Puzzel Puzzels

🕰️ In welke tijd zou je het liefst geleefd hebben?

1. 🌊 **Oertijd van het leven**
Geen stemmen
0
2. 🧍‍♂️ **Steentijd**
Geen stemmen
0
3. 🏺 **Oudheid**
Geen stemmen
0
4. ⚔️ **Middeleeuwen**
Geen stemmen
0
5. 🏰 **Renaissance**
Geen stemmen
0
6. 🔬 **Verlichting & Revolutie**
Geen stemmen
0
7. 🏭 **Industrialisatie**
Geen stemmen
0
8. 🪖 **Eerste helft 20e eeuw**
Geen stemmen
0
9. 📺 **Jaren '50 t/m '90**
100%
3
10. 🚀 **Toekomst**
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 3
de grijze muis
Artikelen: 0

Re: in welke tijd zou jij het liefste geleefd hebben?

Zou je er niet een paar jaartjes van afknabbelen, Furkan? Het is dan nog lang genoeg immers, lijkt mij.

Zou jij mee hebben gedaan aan de misdaden, Furkan, de andere kant op hebben gekeken, of de helpende hand, in de zin van redding van een of meer mensen, hebben geboden?

Wie 1 mens redt, redt immers de hele wereld! Een mooi islamitisch gezegde.

Donald Bloxham: The Great Game of Genocide. Imperialism, Nationalism and the Destruction of the Ottoman Armenians (Oxford University Press, 2005);

Jay Winter (red.): America and the Armenian Genocide of 1915 (Cambridge University Press, 2003);

H.L. Kieser en D. Schaller (red.): Der Völkermord an den Armeniern und die Shoah (Chronos, 2003).

Samenvattend overzicht in het Nederlands:

‘De vervolging van de Armeniërs in . het Ottomaans-Turkse rijk, 1894-1922’, in: Ton Zwaan, Civilisering en decivilisering (Boom, 2001).

http://www.armenian-genocide.org/Affirmati...ion_detail.html

http://www.un.org/documents/

http://www.haytad.nl/genocide/deel1.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel2.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel3.pdf

Voor de laatste 3 sites moet je wel een heel sterke maag hebben.

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

de grijze muis

edit, lijkt off topic, maar is het nmm niet. Het is een herstel.

Voor het geval straks een aantal mensen met mij in discussie willen gaan over het gezegde: wie een mens--etc ..wil ik duidelijk stellen dat het van oorsprong geen islamitisch gezegde is, maar afkomstig is uit de Talmoed Jeroesjalmi.

Omdat ik vele moslims ken die denken dat het uitsluitend en alleen uit de islam afkomstig is, heb ik het als zodanig gebracht. Bij nader inzien is het toch teveel eer om in die gedachtegang hier mee te gaan. Ik zou niet weten in welk isl. geschrift het staat, dat wist men nooit, maw ik wil duidelijk stellen dat het gezegde uit de Talmoed afkomstig is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

asmir89

de grijze muis schreef:Zou je er niet een paar jaartjes van afknabbelen, Furkan? Het is dan nog lang genoeg immers, lijkt mij.

Zou jij mee hebben gedaan aan de misdaden, Furkan, de andere kant op hebben gekeken, of de helpende hand, in de zin van redding van een of meer mensen, hebben geboden?

Wie 1 mens redt, redt immers de hele wereld! Een mooi islamitisch gezegde.

Donald Bloxham: The Great Game of Genocide. Imperialism, Nationalism and the Destruction of the Ottoman Armenians (Oxford University Press, 2005);

Jay Winter (red.): America and the Armenian Genocide of 1915 (Cambridge University Press, 2003);

H.L. Kieser en D. Schaller (red.): Der Völkermord an den Armeniern und die Shoah (Chronos, 2003).

