De mens heeft net als dieren een ontwikkeling doorgemaakt die bepaald is door het leefklimaat op zijn woongebied.
Nee, ontwikkeling hoeft per definitie niet afhankelijk te zijn van woonomgeving en leefklimaat. Dit hangt van veel verschillende factoren af, één daarvan is leefklimaat. Mensen en dieren bedenken zelf ook oplossing om te ontkomen aan deze omstandigdheden. Denk maar eens aan vogels (en natuurlijk mensen) die in de winter naar warmer gelegen gebieden trekken om van de kou te ontkomen. Dit is per definitie geen genetische verandering.
Om warm te blijven moest hij werken om in leven te blijven moest hij voor beschutting zorgen en wintervoorraad. Waar het extreem koud was - Rusland en Siberië - was alcohol nodig om toch nog warm te kunnen blijven.
Ik zie hier niet zo snel genetische verandering, het enigste wat ze doen is bepaalde middelen gebruiken om hun welzijn te verbeteren.
In de tropische gebieden was beschutting nauwlijks noodzakelijk en om in leven te blijven was grijpen naar de vruchten in de bomen al voldoende.
Wat dacht jij van bescherming tegen wilde dieren, insecten, ziekten, moesson, uitdroging ga zo maar door? Verder heeft enkel grijpen naar voedsel niks te maken met genetische veranderingen, maar wij zien toch wel degelijk verandering bij deze mensen?
Op de steppe moest de mens trekken van vruchtbaar gebied naar vruchtbaar gebied met familie en vee omdat men ver van elkaar woonde waren er weinig conflicten en was de familieband sterk.
Mensen op de steppe leven vooral van veeteelt, omdat de weinige bevochtiging het onmogelijk maakt om landbouw te verwezenlijken. Deden ze dit wel, dan leefden ze vooral door verbouwing van grassoorten.
Wat ik meen te herkennen is dat de huidige mens in werklust of juist luiheid (niet verkeerd bedoeld) zo geworden is omdat zijn voorouders zo hebben moeten leven en het dus in de genen is gaan zitten, het is dus niet aangeleerd maar genetisch bepaald.
Onze hebzucht heeft niks met onze voorouders te maken. Ruim 80% van de bevolking rond 1600 moest hard werken, nee, heel hard werken. Het was vergelijkbaar met overleven.
De conclusies die jij trekt zijn over zijn algemeen niet goed en/of volledig. Daarom raadt ik jouw ten sterkste aan om eens wat te gaan lezen. Als jij enig literatuur hierover wilt lezen, kun je natuurlijk ook overwegen, de orginele (vertaalde) versies van het werk van darwin te lezen, een bom van informatie! Verder weet ik niet wat voor basiskennis en niveau jij hebt hierover, dus ik kan je geen verdere werken aanbevelen.
Met vriendelijke groet,
Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.