Puzzel Puzzels
itchy
Artikelen: 0
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 19:05

wie gelooft dat er buitenaards leven is

yoo,

het is gewoonweg om te vragen.

maar wie gelooft in het buitenaards leven

want als het universum toch zo oneindig groot is dan moet er wel ergens anders leven zijn eh. :wink:

en beschrijf ze anders eens als je denkt dat er buitenaards leven bestaat.

grtz

itchy

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Zou kunnen, ik denk dat er alleen maar schapen wonen :shock:

groeten Johan
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
NASE
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 12:24

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Oneindig kan niet, wat dan wel kan weet ik niet, maar dat kan niet, heb ik mij laten vertellen.

Ik denk dat er wel ergens een vorm van leven is. Kijk maar op Titan, koolstofverbindigen. Dus waarom zou het niet kunnen, of we ze ooit zullen vinden, is een andere vraag.
Gebruikersavatar
skywatcher
Artikelen: 0
Berichten: 1.010
Lid geworden op: di 11 nov 2003, 12:53

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

ik denk ook dat er ergens een vorm van leven is

omschrijven kan gewoon niet dat is te veel gissen

woehoe mijn 100'ste post!!! 8)
Gebruikersavatar
jaja
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 19:50

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

De kans op buitenaardse beschavingen is "gewoon" te berekenen met de vergelijking van Drake:
N = R x fp x ne x fl x fi x fc x L

Deze vergelijking stelt het aantal (N) beschavingen voor die men kan ‘observeren’ in onze eigen sterrenstelsel, de Melkweg, onder de vorm van een vermenigvuldiging van verschillende elementen die ons onbekend zijn.

R is het aantal sterren die elk jaar geboren worden in de Melkweg;

FP is de fractie van deze sterren die een zonnestelsel hebben;

NE is het gemiddeld aantal planeten die vergelijkbaar zijn aan onze Aarde (waar een levensvorm zich kan ontwikkelen);

FI is het aantal planeten waar de biologische evolutie effectief een intelligente levensvorm produceert;

FC is het aantal van deze intelligente levensvormen die door het universum kunnen communiceren;

L is de gemiddelde bestaansduur van een beschaving die door het Universum kan communiceren (uitgedrukt in jaren);
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!
sjekkeboel
Artikelen: 0
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 23:32

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

vast wel... het zou dom zijn als je ervanuit gaat dat wij de enigen zijn,.. en wat betreft dat uitdijen van het heelal... we weten er zo weinig over dat je er alleen maar over kan speculeren, niemand kan hier met 100% zekerheid jou een antwoord op geven...
Nabuko Donosor
Artikelen: 0
Berichten: 94
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 11:33

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Ik geloof wel in buitenaards leven. Ik denk wel niet dat dat leven sowieso leven is zoals we het kennen. Volgens mij moeten we verder denken dan onze (bekrompen) grenzen. Onze wetenschap blijft vrij aards. Wie zegt bijvoorbeeld dat een levensvorm niet kan leven in een atmosfeer van zwaveldampen? Evolutie heeft ervoor gezorgd dat onze longen zuurstof nodig hebben en ons hart bloed om te functioneren. Stel dat de evolutie even anders ging, wat waren dan de voorwaarden om van leven te kunnen spreken?
Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Ik geloof wel in buitenaards leven. Ik denk wel niet dat dat leven sowieso leven is zoals we het kennen. Volgens mij moeten we verder denken dan onze (bekrompen) grenzen. Onze wetenschap blijft vrij aards. Wie zegt bijvoorbeeld dat een levensvorm niet kan leven in een atmosfeer van zwaveldampen? Evolutie heeft ervoor gezorgd dat onze longen zuurstof nodig hebben en ons hart bloed om te functioneren. Stel dat de evolutie even anders ging, wat waren dan de voorwaarden om van leven te kunnen spreken?


Ik denk dat je zelfs nog wat verder dan dat kan denken. Wie zegt dat leven gebonden is aan de ruimtetijd. Misschien bestaat er wel nonlokaal leven(net zoals ons bewustzijn best eens nonlokaal kan zijn).
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

R is het aantal sterren die elk jaar geboren worden in de Melkweg;

Lijkt me redelijk goed vast te stellen.

FP is de fractie van deze sterren die een zonnestelsel hebben;

Ook dat valt in te schatten.

NE is het gemiddeld aantal planeten die vergelijkbaar zijn aan onze Aarde (waar een levensvorm zich kan ontwikkelen);

Dat wordt al een stuk lastiger.

Er is namelijk nog steeds niet met zekerheid te zeggen hoe leven ontstaat.

FI is het aantal planeten waar de biologische evolutie effectief een intelligente levensvorm produceert;

Daar is nog minder over te zeggen.

FC is het aantal van deze intelligente levensvormen die door het universum kunnen communiceren;

Blijft ook een gok, en je weet ook niet HOE ze communiceren!

L is de gemiddelde bestaansduur van een beschaving die door het Universum kan communiceren (uitgedrukt in jaren);

Zijn die aliens net mensen?

