Welp schreef:De uitleg van NASA zelf (gevraagd door iemand anders)
Thank you for your observant eye and for notifying us.
You are right that some effort was made to make the image more appealing. Whereas NASA imagery professionals would not manipulate a star field or crop out hardware, they would possibly attempt to correct the ghosting around the target and perhaps some inadvertent cloning of some dead pixels occurred. This image was poorly exposed when it was shot so a great deal of density and contrast correction had to be performed. The raw image did not contain the dead pixels and they are not star fields as described.
NASA quit flying secret equipment in the late eighties when it quit conducting missions in space on behalf of the Department of Defense.
Thanks again and please write us again when you have such questions.
Mike Gentry
Media Resource Center
Johnson Space Center
Houston, TX 77058
Ok, goed om dit hier te plaatsen. Zoals ik al zei is NASA slecht geplaatst om ons te overtuigen van het feit dat NASA niets gemanipuleerd heeft. Het is als aan een verdachte vragen of hij betrouwbaar is. Uiteraard zal deze 'ja' antwoorden. Dus, dat is weinig informatief. Zowel een betrouwbaar persoon als een misdadiger zullen bij verdenking zeggen dat ze niks mis deden. Je kan hier niks mee.
Maar goed. Er is meer en beter bewijsmateriaal nodig van gemanipuleerde beelden dan dit. Ben ik me van bewust. NASA krijgt nog het voordeel van de twijfel.
Merk op dat ze toegeven dat ze in de jaren '80 zaken te verbergen hadden, wat ze toen uiteraard niet publiekelijk zouden erkend hebben. Stel dat ze dat nu ook zouden doen, onder het ministerie van defensie opdrachten uitvoeren, zouden ze dat dan schriftelijk aan een forumlid meedelen? Ze zullen doen wat ze in de jaren '80 deden: ontkennen om defensieredenen.
(Weet ook dat de meeste huidige astronauten militairen zijn, dit terzijde)
Denk daar eens over na i.p.v. alles zomaar te aanvaarden als 'objectief wetenschappelijk'.
Ruimte-exploratie is een territoriaal gegeven. Omwille van concurrentieredenen (met Rusland, India, China e.a.) is het denkbaar dat er bepaalde informatie geheim wordt gehouden.
Dat dit een realistisch fenomeen is, kan je afleiden uit wat in de jaren '80 voorviel.
NASA heeft dit dus op haar kerfstok en erkend dat ze vertrouwd is met dit soort van desinformatie aan het publiek (van toen).
Het is het nadenken waard, vind ik.