Samenvattend overzicht in het Nederlands:

‘De vervolging van de Armeniërs in . het Ottomaans-Turkse rijk, 1894-1922’, in: Ton Zwaan, Civilisering en decivilisering (Boom, 2001).

http://www.armenian-genocide.org/Affirmati...ion_detail.html

http://www.un.org/documents/

http://www.haytad.nl/genocide/deel1.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel2.pdf

http://www.haytad.nl/genocide/deel3.pdf

Voor de laatste 3 sites moet je wel een heel sterke maag hebben.
Vreselijk is het wel, ik kon het niet meer lezen maar gelijk heb je. Alleen moeten we Nederland ook niet vergeten, Duitsers, Serviërs, Russen..
de grijze muis

Asmir, goed van je dat je een poging hebt gedaan om enige sites te bekijken. Wat je andere opmerking betreft:het gaat mij er hier niet om een discussie te beginnen over allerhande wreedheden wanneer en waar dan ook begaan, daar lijkt mij deze topic niet voor bedoeld. Mensen reageren immers op de vraag ' in welke tijd zou jij het liefste geleefd hebben?'.

Een uitleg over een voorkeur van tijd en plaats door een poster met een eventueel commentaar van een ander lijkt mij van nut te zijn, omdat wellicht bij de poster in dit geval Furkan enige kennis ontbreekt. Ik ga niet uit van kwade wil.

Ik was slechts enigszins verbaasd te zien hoe iemand het Ottomaanse rijk verheerlijkt door aan te geven, dat hij daar het liefst zou willen geleefd hebben( "toen de Turken de wereldmacht hadden!) en de laatste decennia daarbij vermeld.

Immers, hij noemt een periode van 623 jaar, als Furkan er nou eens de laatste 28 jaar afhaalt, dan blijft er nog een leven van 595 jaar over.
Evert

Ik dacht dat ik hier al eens in geantwoord had, maar ik heb sindsdien een andere mening.

Ik zou ver in de toekomst geboren willen zijn. Ik zou geboren willen zijn in de tijd dat onze hersenen op een bepaalde manier geëvolueerd zouden zijn. Ik zou namelijk graag zien dat er eens een tijd komt dat wij onze emoties onder controle hebben en daar geen beslissingen van laten afhangen. Wat mij betreft beslissen wij nu nog veel te veel met onze emoties en doen daardoor dingen die, als je het rationeel bekijkt, helemaal niet zo slim zijn. Ik zeg niet dat we een emotieloos wezen moeten worden, je mag je best verdrietig of boos of blij voelen, maar ik wil gewoon niet dat dat je beslissingen beïnvloedt. En daarnaast zou ik willen dat we iets minder kudde dieren worden, want een kudde is klein. Wij zijn kuddedieren en wij maken dus groepjes van 50 tot 150 man. Deze 50 tot 150 man zijn onze vrienden en iedereen daarbuiten zijn we voorzichtiger mee, vertrouwen we minder snel en zijn we ook minder gul tegen. Zou het niet veel beter zijn als we de gehele wereld als 1 kudde zien? Dat we iedereen die we tegen komen per definitie als vriend zien. Als iedereen zo zou denken zou dat natuurlijk ook meteen wederzijds zijn. Ik ben er van overtuigd dat als we die dingen eenmaal bereikt hebben dat dan opeens alle problemen op de wereld voorbij zijn. Die problemen (geld, honger) zijn er nu namelijk omdat mensen alleen maar voor zichzelf denken en op (relatief) korte termijn denken.

Een mooi voorbeeld is dat je hoorde dat bedrijven in Amerika het zo slecht deden omdat de topmannen daar meer bezig waren met veel geld in korte tijd verdienen (en zichzelf dus super dikke bonussen gaven) dan met de gezondheid van het bedrijf. Terwijl, als je het rationeel bekijkt, is het veel beter om te letten op de gezondheid van het bedrijf, want dan vermijd je een heleboel pijn en verdriet voor een heleboel mensen (de werknemers).

En dit is niet het enige voorbeeld, de reden dat er nog steeds honger is in Afrika komt echt puur omdat de mensen in de wereld die de macht hebben om dat te veranderen daar helemaal geen zin in hebben en meer zitten na te denken hoe ze hun macht kunnen behouden en eventueel uitbreiden.

