kevinmrn
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 jun 2010, 17:47

Windkracht - massa, programming

Ik ben momenteel wat aan het programmeren met fysica. Nu wil ik ervoor zorgen dat een vectoriële windkracht inspeelt op enkele ballen met een verschillende massa. Maar hoe doe ik dit ook weer juist. Ik ben zover gekomen dat de

vBalVelocity en vWindVelocity zijn de vectoren van respectievelijk de bal en de wind.

vectorBalVelocity.x = (vectorBalVelocity.x + vectorWindVelocity.x)

vectorBalVelocity.y = (vectorBalVelocity.y + vectorWindVelocity.y)

Dit lijkt me een juist effect te hebben. Maar wanneer ik de massa toevoeg loopt het in het honderd.

Hoe doe ik dit nu juist?
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Windkracht - massa, programming

in je formules steek je in linker én rechter lid de snelheid van de bal?

Wat jij doet met die snelheden gelijkstellen is in het algemene geval niet geldig. Wat je moet gebruiken is het behoud van impuls. som(v.m)=cte
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.609
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Windkracht - massa, programming

in je formules steek je in linker én rechter lid de snelheid van de bal?
Het is een programmeertaal, dus daar kan dat ;)
Wat jij doet met die snelheden gelijkstellen is in het algemene geval niet geldig. Wat je moet gebruiken is het behoud van impuls. som(v.m)=cte
Als de massa gelijk blijft, kom je hetgeen hij schrijft uit.
kevinmrn schreef:Ik ben momenteel wat aan het programmeren met fysica. Nu wil ik ervoor zorgen dat een vectoriële windkracht inspeelt op enkele ballen met een verschillende massa.

Hoe doe ik dit nu juist?
Je moet krachten gebruiken!

vectorBalForce.x = Beta.(vectorBalVelocity.x - vectorWindVelocity.x) * (vectorBalVelocity.x - vectorWindVelocity.x) + vectorGravity.x

vectorBalForce.y = Beta.(vectorBalVelocity.y - vectorWindVelocity.y) * (vectorBalVelocity.y - vectorWindVelocity.y) + vectorGravity.y

Gebruikmakend van deze formules.

vectorBalVelocity.x = vectorBalVelocity.x + vectorBalForce.x * massa * deltaTijd

vectorBalVelocity.y = vectorBalVelocity.y + vectorBalForce.y * massa * deltaTijd

Gebruikmakend van deze formules.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Klassieke mechanica”