Moderator: Rhiannon
Ik verschuil me nergens achter. Gaf louter mijn samenvatting van het wikipedia artikel. Overigens is de waarde die aan internationaal recht wordt toegekend in Nederland en België veel groter dan in andere landen.Handig hé, op internationaal recht terugvallen als het je uitkomt, en je achter het niet ondertekenen van andere protocollen verschuilen als dat beter uitkomt.
Deze lieverdjes zijn eenzijdige actievoerders....de onschuldige Vlaamse meisjes ...
Dat rechtvaardig de zaak natuurlijk niet. Als Nederland van tevoren aankondigt de treinen die over de IJzeren Rijn gaan tegen te houden, desnoods met geweld, rechtvaardigd datIsraël had het tegenhouden van de vloot van tevoren aangekondigd
Ha, het soort termen waar de haviken onder Bush ook zo dol op waren: preventief zwaar geweld gebruiken om ander geweld te voorkomen (ook al heb je onvoldoende indicaties dat de mensen die je in het vizier neemt geweldplegingen tegen jou aan het voorbereiden zijn).maar het kan ook zo zijn, dat Israël aan preventieve zelfverdediging doet.
En intussen moet de burgerbevolking het stellen zonder dekens, boeken, schrijfgerei, materialen voor wederopbouw, ...Het zou me niets verbazen, als Hamas wapens naar de Gaza zou krijgen.
Het probleem van wapenleveringen aan Hamas is van bij het begin de voornaamste reden voor de blokkade geweest, maar het probleem daarmee is dat het Israëlische leger een hoop andere goederen ook niet doorlaat (zoals ik eerder al zei). Ik had dat moeten onderbouwen, dus bij deze:Temeer omdat er een alternatief geboden was: vervoer over de weg, na controle van de vracht (op bijvoorbeeld wapens ?).
Israel has never published a list of banned items but it has refused to allow into Gaza books, paper, blankets and reconstruction materials. The U.N. says 80 percent of Gazans rely on some form of humanitarian aid.
Het is inderdaad ook een signaal van Egypte aan Israël zelf (een bondgenoot). Er wordt echter niet gezegd voor hoelang. Het zijn echter wensdromen dat door een tijdelijke kleine symptoombehandeling het probleem van de baan is.Ik ben trouwens (zie de betekenis hiervan in een ander topic bij taalkunde) blij dat Egypte nu heeft besloten om de grens met Gaza te openen. Wellicht zullen dit soort gevaarlijke uitspattingen van beide kanten nu van de baan zijn.
En de spoedvergadering in de VN had, en zal hebben, zijn klassiek verloop:Het ministerie van Binnenlandse Zaken van Hamas, dat de macht over de Gazastrook heeft, zei in een verklaring dat de grens bij Rafah dagelijks geopend zijn van 9.00 tot 19.00 uur lokale tijd. Hoe lang de grens open blijft, is niet duidelijk.
............................
De grens met Egypte is de enige Palestijnse plek die niet onder controle van Israël is, dat besloot om een blokkade in te voeren op de Gazastrook omdat het Hamas beschouwt als terroristische organisatie.
Het is gewoon de geschiedenis van de laatste tientallen jaren.Zolang de US zijn positie niet herziet is de VN machteloos en een papieren tijger.
Een interessante benadering uit Haaretz (Israëli bron)Deze lieverdjes zijn eenzijdige actievoerders....de onschuldige Vlaamse meisjes ...
Israel is finding it increasingly difficult to explain the rationale behind the blockade to the rest of the world. If it is intended to prevent Qassam rocket fire on Israel, then what was the reason for Operation Cast Lead? If Israel wants to use the blockade to put more pressure on the people of Gaza until they rise up against Hamas and topple it, or to spur Hamas to respond to the Israeli pressure, then the past four years have shown that this policy has failed.
Moreover, the suffering that Israel is causing 1.5 million people for this purpose is not only inhuman, but extremely detrimental to Israel's status around the world. If the pressure being put on Gaza is indeed the only effective measure, what is the point of the new law that aims to worsen the prison conditions for Hamas members behind bars? It seems the government is unable to develop an appropriate strategy to free abducted soldier Gilad Shalit, and is clutching at any straw to demonstrate some kind of "action."
Ik geef hier gewoon een link van een documentaire vanavond uit Canvas Panorama. Ter verduidelijk voor de Nederlanders. Panaroma behoort tot de ernstige documentaires van de Vlaamse TV.Degene die de US volgen is meegenomen, indien niet, het zij zo, PR machine een graadje hoger schakelen.