempipi
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 12:18

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Owjah, je zei in je post dat ik denk dat alles in het universum gewoon op zijn plek blijft staan. Nee, alles beweegt aangezien alles aan elkaar verbonden zit doordat het universum uitzet(lees alles zet uit, dus object a wordt wegduwt door object b, maar object c wordt ook weer weggeduwd door object b). De verschillen in de hoeveelheid dat objecten elkaar wegduwen heeft misschien iets te maken met de eigenschappen van de elementen van het object.

Zoals je waarschijnlijk al leest zit mijn theorie nog behoorlijk gammel in elkaar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!