Hey folks,
Ik zit me het volgende al heel lang af te vragen...
Er wordt zo veel gespeculeerd over donkere materie, het spul dat niet zou bestaan uit de bekende atomen etc. en voor ons niet waarneembaar is, maar wel zwaartekracht uitoefent op alles om zich heen...
Ik sta open voor een hoop vreemde en exotische ideeën, dus ik wil het idee van donkere materie niet per sé uitsluiten.
Maar is die hoeveelheid extra zwaartekracht niet veel simpeler te verklaren? Bijvoorbeeld door brokken puin, steen, kleine planetoïden, en andere "troep" dat simpelweg niet warm genoeg is om genoeg straling te genereren zodat het voor ons te detecteren is?!
Het universum is zo verschrikkelijk oud, quadriljoenen sterren zijn geboren en gestorven, waarbij supernovae volgens mij krachtig genoeg kunnen zijn om de in die exploderende sterren gevormde materie ver de kosmos in te slingeren...
En zou dan bijvoorbeeld de zogenaamde achtergrondstraling niet veel anders kunnen zijn dan het radioactief verval van deze gigantische hoeveelheden ruimtepuin? Dat zou kunnen verklaren waarom die achtergrondstraling niet uniform verdeeld is, en in bepaalde regionen sterker lijkt te zijn geconcentreerd dan in andere gebieden...
Ik zal hier vast een denkfout maken. Wie kan me zeggen hoe en wat?
Mijn concrete vraag dus is: Waarom zou "donkere materie" niet gewoon "koude materie" kunnen zijn?
Puzzels