Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Baileypower
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 20:25

Artsen zonder grenzen

Hee allemaal,

Ik wil later graag in Artsen zonder Grenzen, dat is echt een grote droom van mij. Je moet hiervoor een tropenopleiding volgen. Voor toelating aan de tropenopleiding moet je basisarts zijn. En voor basisarts (geneeskunde) opleiding moet je dus VWO doen.

Ik ben 16 jaar en zit in Havo 4. Ik zou best wel VWO willen doen, alleen heb ik geen frans of duits, waardoor ik niet op VWO kan komen. Weet iemand misschien hoe dit wel kan?

Mijn vraag is: Wat is nou voor mij de makkelijkste / snelste manier om bij Artsen zonder Grenzen te komen.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen, zit er namelijk al een tijdje mee en ik wil dit echt heel graag.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

bartelomeus
Artikelen: 0
Berichten: 369
Lid geworden op: do 16 apr 2009, 15:38

Re: Artsen zonder grenzen

Baileypower schreef:Hee allemaal,

Ik wil later graag in Artsen zonder Grenzen, dat is echt een grote droom van mij. Je moet hiervoor een tropenopleiding volgen. Voor toelating aan de tropenopleiding moet je basisarts zijn. En voor basisarts (geneeskunde) opleiding moet je dus VWO doen.

Ik ben 16 jaar en zit in Havo 4. Ik zou best wel VWO willen doen, alleen heb ik geen frans of duits, waardoor ik niet op VWO kan komen. Weet iemand misschien hoe dit wel kan?

Mijn vraag is: Wat is nou voor mij de makkelijkste / snelste manier om bij Artsen zonder Grenzen te komen.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen, zit er namelijk al een tijdje mee en ik wil dit echt heel graag.
Begin 4 Havo had je nog wat aan je profiel- en bijvakkeuze kunnen doen hoor. Maar ik zie dat niemand jou tot nu toe weet te helpen en ook ik moet daarbij afhaken. Ik raad je aan met je decaan te gaan praten en zou je willen doorverwijzen naar www.ikwildokterworden.nl Daar staan meerdere vraagstukken van mensen in soortgelijke situaties.

Zet 'em op en succes!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Artsen zonder grenzen

Je probleem is niet zozeer dat je bij artsen zonder grensen terecht wil komen als dat je gewoon de opleiding geneeskunde wil volgen.

Tegenwoordig is het steeds lastiger om vanuit havo over te stappen naar VWO. probeer inderdaad met je decaan te overleggen (als je cijfers voldoende zijn natuurlijk) of je bijvoorbeeld over zou mogen/kunnen stappen van 4 havo naar 4 VWO. Vervolgens kan je dan meedoen aan de selecties voor geneeskunde als je klaar bent met je VWO.

Er zijn (waren) voor geneeskunde ook zogenaamde zij instroom mogelijkheden. Deze zijn echter moeilijk om in te geraken en worden niet door alle universiteiten aangeboden. (of dit nog steeds zo is weet ik niet) Ook daarover kan je decaan je meer vertellen.

In het kort kan ik je nog deze tip geven. Je hebt nu een duidelijk doel voor ogen, dit moedig ik natuurlijk aan. Echter je moet wel realistisch genoeg zijn om ook te weten dat je dit misschien niet haalt. Probeer daar in je traject keuze dan ook rekening mee te houden. Mocht je over kunnen stappen naar het VWO dan is dat natuurlijk goed, echter het kan dan natuurlijk zo zijn dat je niet voor geneeskunde wordt ingeloot. Je zal dus een alternatief moeten hebben. Of je dan als alternatief een HBO danwel een universitaire opleiding kiest maakt op zich niet zo veel uit. Als je naar het HBO zou gaan kan je vaak het eerste jaar overslaan en zo heeft het je dus relatief weinig extra tijd gekost. Je zou vanuit het HBO dan nog een keer kunnen proberen om bij geneeskunde in te stromen, echter kies wel een opleiding waar je ook in zou kunnen werken. Alleen een opleiding kiezen, die je eigenlijk niet leuk vindt, maar wel goede doorstroom mogelijkheden biedt zou ik niet aanraden.

Vervolgens mocht je geneeskunde hebben afgerond dan kan je nog altijd kijken of je daadwerkelijk voor artsen zonder grensen wil/kan gaan werken.
"Meep meep meep." Beaker
bartelomeus
Artikelen: 0
Berichten: 369
Lid geworden op: do 16 apr 2009, 15:38

Re: Artsen zonder grenzen

Ik sluit me aan bij het verhaal van Wouter_Masselink, maar ik heb hier toch uit interesse nog een vraagje over:
Als je naar het HBO zou gaan kan je vaak het eerste jaar overslaan en zo heeft het je dus relatief weinig extra tijd gekost.
Is dat wel zo? Kan je het eerste jaar helemaal overslaan? Ik dacht dat het juist mogelijk was om de HBO studie als vwo'er versneld te doen (in die zin dat ik dacht dat je voor enkele vakken vrijstelling krijgt), maar het eerste jaar helemaal overslaan...? Wordt niet júíst in het eerste jaar de basis gelegd voor de rest van de opleiding?! Dan kan men toch het eerste jaar niet overslaan?

