Puzzel Puzzels
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Benodigd vermogen

Ik kan zo gauw nog geen geschikt pompje vinden.
Pompje vinden? Ik dacht dat dit topic over een bestaand pompje ging?!
Nu wil ik de pomp gaan gebruiken op een scooter die +/- 15000 rpm gaat draaien, dit gaat dus niet werken met hetzelfde plastic tandwieltje (zonder smering) en met dezelfde verhouding.
Als je een bestaand pompje op een andere scooter gaat plaatsen weet je niet welke druk dat pompje zal leveren want het betreft immers andere glijlagers dan bij die eerdere scooter.

Het debiet van het pompje hangt enkel en alleen af van het toerental van het gebruikte motortje.

Maar de druk is het gevolg van de stromingsweerstand die dat debiet (bijv. die 0,8 L/min bij 4000 rpm) ondervindt in de glijlagers. Bij de oude scooter was dat blijkbaar 4 bar, maar dat hoeft bij die nieuwe scooter helemaal niet zo te zijn, tenzij de nieuwe glijlagers exact hetzelfde zijn (zelfde aantal, zelfde diameter, zelfde speling) als de oude. Kortom: het valt niet zo maar te zeggen hoeveel vermogen het pompje werkelijk zal verbruiken want je weet niet hoeveel druk het moet leveren voor de glijlagers op de nieuwe scooter. Ook het toerental heeft een enorme invloed: als je bijvoorbeeld een motortje met een hoger teoertal zou kiezen (i.p.v. die 4000 rpm) dan zal het debiet evenredig toenemen, en de drukval over de glijlagers gaat kwadratisch met het debiet, dus het vermogen varieert met het toerental tot de derde macht.
Hydrogen economy is a Hype.

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

bessie

Ik zou persoonlijk een sterkere motor nemen voor de zekerheid, beter teveel olie dan te weinig.

Laat nog even weten hoe de scooter rijdt?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

mitsumark

Fred F. schreef:Pompje vinden? Ik dacht dat dit topic over een bestaand pompje ging?!

Als je een bestaand pompje op een andere scooter gaat plaatsen weet je niet welke druk dat pompje zal leveren want het betreft immers andere glijlagers dan bij die eerdere scooter.

Het debiet van het pompje hangt enkel en alleen af van het toerental van het gebruikte motortje.

Maar de druk is het gevolg van de stromingsweerstand die dat debiet (bijv. die 0,8 L/min bij 4000 rpm) ondervindt in de glijlagers. Bij de oude scooter was dat blijkbaar 4 bar, maar dat hoeft bij die nieuwe scooter helemaal niet zo te zijn, tenzij de nieuwe glijlagers exact hetzelfde zijn (zelfde aantal, zelfde diameter, zelfde speling) als de oude. Kortom: het valt niet zo maar te zeggen hoeveel vermogen het pompje werkelijk zal verbruiken want je weet niet hoeveel druk het moet leveren voor de glijlagers op de nieuwe scooter. Ook het toerental heeft een enorme invloed: als je bijvoorbeeld een motortje met een hoger teoertal zou kiezen (i.p.v. die 4000 rpm) dan zal het debiet evenredig toenemen, en de drukval over de glijlagers gaat kwadratisch met het debiet, dus het vermogen varieert met het toerental tot de derde macht.
Excuses, pompje heb ik uiteraard al, ik zoek nog een motortje.

Het pompje is origineel bedoeld voor het smeren van de nokkenas, aandrijving etc, hiervoor is niet zoveel druk nodig.

Op mijn scooter moet het pompje een turbo voorzien van olie.

Het lagersysteem van deze turbo heeft een specifiek debiet bij elke druk (bij de juiste olietemperatuur).

Grafiekje hiervan heb ik, dus daar heb ik 'benodigde' druk en debiet vandaan gehaald.

Ik ga er vanuit dat het pompje niet zoveel 'lekt' dat hij niet meer dan 2 bar kan opvoeren.

Ik denk dat het debiet niet eens zo heel belangrijk is, maar de druk moet absoluut boven de 2 bar blijven, liever 3-4 bar.

Eigenlijk zegt de grafiek: indien de olietemp 100 graden is, en het toerental van de turbo (bv) 160.000rpm, dan zal het debiet bij 2 bar zijn: x.x liter per minuut, bij 3 bar: x.x liter per minuut, etc.

Ik heb een oliedrukmeter, dus ik kan dit goed in de gaten houden en de elektromotor evt aansturen (met een simpele potmeter oid).
Fred F.
Pluimdrager

Ik denk dat het debiet niet eens zo heel belangrijk is, maar de druk moet absoluut boven de 2 bar blijven, liever 3-4 bar.

Eigenlijk zegt de grafiek: indien de olietemp 100 graden is, en het toerental van de turbo (bv) 160.000rpm, dan zal het debiet bij 2 bar zijn: x.x liter per minuut, bij 3 bar: x.x liter per minuut, etc.
Het debiet is wel belangrijk want dat zorgt voor de koeling van het lager en bovendien is het het debiet wat de (over)druk bepaalt, want die (over)druk is niets anders dan het drukverlies (wrijvingsverlies) t.g.v. het debiet door dat lager.

Een verdringerpompje levert vanzelf de druk die het lager vraagt bij het desbetreffend debiet, aangenomen natuurlijk dat het pompje die druk verdraagt (geen lekkage of scheuren). En het debiet is bij een verdringerpompje alleen afhankelijk van het toerental.
Hydrogen economy is a Hype.
mitsumark

Fred F. schreef:Het debiet is wel belangrijk want dat zorgt voor de koeling van het lager en bovendien is het het debiet wat de (over)druk bepaalt, want die (over)druk is niets anders dan het drukverlies (wrijvingsverlies) t.g.v. het debiet door dat lager.

