Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
benb
Artikelen: 0

Re: De culturele genocide van de pvv

Onderzoek: http://www.lettyranshuysen.nl/pdf/2009_MM%202008.pdf

Niet hele onderzoek is relevant, wel dat 74% van de bezoekers aan een kunstmusea, 54% van de bezoekers van cultuur historische musea en 60% van de techniek musea hoger opgeleid. (tabel 28)

Verder valt op dat ondanks dat ongeveer twee derde van de scholieren op het vmbo zit deze groep maar voor 14% van het schoolbezoek aan musea verantwoordelijk is.

Het lijkt me een goed plan dat de hoogopgeleiden en de academici maar eens hun financiele nek uitsteken. Een klein deel van de bevolking zorgt immers voor de hoogste bezoekfrequentie.

Laten we de musea maar eens financieren door de hoger opgeleiden en de academici en een vriendelijk gebaar maken naar de rest van het land.

Dit forum kent 24.875 leden, maal bv 1000 euro per jaar maakt 24.875.000 euro. Een mooie start en een bijzondere sociale betrokkenheid bij de andere minder draagkrachtige mens.

Goed plan ! Doet het wetenschapsforum nu mee ?
nothing will change without a rebel
E.Desart

benb schreef:Onderzoek: http://www.lettyranshuysen.nl/pdf/2009_MM%202008.pdf

Niet hele onderzoek is relevant, wel dat 74% van de bezoekers aan een kunstmusea, 54% van de bezoekers van cultuur historische musea en 60% van de techniek musea hoger opgeleid. (tabel 28)

Verder valt op dat ondanks dat ongeveer twee derde van de scholieren op het vmbo zit deze groep maar voor 14% van het schoolbezoek aan musea verantwoordelijk is.

Het lijkt me een goed plan dat de hoogopgeleiden en de academici maar eens hun financiele nek uitsteken. Een klein deel van de bevolking zorgt immers voor de hoogste bezoekfrequentie.
Misschien kunnen we ook het onderwijs voorbehouden voor deze die het 100% zelf kunnen betalen.

Zou de bijdrage van academici en wetenschapper, niet noodzakelijk rijk, misschien voor een deeltje mee verantwoordelijk zijn dat de anderen tout court hun kost kunnen verdienen, gezond blijven, autos hebben, machines en fabrieken bestaan?

Waarom betalen we onderzoekers eigenlijk? Wat die schrijven is voor 90% van de bevolking toch onleesbaar?

Misschien hebben die musea nut, direct of indirect? Voor IEDEREEN, ook degene die er nooit een voet binnenzetten? Wat maakt steden als Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel, anderen, zo attractief voor tourisme, cultuur, industrie?

Is oogkleppenpolitiek een nieuwe politieke strekking? Ik en de m2 rond mij?

Er bestaat ook zoiets als een sociale maatschappij waar mensen solidair zijn. Ik kan de link terug opsporen, maar Denemarken is het land binnen Europa waar mensen het hoogste inkomen hebben de eerste 5 jaar na ze werkloos werden.
Eric
Welp

Ik geloof dat je ook wel weer diezelfde mensen terugziet bij de hogere belastingsregionen.
benb

Doorgaan met het huidige systeem zal betekenen dat er nog meer geld van je gevraagd wordt, of je wilt of niet. Door het bestuur over te nemen kun je een beleid neerzetten met als voornaamste doel kosten en baten.

Ik kan me zo voorstellen dat er op dit forum genoeg expertise zit.

Je kunt je bijdrage aan zo'n projekt fiscaal aftrekbaar laten maken, daarmee verlaag je je hoge inkomen
bartelomeus

benb schreef:Het lijkt me een goed plan dat de hoogopgeleiden en de academici maar eens hun financiele nek uitsteken. Een klein deel van de bevolking zorgt immers voor de hoogste bezoekfrequentie.

Laten we de musea maar eens financieren door de hoger opgeleiden en de academici en een vriendelijk gebaar maken naar de rest van het land.

Dit forum kent 24.875 leden, maal bv 1000 euro per jaar maakt 24.875.000 euro. Een mooie start en een bijzondere sociale betrokkenheid bij de andere minder draagkrachtige mens.

Goed plan ! Doet het wetenschapsforum nu mee ?
Het lijkt mij totaal geen (doordacht en) goed plan! Ten eerste: is het eerlijk dat academici dan ook gaan betalen zodat anderen ook wel (tegen schappelijke prijs) binnen mogen komen?

Ten tweede: waarom zijn Rome en Florence zo goed bezocht? Meerdere mensen hebben baat bij musea, niet enkel academici!

Ten derde: waarom moet in deze moderne maatschappij alles worden uitgedrukt in termen van geld? Kan men niet voor een keer accepteren dat het behoud van onze cultuur geld kost maar ook geld oplevert?! Veel vormen van vertier kosten geld, het behoud van de volksparken, natuur, pinksterweekeinden, etc. Moeten mensen nu alleen maar door blijven stomen omdat anders het geld niet doorstroomt?