Ik heb op google hiernaar gezocht maar ik kan geen antwoord vinden.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Gebruikersavatar
Baileypower
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 20:25

Re: Artsen zonder grenzen

heel erg bedankt allemaal. Om arts te worden moet ik dus vwo doen.

Ik heb er met mijn decaan over gesproken vanmiddag en hij zij dat ik naar een zomerschool (voor 1 maand) kan gaan in de zomervakantie om zo de vakken die ik nodig ben te kunnen bijspijkeren.

Ik weet nog niet of ik dit wel wil, maar heel erg bedankt voor jullie advies.
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Artsen zonder grenzen

De opmerking die ik plaatste over de doorstroom mogelijkheid VWO:HBO zal in de volgende context geplaatst moeten worden: Inderdaad het gaat hier om een verkort traject. In de HBO opleiding die ik heb afgerond (HLO biochemie aan de HAN) kwam het er op neer dat je het gehele eerste jaar over kon slaan. Ik weet niet precies hoe dit voor andere opleidingen zit. Hoe dan ook het punt wat ik maakte blijft overeind, ook al kost het VWO meer tijd dit is niet allemaal verloren tijd mocht je naar het HBO gaan.
"Meep meep meep." Beaker
Gebruikersavatar
Colinw88
Artikelen: 0
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 mei 2009, 21:01

Re: Artsen zonder grenzen

Hey,

Om deel te nemen aan geneeskunde heb je inderdaad een paar mogelijkheden, waarvan de beste is dat je gewoon VWO gaat doen en zo goed mogelijk scoort. Aangezien je er nog niet uit bent of je de hele zomer bijles wil moet je jezelf natuurlijk afvragen of geneeskunde datgene wel is wat je wil...

Om je niet verder te demotiveren kan ik je een goeie tip geven. Adviseer bij een lokale ROC naar de VAVO, voor VWO. Je kunt ervoor kiezen om je VWO in twee jaar te doen wat jou de mogelijkheid geeft goed te kunnen scoren voor de desbetreffende vakken (omdat je dan meer tijd hebt) en jou de tijd geeft om rustig aan een extra taal bij te spijkeren. Een tijd geleden heb ik me echter laten vertellen dat je bij de profielen Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid niet persee een extra taalvak nodig hebt. Wel moet je dan een ander vak ervoor in de plaats doen, bijvoorbeeld Aardrijkskunde. Informeer hiernaar bij je school en bij het ROC.

Mocht je kiezen voor een HBO studie in de gezondheidszorg dan bestaat er ook een mogelijkheid. Je moet dan wel de certificaten hebben van Biologie, Natuurkunde, Wiskunde en Scheikunde.

Wat ik ook ben tegengekomen is, dat als je een medische achtergrond hebt (HBO studie) en echter 2 certificaten op VWO hebt (Natuurkunde en Scheikunde) je de zogenaamde zij-instroom Geneeskunde kunt doen in Groningen Informatie zij-instroom Eisen

Hopelijk heb ik je hier iets mee geholpen ](*,)

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
wvz
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: do 08 nov 2007, 00:33

Re: Artsen zonder grenzen

Baileypower schreef:Hee allemaal,

Mijn vraag is: Wat is nou voor mij de makkelijkste / snelste manier om bij Artsen zonder Grenzen te komen.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen, zit er namelijk al een tijdje mee en ik wil dit echt heel graag.
Als dit de expliciete vraag is hoeft in het antwoord niet de artsenopleiding te staan.

Heb zelf enkele jaren bij AZG gewerkt en van het totaal aan medewerkers is maar een minderheid arts. Er is evenveel behoefte aan verpleegkundigen, logistici/technici, etc. Ik ben zelf tijdens mijn studie als vrijwilliger op het kantoor van AZG gaan werken en later naar verschillende projecten uitgezonden.

De 'snelste manier' is daarom eerder: je aanmelden bij AZG, je interesse tonen en je bekwaamheden en talenten aanbieden. AZG heeft (had in ieder geval in mijn tijd) een eigen opleiding voor niet-medische medewerkers. Maar als je AZG belt kunnen ze je dat allemaal veel beter vertellen.

Succes!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Studiekeuze”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!