Ik kwam dit topic tegen en gezien de huidige ontwikkelingen in Frankrijk en nu zelfs het CDA m.b.t. de Roma bevolking, maakt de TS behoorlijk actueel.
Ik ken geen Roma of andere zigeuner groepen.
Maar vraag me af hebben deze groepen;
- Een paspoort van het land waarin zij wonen?. Of is dat een vrijwillig keus?
- Voor zover ik weet betalen deze groepen geen belasting?.
- Maar komen ze volgens mij wel in aanmerking voor een uitkering?.
Als Roma normale kans op werk zouden krijgen, is er geen enkele reden waarvoor zij zouden moeten stelen, iet uit hebzucht maar puur om in leven te kunnen blijven.
Ik heb toch behoorlijk moeite met deze opmerking. Ik weet niet of je hem maakt naar de situatie in Hongarije of NL. Ik beperk me even tot Nederland, waar ik het volste vertrouwen erin heb, dat iedereen in dit land gelijke kansen heeft. Ongeacht huidskleur, geloof of geslacht. In de praktijk zal het best hier en daar voorkomen dat men toch een werknemer verkiest op deze gronden. Maar talent, ambitie en doorzettingsvermogen worden mijn inziens altijd beloont. Maar door het groepsdenken en slachtoffer rol aanmeten dit niet wordt bevorderd maar juist wordt afgeremd. Dit komt nu juist (vaak) niet uit die groepen zelf maar (vaak) door o.a. linkse partijen en instellingen. Met het gevolg dat deze groepen zich
ook gediscrimineert gaan voelen.
Ik las een interview van Eddy Terstall (regisseur van o.a. Simon) in HP de Tijd (heb niet scherp welk nr.) waarin hij mijn inziens dit ook haarfijn aan de kaak stelde. Eddy Terstall is een prominent PvdA lid, maar had toch gestemd op de VVD. Als hoofdreden gaf hij aan dat de VVD geen onderscheid maakt in de vorm van groepen maar juist in individuen binnen een groep (liberalisme). Hij vond dat zijn eigen partij (PvdA) verzonk in het groepsdenken. Als voorbeeld noemde hij het volgende: (even vrij vertaald naar wat ik me kan herinneren):
"Als 2 stammen in Afrika elkaar uitmoorden, dan zoekt de linkse kerk de schuld bij de blanken. Omdat zij de wapens hebben geleverd, alsof die Afrikanen zélf geen geweten zouden hebben" .
En dit verband zie ik ook de Roma, als het zo is dat zij geen belasting betalen, wel gebruik kunnen maken van sociale voorzieningen. De Roma meer dan de rest van de bevolking. De mogelijkheid heeft om zich binnen de maatschappij waar ze zich bevinden te intergreren. Of mochten ze dat willen, hun eigen leefwijze er op na houden in hun vrije tijd net als de rest van de bevolking dit doet. Maar je helpt ze niet door ze als groep weg te zetten en te knuffelen dat ze zo zielig, arm en gediscrimineert worden. Daarmee sla je m.i. elke vorm van zelfontwikkeling, ambitie, doorzettingsvermogen en talent uit zo'n groep.