Mooi, daar zijn we het dan roerend over eens... ](*,)NERGENS uit mijn posts zeg ik dat haat zaaien wel zou kunnen. En als je de basis van je eigen wet kent weet je dat haat zaaien ook onwettig is. ONGEACHT de partij.
Alleen: waarom mag A Colen wél haat zaaien, terwijl ik niet oproep én een politieke partij opricht die wetten wil stellen die het recht geven om heel wat van m'n kennisen te discrimeren en te haten, omwille van het feit dat zij 'alleen maar graag zien'?
En dus heeft A. Colen het recht om die ganse bevolkingsgroep van mensen die toevallig, in de ogen van sommigen, de verkeerde mensen graag zien, maar pervers te noemen... Ik zie namelijk niemand van diegenen die vinden dat haatzaaien moet kunnen, een politieke partij oprichten om de rechten van het VB aan banden te leggen.En 20 verhalen van Dido en jou, hoe eerlijk en indringend ook veranderen dat niet. Wat doe je als iemand Homofoob is? Behoort die niet meer tot het mensdom. En alle andere ---foben?
En jawel hoor, een homofoob is nog steeds een mens in mijn ogen. Zelfs al zijn veel van m'n vrienden en vermoedelijk zo'n 500.000 Vlamingen, dankzij hun vriendelijkheid en mensenliefde tegenover holebi's, al lang ontgoocheld in hoe sommigen de haatpredikerij van het VB blijven verdedigen. Hoe sommigen de rechten van holebi's ondergeschikt maken aan het recht om te haten. Hoe het haat-recht domineert op mensenrechten.
Het VB creëert mee de sociale norm die vooropstelt dat holebi's pervers zijn. Sociale normen beïnvloeden de mens enorm. Of het nu holebi's zijn of niet, de mens is immers vooral een sociaal wezen. Dus is hun invloed wel degelijk van belang.Vertel wat het verschil zou geweest zijn, met en zonder het VB, inzake maatschappelijke acceptatie van andere seksuele geaardheden?
Ik vind het mooi te lezen dat je zo eerlijk bent. Toch zegt jouw post ook genoeg: zolang onrechtvaardigheid en haat niet jouw eigen familie en jouzelf betreft, dan kan het allemaal en vind je dat niemand daartegen moet optreden. Dat volstaat voor mij. Ik hoop alleen uit de grond van m'n hart dat je nooit zelf geconfronteerd wordt met zo'n visie die anderen op jou gaan toepassen terwijl ze oproepen om jou of jouw geliefden te haten. En, ondanks het feit dat jij voor mij een totaal vreemde bent en ik dus jouw redenering zou kunnen doortrekken dat het me geen moer kan schelen wat er met jou of jouw geliefden gebeurt, meen ik volop wat ik schreef: 'ik hoop dat jij geen slachtoffer wordt van mensen die diezelfde mening hebben als jij, als je ooit met systematische (!) discriminatie situaties geconfronteerd wordt.'ZVdP schreef:Volledig mee akkoord, zonder twijfel; mocht ikzelf onder een van de vermelde categorieën vallen, ik zou een totaal andere mening hebben.
Maar het zegt niets over het standpunt dat mensen, die niet onder de vermelde categorieën vallen, zouden moeten innemen.
Je kan kiezen om het verwerpelijk te vinden, of om het aanvaardbaar te vinden.
Ikzelf vind niet dat alles reciprook moet zijn, en ben eerder egoïstisch ingesteld, vandaar dat ik bij de laatste groep val.
Alleen wil geen enkele partij die je vernoemt, tenzij het VB, de basisrechten van iemand afnemen. De basisrechten van 'recht om te zijn wie je bent, recht om samen te leven met iemand die je graag ziet, recht om behandeld te worden zoals je zelf behandeld wil worden'.VB wil én homo's, én islamieten (niet zo letterlijk) en Walen buiten. N-VA wil Walen buiten, SP.a an PVDA willen werkgevers buiten, groen wil zware industrie buiten, LDD wil Walen zonder geld buiten,...
Ik kan hier niet mooier op antwoorden dan Ypsilon al deed:E.Desart schreef:Deze topic gaat over: om discriminatie te voorkomen eigen we ons het recht toe, of vinden dat we dat recht hebben, of zouden moeten hebben, om andere te discrimineren teneinde de groepen die wij belangrijk vinden te beschermen tegen discriminatie.
Je gebruikt discriminatie om discriminatie te voorkomen.
Deze discussie staat of valt niet met de vraag of holebi's dan wel het VB gediscrimineerd mogen worden. Ze staat of valt met de vraag die ik gisteren al stelde: weegt het recht privilege van het VB om te discrimineren op tegen het recht van mensen om niet gediscrimineerd te worden.