Even een feitje:

Tot nu toe is er nog geen enkel "levensteken" uit het heelal opgevangen![/quote]
Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Ponyhaar schreef:Even een feitje:

Tot nu toe is er nog geen enkel "levensteken" uit het heelal opgevangen!
Als je er vanuit gaat dat geen enkele UFO buitenaards is en alle ontvoeringsverhalen en ooggetuigeverklaringen onzin zijn, dan kun je zeggen dat er geen enkel buitenaards levensteken is opgevangen ja.

Helaas heeft elk serieus onderzoek naar UFOs aangetoond dat er tal van gevallen zijn die zelfs na grondig onderzoek niet verklaard kunnen worden.

Ook het ontvoeringsfenomeen is niet verklaard.
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Het fenomeen UFO is inderdaad niet verklaard, en daarom is het geen bewezen bezoek van buitenaards leven.

Over het bestaan van buitenaards leven kan pas iets zinnigs gezegd worden als we zelf weten wie of wat we zijn en waar we vandaan komen.

We weten absoluut niet hoe groot de kans is dat leven ontstaat, aangezien het ontstaan van leven nog steeds een onopgelost mysterie is.

Volgens mij is het ontstaan van leven vergelijkbaar met het ontstaan van een moderne westerse stad door inwerking van wind en water op een rotspartij.

Of de vorming van een computer door de toevallig juiste rangschikking van silicium, metalen en kunststoffen uit een hoop zand en plastic onder inwerking van trillingen van een aardbeving en de golven van een tsunami.

De kans daarop is uiteraard minuscuul klein, dus als we op een dergelijke manier zijn ontstaan dan zijn we vrijwel zeker het enige leven in het heelal.

Maar als we de creatie van God zijn, wat mij meer waarschijnlijk overkomt, dan zijn we niet alleen omdat de aarde maar een klein onderdeel van de schepping is.

Sterker nog, dan zijn we niet eens de enige denkende levensvorm op de Aarde omdat er dan ook nog een uitgebreide geestenwereld bestaat.
Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Ponyhaar schreef:Volgens mij is het ontstaan van leven vergelijkbaar met het ontstaan van een moderne westerse stad door inwerking van wind en water op een rotspartij.

Of de vorming van een computer door de toevallig juiste rangschikking van silicium, metalen en kunststoffen uit een hoop zand en plastic onder inwerking van trillingen van een aardbeving en de golven van een tsunami.

De kans daarop is uiteraard minuscuul klein, dus als we op een dergelijke manier zijn ontstaan dan zijn we vrijwel zeker het enige leven in het heelal.
En waar baseer jij die kansinschatting op?

Als die kans inderdaad zo klein is als jij beweert, dan zouden wij zelf niet eens bestaan.

Het zegt veel dat wetenschappers het hoogstwaarschijnlijk achten dat er ooit leven op Mars was. Dat is notabene de dichtstbijzijnde planeet. Als daar al leven op ontstaan is, zegt dat al veel over de kans dat het elders ook ontstaan is.
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Het zegt veel dat wetenschappers het hoogstwaarschijnlijk achten dat er ooit leven op Mars was. Dat is notabene de dichtstbijzijnde planeet. Als daar al leven op ontstaan is, zegt dat al veel over de kans dat het elders ook ontstaan is.
A: Als wetenschappers dit hoogstwaarschijnlijk achten, zegt dat niets, honderd jaar geleden dacht men dat al, niet alleen op mars maar ook op venus.

Eerst die aliens maar eens echt ontdekken he!

Ik herinner me nog de commotie over die mars-meteoriet die op de zuidpool was gevonden, dat daar fossiele eencelligen inzaten.

Daar is men inmiddels ook al op teruggekomen.

En wat te denken van Titan!

Een prachtige diepvrieswereld met kolkende rivieren en kustlijnen, maar op het oppervlak waren slechts wat stenen en stukken ijs te zien...

Blijft over de Jupitermaan Europa, waar vloeibaar-waterzeeen onder het ijsoppervlak zouden zijn, uiteraard boordevol diepzeeleven!

Ik ben benieuwd.......

De dichtsbijzijnde planeet is overigens Venus en die is veel te heet voor leven.
Ponyhaar
Artikelen: 0
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 21:50

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

En waar baseer jij die kansinschatting op?

Als die kans inderdaad zo klein is als jij beweert, dan zouden wij zelf niet eens bestaan.


Die kansinschatting baseer ik op de onvoorstelbare complexiteit van zelfs maar de kleinste bacterie.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: wie gelooft dat er buitenaards leven is

Ponyhaar schreef:
En waar baseer jij die kansinschatting op?

Als die kans inderdaad zo klein is als jij beweert, dan zouden wij zelf niet eens bestaan.
Die kansinschatting baseer ik op de onvoorstelbare complexiteit van zelfs maar de kleinste bacterie.
Helaas is de kans op het ontstaan van leven niet te bepalen zolang men niet weet hoe het ontstaan is.

Het kan in 1 seconde door een god geschapen zijn, of het kan in 1 duizend of 1 miljoen of 1 miljard jaar door een chemische reactie ontstaan, of het kan op een nog weer andere manier ontstaan.

Zolang we het 'hoe' niet weten, heeft het geen zin om deze kans als extreem klein of extreem groot weer te geven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!