Maar we hadden het hier natuurlijk over de dader...Narizinho schreef:In jouw voorbeeld maakt de dader keuze voor zijn slachtoffer. En het is absoluut andere situatie. Stel voor dat de slacht offer wel zelf kiest om gedood te worden, dan klopt mijn theorie wel. Wij mogen niet zeggen dat keuze van de slachtoffer verkeerd is(denk maar beter aan de euthanasie geval dan een gewone daad)...
Wat het voorbeeld betreft over de slachtoffer en keuze die hij (= de dader) maakt om iemand te doden.
Ik zet even op een rijtje:... dan klopt mijn theorie wel. Wij mogen niet zeggen dat keuze van de slachtoffer verkeerd is(denk maar beter aan de euthanasie geval dan een gewone daad)
Dido schreef:Maar het klopt inderdaad wel, zoals jij aanhaalt, dat we ook vaak keuzes maken die geen 'absolute waarheid' in zich dragen.
Het klopt dat we inderdaad vaak de beste keuze maken, als we rekening houden met de kennis de kennis die we op dat moment bezitten. Al zal dit ook dikwijls gebaseerd zijn, in dat geval, op een rationele (of zelfs emotie-gestuurde) keuze, waarbij we zoveel mogelijk proberen rekening te houden met de factoren die er op dat moment zijn.
...
Toch zal je ook niet kunnen ontkennen dat we soms keuzes maken waarvan wel degelijk vooraf te voorzien was dat ze wel eens fout konden aflopen. Of, anders uitgedrukt, keuzes die impulsief werden genomen, of keuzes te wijten aan grove overschattingen of onderschattingen. Als ik besluit te gaan skieën buiten de toegelaten pistes, op trajecten waarbij staat aangeduid dat er lawinegevaar is, én ik kom een ongeval tegen, dan is dit geen slimme keuze geweest en heb ik de risico's ervan niet echt ter harte genomen.
Je beschrijft hier de Wat is eigenlijk de gelijkheid en de waarheid. Elk heeft zijn eigen waarheid. Die is gebaseerd op de ervaring en vergelijkingen die de mens in zijn hoofd heeft. Het gaat vooral over wat die mens in zijn leven gezien heeft.
Bartjes schreef:Eigenlijk zeg je dat nu zelf ook. Je wil ook niet verder omschrijven wat je zelf als "belangrijk" wil zien, omdat dit een persoonlijke zaak zou zijn. Inderdaad heeft ieder zijn eigen ideeën over wat belangrijk is. Maar dit relativistische uitgangspunt roept bij mij dan wel weer de vraag op wat je met dit topic eigenlijk wilt. De wetenschap biedt immers geen uitkomst bij de grote levensvragen. Het gaat in de (zuivere) wetenschap om feiten, niet om wensen of keuzes.
We proberen hier naar beste kunnen aan te geven wat de wetenschap over allerlei aangrenzende zaken te zeggen heeft. Maar als het je niet om concrete, toetsbare feiten te doen is, houdt het hier eigenlijk op...
Dit is inderdaad geen wetenschap meer, dit is ethiek, filosofie, of hoe je het ook noemt. De wetenschap bestudeert een aantal van die vragen ook, geeft hier en daar ook beperkt antwoord erop (bv. hoe beslissen mensen), maar waar jij op aanstuurt zijn eerder levensvragen en daarvoor kan je (bijna) niet terecht bij de wetenschap...
Ik snap wel wat je met 'vergelijking' bedoelt, maar dat heeft weinig te maken met waarheid.Met vergelijkingen bedoel ik verschil tussen leven in twee verschillende werelden. De eerste waar je zorgeloos rondloopt zonder te weten dat op andere kant van de wereld mensen sterven en andere leven waar je het wel weet en jouw ongelukkig voelt voor die mensen en niet kan helpen.
Dido
Puzzels