Ten vierde: is een academicus altijd een draagkrachtig mens?

Als laatste: ik heb niet altijd zoveel medelijden met minder vermogende mensen, zeker niet in Nederland. Met alle respect, maar die genen die het meest zeuren en klagen (en sommigen vinden dat ze ook overal een mening over kunnen (en in die gevallen helaas ook mogen) vormen) voeren het minste uit, maar hebben nochtans wel een BMW of Mercedes en een telefoonabonnement waar ik van naar adem moet snakken! Moeten we hen nu ontlasten?

Oei en als toevoeging, ik als gebruiker van WSF (en met mij honderden, zo niet duizenden anderen) ben student/scholier (hoop academicus te gaan worden) en ik ben ook niet in staat om toch zo maar even duizend euro's neer te leggen!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Michel

Als laatste: ik heb niet altijd zoveel medelijden met minder vermogende mensen, zeker niet in Nederland. Met alle respect, maar die genen die het meest zeuren en klagen (en sommigen vinden dat ze ook overal een mening over kunnen (en in die gevallen helaas ook mogen) vormen) voeren het minste uit, maar hebben nochtans wel een BMW of Mercedes en een telefoonabonnement waar ik van naar adem moet snakken! Moeten we hen nu ontlasten?
Foei, Foei !!

Jij kunt niet in de portemonee van een ander kijken en je weet ook niet hoe hard zij moeten werken voor hun geld.

Ik heb een tijd goed verdient en ik hoefden daar niet veel voor te doen. Maar ik ken verschillende mensen die 6 dagen in de week moeten kachelen om het een beetje leuk te hebben.

En ik kan je uit ervaring zeggen dat weinig geld hebben is niet leuk zeker niet als je altijd tegen je kinderen nee moet zeggen.

<modknip>
benb

bartelomeus schreef:Het lijkt mij totaal geen (doordacht en) goed plan! Ten eerste: is het eerlijk dat academici dan ook gaan betalen zodat anderen ook wel (tegen schappelijke prijs) binnen mogen komen?

Ten tweede: waarom zijn Rome en Florence zo goed bezocht? Meerdere mensen hebben baat bij musea, niet enkel academici!

Ten derde: waarom moet in deze moderne maatschappij alles worden uitgedrukt in termen van geld? Kan men niet voor een keer accepteren dat het behoud van onze cultuur geld kost maar ook geld oplevert?! Veel vormen van vertier kosten geld, het behoud van de volksparken, natuur, pinksterweekeinden, etc. Moeten mensen nu alleen maar door blijven stomen omdat anders het geld niet doorstroomt?

Ten vierde: is een academicus altijd een draagkrachtig mens?

Oei en als toevoeging, ik als gebruiker van WSF (en met mij honderden, zo niet duizenden anderen) ben student/scholier (hoop academicus te gaan worden) en ik ben ook niet in staat om toch zo maar even duizend euro's neer te leggen!
Het gaat mij om iets dat iets oplevert. Je stopt 1.7 miljard euro van andere mensen in een projekt dat kultuur heet. Dat doen we al jaren en jaren zo, een meer van hetzelfde in 2010. Volgende keer gewoon weer een verhoging van dit bedrag, Waarom dan en waarvoor dan ?

Nederland staat er niet goed voor, ik ga daar verder even niet op in. Maar je kunt oplossingen voor problemen ook op een andere manier behandelen. Dat is mijn punt.

Hoe weet je nu of die 1.7 miljard (nog steeds geld van andere mensen) effektief besteed is. Hoe weet je of het niet teveel of juist te weinig is.

Voor zover ik weet en kan nagaan is er nog nooit een opbouw geprobeerd op basis van vrije martktwerking. Misschien ligt er ergens wel een voorstel hiertoe dat maar snel in een bureaula is gestopt, wie zal het zeggen.

Wie zal zeggen dat er voor die 1,7 miljard euro 25% meer kultuur beleving tot stand kan komen !
bartelomeus

Michel schreef:Foei, Foei !!

Jij kunt niet in de portemonee van een ander kijken en je weet ook niet hoe hard zij moeten werken voor hun geld.

Ik heb een tijd goed verdient en ik hoefden daar niet veel voor te doen. Maar ik ken verschillende mensen die 6 dagen in de week moeten kachelen om het een beetje leuk te hebben.

En ik kan je uit ervaring zeggen dat weinig geld hebben is niet leuk zeker niet als je altijd tegen je kinderen nee moet zeggen.
Behoorlijk off topic, maar toch om iets recht te zetten:

Hoho, zo bedoelde ik dat niet. Ik heb het met name over enkele mensen (in mijn stad toch een aardig groot aantal) die leven van de uitkering en niet van plan zijn om (met als uitzondering zwart werken) ooit nog 1 dag in hun leven te gaan werken.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Ger

En daarmee wordt het tijd dat we met zijn allen weer ontopic gaan: zijn subsidies voor cultuur en kunst goed voor de samenleving, of weggegooid geld? Wat is de beste manier om de financiering hiervan te regelen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Politicologie en Economie”