Er is (bij mij) nog veel onduidelijk, namelijk in hoeverre Israël mag bepalen dat het leveren van hulpgoederen illegaal is (om wat voor zotte reden dan ook) en of Israël 'zomaar' een konvooi mag aanvallen in wat volgens de hulporganisaties internationale wateren zijn (of het inderdaad internationale wateren zijn is nog een tweede). Ook snap ik niet waarom er met zoveel geweld opgetreden is; konden ze niet gewoon een blokkade met marineschepen opwerpen? Tegen piratenschepen in de regio van Somalië wordt meestal géén geweld gebruikt, maar tegen een hulpkonvooi wel? ](*,)Een hulpkonvooi van zes internationale schepen is maandag door het Israëlische leger bestormd. De schepen waren onderweg naar de Gazastrook om hulpgoederen te leveren, iets wat volgens Israël illegaal is.
Bij de aanval zijn zeker negentien mensen om het leven gekomen. Daarnaast raakten 26 personen gewond, zo meldde een tv-station in Israël maandag.
Nu geloof ik best dat de activisten niet de minst fanatieke mensen zijn en zover ik begrijp zijn ze ook van te voren gewaarschuwd, maar ik zie nog steeds geen rechtvaardiging van deze geweldadige actie door Israël. Ik vraag me af of de VN niet eens zou moeten ingrijpen in het hele Palestina-Israël verhaal, want ik heb het idee dat Israël op deze manier haar tegenstanders ook alleen maar verhard in hun opvattingen en vastberadenheid om door te gaan met de strijd. Uiteindelijk schiet niemand er wat mee op zou ik denken.
Waar ik met dit topic voornamelijk naar op zoek ben is een legitimering vanuit Israël voor deze actie (en dan ook de manier waarop - voornamelijk het geweld staat me tegen) als mogelijke oplossingen/acties vanuit de internationale wereld. Ik wil nadrukkelijk géén oververhitte emotionele reacties!