De enige labiliteit komt voort uit landen die gaan van geen-kernwapen naar wel-een-kernwapen gaan. Aangezien ze nog slechts aangevallen kunnen worden zolang ze geen kernwapen hebben, moeten dergelijke landen game-theoretisch gezien op het moment voor de overgang binnengevallen worden.Je moet dit wel in de juiste context zien. Ik vertrok vanuit de uitspraak ''Er zijn meer twee stabiele situaties, of alle landen de bom, of geen één, alles daar tussenin is labiel.'' (waar ik deze uitspraak gehoord heb, weet ik niet meer). Ik gaf al aan dat het mijn voorkeur had dat geen enkel land kernwapens zou bezitten, maar ik gaf ook aan dat een realistischere oplossing vind dat alle landen kernwapens hebben. Maar zoals ik in m'n vorige post al heb aangegeven lijkt de uitspraak me bij nader inzien niet correct. De huidige situatie lijkt me stabiel (Noord-Korea nagelaten).
Daarom waarschijnlijk dat Noord-Korea en Iran gebruik maken van de huidige onmogelijkheid van de Amerikanen om nog een oorlog te beginnen.
Als heel de wereld een kernwapen zou hebben, zou ik niet zo zeker zijn van de VS. De VS heeft met zijn oorlogseconomie én neo-conservatief bestuur NOOD aan oorlog(en). Zonder oorlog valt een flink stuk van zijn economie terug, en kan neo-conservatief Amerika zijn cultuur niet meer verspreiden over de rest van de wereld.Mijn antwoord was dat kernwapens niet nodig zijn om hun doelstellingen te bereiken en zelfs averechts kunnen werken. Hoe goed het de Amerikanen lukt om een democratie op te bouwen en hoe humaan ze met de Irakese bevolking omgaan is ook een discussie op zich, maar niet waar het in dit topic om gaat.
Ik weet niet hoe ver ze gaan in Amerika om hun hegemonie te kunnen behouden...
Puzzels