Pompje vinden? Ik dacht dat dit topic over een bestaand pompje ging?!Ik kan zo gauw nog geen geschikt pompje vinden.
Als je een bestaand pompje op een andere scooter gaat plaatsen weet je niet welke druk dat pompje zal leveren want het betreft immers andere glijlagers dan bij die eerdere scooter.Nu wil ik de pomp gaan gebruiken op een scooter die +/- 15000 rpm gaat draaien, dit gaat dus niet werken met hetzelfde plastic tandwieltje (zonder smering) en met dezelfde verhouding.
Het debiet van het pompje hangt enkel en alleen af van het toerental van het gebruikte motortje.
Maar de druk is het gevolg van de stromingsweerstand die dat debiet (bijv. die 0,8 L/min bij 4000 rpm) ondervindt in de glijlagers. Bij de oude scooter was dat blijkbaar 4 bar, maar dat hoeft bij die nieuwe scooter helemaal niet zo te zijn, tenzij de nieuwe glijlagers exact hetzelfde zijn (zelfde aantal, zelfde diameter, zelfde speling) als de oude. Kortom: het valt niet zo maar te zeggen hoeveel vermogen het pompje werkelijk zal verbruiken want je weet niet hoeveel druk het moet leveren voor de glijlagers op de nieuwe scooter. Ook het toerental heeft een enorme invloed: als je bijvoorbeeld een motortje met een hoger teoertal zou kiezen (i.p.v. die 4000 rpm) dan zal het debiet evenredig toenemen, en de drukval over de glijlagers gaat kwadratisch met het debiet, dus het vermogen varieert met het toerental tot de derde macht.
Puzzels