Het zou echt mooi zijn als onze hersenen zodanig zouden evolueren zodat we het bovenstaande zouden kunnen bereiken. Jammer genoeg zou het volgens mij niet kunnen volgens de evolutie die ik op school heb geleerd. Mensen die namelijk de hersenen hebben die aan bovenstaande voldoen die krijgen niet meer kinderen dan andere mensen, denk ik. Dus zullen dat niet de overheersende genen worden. Of toch wel? Misschien zijn zulke mensen juist super aantrekkelijk, omdat ze met iedereen vrienden worden...

Hmm... ik weet het niet. Ik zal het in ieder geval niet meer mee maken. :eusa_whistle:
Choba

Ik denk dat we nu in een geweldige tijd leven (in Nederland sowieso).

Er is geen wereldoorlog (of andere rare veldslag in de geschiedenis), we weten redelijk veel van de mens, de techniek geeft veel leuke dingen, er is nog veel te ontdekken in de mens en techniek. Klonen en de **** die het veroorzaakt is nog niet begonnen, de aarde is nu ook nog mooi schoon/veel natuur. Schoner zou ie nooit worden met meer en meer mensen die elke dag geboren worden (op andere planeten gaan wonen kan niet iedereen betalen, als je daar überhaupt kan komen). Echte rust/vrede zal het nooit op aarde zijn daar zijn we allemaal veels te divers voor.

Geniet van de mogelijkheden zou ik zeggen. Als je iets wil in deze tijd/wereld dan kan je dat met veel werken ook bereiken. Vroeger kon je dat niet vanwege je afkomst en de toekomst kan dat niet omdat iedereen waarschijnlijk gecontroleerd zal worden. ](*,)

Voor vakantie-tijd-reisjes lijkt het me het wel leuk om 100, 1000 en 10000 jaar vooruit de toekomst in te gaan en dan ook de geschiedenis in. Niet te lang, 2 weekjes, anders loop ik achter op me mail. :eusa_whistle: Oh, dat is wel een nadeel van deze digitale tijd, niks staat vast. Als wetenschapsforum gehacked wordt met rare gevolgen of de boel stuk gaat dan is deze reply voor altijd weg, vroeger met papier/steen had het nog een kans te overleven.
waanzin

Niet te lang, 2 weekjes, anders loop ik achter op me mail. :eusa_whistle: Oh, dat is wel een nadeel van deze digitale tijd, niks staat vast. Als wetenschapsforum gehacked wordt met rare gevolgen of de boel stuk gaat dan is deze reply voor altijd weg, vroeger met papier/steen had het nog een kans te overleven.
een brand, een aardbeving, overstrooming... en weg zijn jouw papieren/steenen het is juist omgekeerd informatie die je een keer online gezet hebt is heel moeilijk terug te wissen er zitten over al stuken van opgeslagen ik neem trouwens aan dat het wetenschapsforum van tijd tot tijd eens een ofline backup maakt zo dat een hacker niet als kan wissen. trouwens het wetenschapsforum heeft een hacker niet veel te bieden wat persoon gegevens meer niet.
luna-alexandre

salve

ik zou het liefste in de klassieke oudheid leven.

Een Romeinse student zijn.
seaflyer

luna-alexandre schreef:salve

ik zou het liefste in de klassieke oudheid leven.

Een Romeinse student zijn.
Waarom persé Romeinse student?

Me dunkt dat de Griekse filosofen veel meer kennis tot hun beschikking hadden dan de Romeinen, want de Romeinen hebben zo'n beetje hun hele beschaving gebaseerd op de Griekse.

Bovendien was het leven in de klassieke oudheid alleen prettig als je rijk was, want dat hoefde je niet in de stank en uitwerpselen van de wijken van de stad te leven. Rijke mensen hadden een leuk buitenhuisje op het platteland. En vrouwen hadden sowieso vrijwel helemaal geen rechten in de oudheid, zelfs rijke niet. Ze mochten alleen maar mooi zijn en kinderen krijgen ...
If life ends where death begins, does life then also begin where death ends?

