jkien,
Ik was gestopt, maar je spreekt me in de aanhef persoonlijk aan. Bovendien verwacht ik van iemand die zich in zijn avatar "D
evinely" inspired noemt natuurlijk een bijzondere spellingsdeskundigheid.
Als ik mij dit juist herinner is dit niet de eerste maal dat je de waarde van het Groene Boekje of Woordenboeken in twijfel trekt.
Ik herinner me dat niet. Hier op wetenschapsforum?
De originele vraag was duidelijk. Wat is (nu gesteld) juist? Het grote Nederlandse Dictee (waarvan de regels door kenners samengesteld worden) zijn hierin duidelijk:
1) De spelling van het Groene boekje primeert.
2) Aangezien het Groene Boekje niet pretendeert volledig te zijn, geldt in tweede orde Van DALE.
Daar zijn we het over eens, als het over het grote Nederlandse Dictee gaat, of Scrabble. Maar bijvoorbeeld niet voor kranten zoals het NRC en de Volkskrant, die gebruiken het Witte Boekje. Overigens speelt er bij de deelnemers van dit topic mogelijk een verschil van achtergrond. Belgische media accepteerden het laatste Groene Boekje van 2005 volledig, Nederlandse kwamen in verzet. In Belgie heeft het Groene Boekje wat meer gezag.
Hieronder enkele voorbeelden van verschillen tussen het Groene en Witte Boekje (WB), ontleend aan
deze lijst. Mijn vermoeden is dat als deze woorden voorkomen in een tekst, dat 80% van de lezers bij veel van deze voorbeelden van groene spelling stilstaat en denkt: "is dat niet fout?" en bij de witte spelling doorleest zonder te struikelen (zonder dat ik anderen in dit topic die mogelijk het omgekeerde vinden tekort wil doen). De witte spelling verwerpt de groene spelling overigens niet, het voegt slechts een alternatieve spelling toe.
winningmood (WB: winning mood)
vanjewelste (WB: van jewelste)
terzelfder tijd (WB: terzelfdertijd/tezelfdertijd)
goedheilig man (WB: goedheiligman)
popart (WB: pop-art)
kleinerdanteken (WB: kleiner-dan-teken)
zorg dragen (WB: zorgdragen)
Een mooi voorbeeld is natuurlijk ook de groene spelling "kwantumfysica", terwijl de witte spelling daarnaast "quantumfysica" toestaat. Uit je dwingende principe volgt dat jij kwantumfysica de enige juiste spelling vindt, en dat je quantumfysica een spelfout vindt. Maar de zoekfunctie van wetenschapsforum laat zien dat de meeste deelnemers aan dit topic, ook
absolutisten van het Groene Boekje, quantumfysica schrijven, niet kwantumfysica. Logisch, wat mij betreft, want voor een ervaren lezer is quantumfysica geen spelfout. Ze blijken
in de praktijk het Witte Boekje te volgen.