Je was degene die democratie naar politieke en humane democratie verdeelt heeft.Tempus schreef:Even voor de duidelijkheid: bedoel je hier democratie als in de bestuursvorm of democratie als in humaniteit?
Ik zie het verschil niet. Kan je het wat toelichten?
Verschil is niet grot, het gaat uiteindelijk over dezelfde begrip. Beschouw maar politieke democratie(namelijk recht van volk om de volksvertegenwoordiger te kiezen) als praktische toepassing van theoretische humane democratie(recht hebben of niet). Democratie zegt meer over het beeld van de burgers over hun rol in het land. Welke praktische toepassing heeft democratie, is er andere vraag.
Wat het voorbeeld met India betreft:
Ik beschouw democratie als regime die aan de burgers gerelateerd is. Uiteindelijk kiezen de burgers voor de democratie of monarchie. Ze voelen zich gelukkig met hun rechten, of ze laten andere mensen voor hun beslissingen nemen.
Ik heb gevoel alsof je het meer van economische kant bekeekt (afgeleid van jouw voorbeeld over India).
Het is absoluut juist dat verandering van regime tot de toenemende armoede kan leiden. Maar het heeft opzicht niks met democratische principe als regime te maken.
Ik vind dat:Democratie op zich kan niet bijdragen (of dat nu positief of negatief is) aan de overleving van de mensheid.
Als gevolg van democratie, houdt men meer rekening met het mening van mekaar. En gevolg daarvan dat er minder conflicten-->oorlogen zullen zijn. Afnemende hoeveelheid conflicten zal wel de kansen voor de mensheid om te overleven doen toenemen.
PS Bedankt voor de correctie van fouten.
Puzzels