Een verdringerpompje levert vanzelf de druk die het lager vraagt bij het desbetreffend debiet, aangenomen natuurlijk dat het pompje die druk verdraagt (geen lekkage of scheuren). En het debiet is bij een verdringerpompje alleen afhankelijk van het toerental.
Okee, dus eigenlijk hoef ik helemaal niet naar de druk te kijken, die zal automatisch goed zijn als het toerental van het pompje voldoende is voor het benodigde debiet.

Ik zal dus wel op zoek gaan naar een (schuif)weerstandje om het toerental van het pompje (motortje) te kunnen regelen.

Als ik de druk aflees kan ik dan vanzelf bepalen of het toerental goed is.

Al met al blijkt maar weer dat ik absoluut geen verstand van dit soort dingen heb, bedankt Fred, bessie en klazon.
klazon
Pluimdrager

Een regelbare weerstand is geen goede manier om het toerental van een elektromotor te regelen. Zodra het iets zwaarder gaat, b.v. bij toename van de druk, zal het toerental in elkaar storten waardoor je het debiet niet meer haalt.

Je kunt concluderen dat oliepompen op motoren niet voor niks direct mechanisch worden aangedreven. Dan heb je de beste zekerheid dat het debiet gehaald wordt, onafhankelijk van de druk.
bessie

Kraantje in olieleiding?

Of gewoon op maximaal toerental laten draaien, kans dat de druk explosief hoog wordt lijkt me zeer gering, kans op olietekort lijkt me groter...
mitsumark

klazon schreef:Een regelbare weerstand is geen goede manier om het toerental van een elektromotor te regelen. Zodra het iets zwaarder gaat, b.v. bij toename van de druk, zal het toerental in elkaar storten waardoor je het debiet niet meer haalt.

Je kunt concluderen dat oliepompen op motoren niet voor niks direct mechanisch worden aangedreven. Dan heb je de beste zekerheid dat het debiet gehaald wordt, onafhankelijk van de druk.
Je zegt dus eigenlijk dat ik bij een verhoogde druk juist een hoger toerental moet instellen om toch voldoende debiet te halen?

In eerste instantie wilde ik het ook mechanisch, maar daar heb ik simpelweg de ruimte niet echt voor.

Anders probeer ik het wel gewoon op 100%, mochten de lagertjes sneuvelen is dat nog niet zo'n ramp, die kan ik zelf vervangen.
mitsumark

klazon schreef:Een regelbare weerstand is geen goede manier om het toerental van een elektromotor te regelen. Zodra het iets zwaarder gaat, b.v. bij toename van de druk, zal het toerental in elkaar storten waardoor je het debiet niet meer haalt.

Je zegt dus eigenlijk dat bij een verhoogde druk(weerstand) het toerental automatisch daalt (doordat P = Q * dp), hogere druk bij zelfde vermogen geeft minder debiet.

Dus wanneer de druk in mn systeem stijgt, moet het vermogen naar mn motortje juist omhoog om aan het gewenste debiet te voldoen.

In eerste instantie wilde ik het ook mechanisch, maar daar heb ik simpelweg de ruimte niet echt voor.

Anders probeer ik het wel gewoon op 100%, mochten de lagertjes sneuvelen is dat nog niet zo'n ramp, die kan ik zelf vervangen.
mitsumark

Ik kan blijkbaar post 23 niet meer editten/verwijderen, graag negeren ;)
klazon
Pluimdrager

Nee, ik zeg dat je geen weerstand in serie met de motor moet zetten. Als je dat doet, en de druk wordt hoger, dan moet de motor meer koppel leveren. Om dat te kunnen gaat hij meer stroom trekken. Door de hogere stroom valt er meer spanning over de serieweerstand en blijft er minder spanning over voor de motor. En die zakt daardoor in toerental, waardoor het debiet weer minder wordt.

Ik kom het regelmatig tegen dat mensen een elektromotor willen regelen met een serieweerstand, maar dat is echt de meest waardeloze manier die je kan bedenken.

Als je de motor echt in toerental wil regelen moet je er een spanningsregelaar voor bouwen die voldoende vermogen kan leveren.

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

mitsumark

klazon schreef:Nee, ik zeg dat je geen weerstand in serie met de motor moet zetten. Als je dat doet, en de druk wordt hoger, dan moet de motor meer koppel leveren. Om dat te kunnen gaat hij meer stroom trekken. Door de hogere stroom valt er meer spanning over de serieweerstand en blijft er minder spanning over voor de motor. En die zakt daardoor in toerental, waardoor het debiet weer minder wordt.

Ik kom het regelmatig tegen dat mensen een elektromotor willen regelen met een serieweerstand, maar dat is echt de meest waardeloze manier die je kan bedenken.

Als je de motor echt in toerental wil regelen moet je er een spanningsregelaar voor bouwen die voldoende vermogen kan leveren.
Ik ben obviously geen elektrotechnicus ;)

Maar ik kan de weerstand toch zelf regelen (desnoods met de hand).

P = U^2 / R

Als P hoger moet, en de U blijft gelijk, moet de R lager?

Eventueel kan ik de schuifweerstand automatisch laten regelen door de drukmeter.

(al heb ik nu nog alleen een analoge meter)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!