"The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them." Sir William Brag (British physicist)
Freddie

Ik zou het liefste leven in begin 21ste eeuw ](*,)

Maar ik zou wel een weekje vakantie willen doorbrengen in het Londen van eind 19e eeuw.
lauwekoffie

Ik ben heel tevreden met deze tijd.

Maar als ik de keuze zou hebben, zou ik graag mijn jeugd hebben doorgebracht in de roary sixties en seventies.

Vooral de culturele bloeitijd en dan met name de muziek spreekt mij aan. Ook zaken als kleurgebruik in film en foto uit die tijd vind ik prachtig. Verder zijn de auto's uit die tijd veel mooier qua vormgeving en was de maatschappij naar mijn mening wat minder vanuit overheidswege gereguleerd.

Een nadeel uit die tijd is de achterlijke verzuiling, maar gelukkig kwam daar juist een eind aan in die twee decennia.

Oh, en in de tijd van het begin van de Verenigde Staten van Amerika zou ik best een vakantie willen houden.
bessie

Sorry dat ik antwoordt in een forum waar ik helemaal niets vanaf weet. Ik zou persoonlijk zeggen dat dit topic eigenlijk beter in het WSF-cafe thuishoort. Maar goed. Het is wel een erg grappig topic, heb even alle posts doorgelezen. Het gemiddelde lijkt me ongeveer het jaar nul.

Ik verbaas me erover dat er nog niet is gezegd 'ik wil graag leven in de tijd na mijn overlijden'. Of 'de tijd in de baarmoeder'. Maar dit terzijde als flauwe grapjes.

Mijn probleem is dat ik niet weet waar ik in terecht kom, als ik voor een bepaalde periode kies. Ik ben bang dat mijn droombeeld ruw verstoord zou worden, dus wil ik wel terechtkomen in de tijd die mij mooi lijkt? Tsjonge verplaats topic maar naar filosofie.

Ik wil dus het liefst in de tijd kunnen reizen. Dat hebben anderen voor mij gezegd, maar niet echt waarom. Ik zou mijn tijdreizen gebruiken om dwaze dogma's van vroeger te ontkrachten danwel te bevestigen. Ik zou gewoon Jezus meenemen en laten zien in de twintigste eeuw, zodat iedereen Christen werd. Of, indien ik onverrichterzake alleen terugkwam, een bewijs meenemen dat Hij niet bestaan heeft. Deze reis zou ik herhalen voor Mohammed, Zeus, en nog wat personen waar in het verleden oorlogen om zijn gevoerd. Oeps, topic naar Religie.

Maar goed, de mooiste (meest romantische) geschiedkundige periode lijkt mij het begin van de twintigste eeuw. Rustig, geen oorlog, wel hard maar niet zo hard als de oertijd, wel wat hulpmiddelen maar geen electrische tandenborstel.
ypsilon

Oh, en in de tijd van het begin van de Verenigde Staten van Amerika zou ik best een vakantie willen houden.
Wat bedoel je precies met "het begin van de VS"? De onafhankelijkheidsverklaring e.d.? Want er zijn daar ook een pak minder rooskleurige dingen gebeurd...
Ger

Ik zou persoonlijk zeggen dat dit topic eigenlijk beter in het WSF-cafe thuishoort.
Mja, soms wel he. Ik ga het maar verplaatsen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

lauwekoffie

Wat bedoel je precies met "het begin van de VS"? De onafhankelijkheidsverklaring e.d.? Want er zijn daar ook een pak minder rooskleurige dingen gebeurd...

Daar zijn inderdaad gruwelijke dingen gebeurd, zeker met de oorspronkelijke bevolking van Amerika.

Misschien dat het vooral de sfeer, het geweld buiten beschouwing gelaten, van Westerns is die me aanspreekt. De ruwe en onontgonnen manier van leven. Uiterst primitief en keihard.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!