Jij wil dat 'correct' betekent dat het door de meeste mensen wel geaccepteerd wordt. In die context zou ik zeggen: kloot maar een eind aan. Als mensen dan commentaar hebben, kun je dit commentaar simpel afwimpelen door te zeggen: "je begrijpt toch wat ik bedoel". Als er echter gevraagd wordt naar hoe iets geschreven moet worden dan verwijst dat niet naar deze kloot-maar-aan-methode. Dan verwijst het, mijn inziens, naar de hoe-heeft-men-besloten-dat-het-moet-methode, ofwel het groene boekje.
Je legt me woorden in de mond die ik niet gesproken heb. Dat zegt wat over jouw argumentatietechniek. Maar er is vast wel ruimte voor een compromis. Mij gaat het om wat correct is voor een ervaren lezer; en ik denk dat het jou gaat om wat correct is voor een schrijver bij de overheid of in het onderwijs. Dat is uiteraard niet hetzelfde.
Je hebt misschien al gegoogeld en gezien dat de teksten waarin zorgdragen voorkomt in het algemeen geschreven zijn in verzorgde taal zonder spelfouten. Daar wordt niet een eind aangekloot. Voor incorrecte taal moet je elders zijn.
Dat taal veranderlijk is doet hier niks aan af. Er komt misschien een tijd dat 'ff' de manier van schrijven voor 'even' is, maar dat neemt niet weg dat het nu niet correct is (onafhankelijk van hoeveel mensen er zich aan storen als ze het in de krant lezen. 'correct' is iets anders dan 'geaccepteerd'. En ja, ik zou waarschijnlijk "zorgdragen" zien als een fout in een tekst.
Goed idee om "ff" als concreet voorbeeld te nemen voor de te verwachten reactie van kranten- en boekenlezers van NU. Ik verwacht dat ze zich eraan zullen storen als "ff" in een normale tekst voorkomt, en jij keurt het duidelijk ook af. Met dat voorbeeld krijgen we dus hetzelfde resultaat, via twee verschillende wegen. Lezers baseren hun oordeel niet op het Groene Boekje maar op hun leeservaring.
Tenslotte: przewalskipaard is niet alleen een dicteewoord. Het is bepaling van een bepaalde diersoort. En ik gebruikte het alleen om jouw non-argument aan de kaak te stellen.
Taalbeheersing blijkt niet uit het kunnen spellen van een exotisch woord, dat was mijn punt. Maar vanwege jouw zinsconstructie met de hypothetische "als"-vraag (waarop het antwoord "nee" zou luiden) was het bovendien onduidelijk wat je precies wilde bewijzen met het prlzewalskipaard. Wat mij betreft besteden we verder geen aandacht aan dat dier.
P.S. heb je ook bewijs dat 'zorgdragen' al eeuwen gangbaar is?
Ja, in de kranten vanaf 1760 honderden hits (
http://kranten.kb.nl).