Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar ik zelf geen antwoord op kan bedenken. Ik hoop op dit forum een reactie te krijgen waar ik mee uit de voeten kan.
Onderwerp:
Doorvoersnelheid water bij communicerende vaten
Situatie:
In mijn tuin heb ik een vijver. Deze vijver is voorzien van een filterinstallatie. Deze staat ongeveer 15 meter verderop. Om het water (gefilterd) te voeden aan het filter is een zeef geplaatst wat d.m.v. de wet van communicerende vaten aan de bovenzijde gelijk staat met de bovenstaande vijverrand.
Door nu met een pomp (22 m3 per uur) het water uit de zeef te pompen onstaat verschil tussen zeef en vijver en wordt dus d.m.v. de wet op communicerende vaten weer gelijk getrokken met een diameter van 110mm pvc. Dit principe werkt prima.
Vraagstelling:
Het doel is om een waterflow te krijgen van 10m3 per uur. (dit is de ultieme doorvoersnelheid in mijn situatie) De pomp kan deze capaciteit aan, maar waar ik tegen aan loop is dat de toevoer van water te weinig is om deze capaciteit te behalen. De pomp kan ik digitaal regelen op elk gewenst toerental. Bij een te hoog toerental wordt de zeef leeg getrokken en kan zich niet meer vullen met toevoer water.
Metingen (met een emmer meten aan retour leiding naar vijver in bepaalde tijd) geeft aan dat ik ongeveer 7600-7800 liter per uur kan verpompen.
Ik wil nu proberen om een grotere toevoer te krijgen naar de zeef (deze kan trouwens 30 m3 verwerken per uur). Eén van de mogelijkheden zal zijn om een extra leiding te plaatsen tussen de vijver en zeef. Nu loop ik tegen een probleem aan dat een gedeelte van het leidingwerk boven de grond is (ongeveer 10 meter) maar ook een deel onder een vlonder doorloopt. Boven de grond is geen probleem natuurlijk, maar het is een hels karwei om de 5 meter onder de vlonder te plaatsen (er liggen namelijk al wat andere leidingen
Nu wordt het lastig voor mij en deze vraag wil ik dus ook gericht stellen. Heeft het zin om net na de vlonder (waar dus het leidingwerk weer bovengronds komt) af te takken met een Y stuk ofzo en dan parallel een tweede leiding te gebruiken voor 10 meter naar de zeef toe?
Geeft dat een verhoging van een paar m3 ?
Alvast bedankt voor een eventuele reactie!
Groet,
Marco
Puzzels