Tja, stel je voor dat we opeens gaan mee-voelen met mensen die verdrukt worden. Dat we opeens sympathie zouden krijgen voor hun lijden... Dat we opeens in vraag gaan stellen of het wel gerechtvaardigd is dat we akkoord waren met haatpredikerij tegenover hen.En om dat te ondersteunen worden - op vergelijkbare manier dat een advocaat foto's laat zien aan de volksjury met zoveel mogelijk bloed op - situaties geschetst.
Empathie vormt de basis van menselijkheid. Mee-voelen is daar één component van. Als deze empathie met feiten die helemaal niet uit de lucht gegrepen zijn, al niet meer kan, dan weet ik het ook niet meer... Empathie met een verdrukte groep vormt uiteindelijk dé reden om op te roepen geweld te stoppen tegenover die onderdrukte groep. Ze is een belangrijke factor van ons moreel denken. Mensen die niet in staat zijn om empathie op te brengen voor anderen vormen wel vaker een gevaar voor de medemens.
Ik vraag me af hoe deze discussie zou lopen mocht het hier gaan over een politieke partij die 20% van de stemmen haalt en die oproept tot haat tegenover zwarten. Of haat tegenover bejaarden. Of haat tegenover de Indianenstammen. Of haat tegenover Antwerpenaren. En mocht diezelfde partij wetten willen stemmen die stellen dat zwarten, bejaarden, Indianen of Antwerpenaren vanaf nu niet meer mogen trouwen met diegene die ze graag zien. En wetten willen stemmen die oproepen om deze haat ook systematisch in scholen te onderwijzen zodat alle Vlaamse kinderen geïndoctrineerd worden dat Antwerpenaren pervers en duivels zijn. En als je merkt dat heel wat Vlamingen, Europeanen, Amerikanen of wat dan ook, inderdaad vinden dat jij, als Antwerpenaar, pervers bent. En als je merkt dat de criminaliteit en het suicidecijfer daardoor onder Antwerpenaren veel hoger ligt dan onder andere mensen. En als 20% van de Vlamingen voor zo'n partij zou stemmen. Dan veronderstel ik dus dat jullie deze partij zouden verdedigen en diegenen die opkomen, tegen die partij, zouden veroordelen? Met het excuus dat die haatpartij toch tenminste het recht heeft om die Anwerpenaren pervers en vieze mensen te vinden en het recht heeft dit te willen institutionaliseren?
Nogmaals, waar zijn de politieke partijen van holebi's die oproepen om het VB te haten en om VB'ers hun meest primaire rechten af te nemen? Waar zijn ze?
Er zijn er geen! Ik vraag me dus af waarover deze discussie dan eigenlijk gaat: er wordt maar van één kant duidelijk gehaat, en dat is de kant van de VB'ers ten aanzien van de holebi's. Nochtans worden in deze discussie enkel de holebi's bekritiseerd en wordt er vooral op gedrukt dat holebi's het moeten toelaten gehaat te worden. Of er wordt benadrukt dat holebi's zeker hun onderdrukkers niet mogen haten, want dit zou al even crimineel zijn als dat de onderdrukkers de holebi's haten. Dit terwijl holebi's er zelfs niet eens voor pleiten om haat tegenover het VB te institutionliseren.
En ondanks dat laatste, blijft men maar verdedigen dat homohaat prediken moet kunnen omdat holebi's of anderen dat ook zouden doen... A. Colen wordt hier niet veroordeeld door sommigen, neen, enkel de holebi's. Het is zelfs fantastisch dat A. Colen dat mag en kan doen...
Hypocrisie, de wereld op z'n kop, met één slachtoffer, de holebi waarover vooral gepraat wordt, maar waar men vooral niet mee mag voelen, want dan wordt het creepy...
Ik laat het hier even bij, ik word eigenlijk niet goed van het feit dat teveel zogenaamd holebi-vriendelijke mensen er zo over denken. Ik wist al lang dat schijntolerantie een feit is, dit is nogmaals het bewijs ervan. Ik ken teveel mensen die een moeilijke periode hebben doorgemaakt of nog doormaken omwille van die schijntolerantie, dat ik er even misselijk van word... Zelfs al zijn dat dan 20 verhalen over mensen (die gebaseerd zijn op harde, rationele cijfers, zonder van die gevaarlijke emoties)... Alleen zijn mijn 20 verhalen over mensen diezelfde verhalen die teveel holebi's hebben meegemaakt.
Hoe grote woorden over mensen gaan primeren op een menselijke omgang met onze medemens. Het wakkert niet mijn haat aan, enkel ontgoocheling...
Dido
Puzzels