Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: Is creationisme wetenschap?

Erik schreef:Maar goed het maakt niet uit, jij voldoet prima, het is alleen zo jammer dat je zo vol van jezelf bent.

Maar gelukkig weet ik dat je daar niets aan kunt doen, in zijn boek "Het bizare brein" schrijft Prof. dr Ramachandran daar het volgende over patienten met temporaalkwab epilepsie:
Prof. dr. Vilayanur S. Ramachandran schreef:
Sommige van deze patienten zijn twistziek, pedant, egocentrisch en in een gesprek moeilijk van hun stokpaardje te brengen en ze zijn geobsedeerd door filosofische en theologische kwesties.
De gelijkenis is treffend niet? Je vertoont echt alle symptomen, dus ik neem je e.e.a. niet kwalijk.
:shock:

Zie hier wat Dr. Ezra Susser zegt:
Susser says the idea that lead exposure might lead to schizophrenia is compelling, because the metal is known to inhibit brain activity in the same way as alcohol. Children who have suffered fetal alcohol syndrome have neurological problems as the result of nerve cells in the developing brain not forming vital connections.

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn4681
Ik viel bijna van mn stoel toen ik dit las! Het verklaart jouw gedrag volkomen!! ;)

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Erik

Ik viel bijna van mn stoel toen ik dit las! Het verklaart jouw gedrag volkomen!!
:shock:

Helaas ik ben niet in contact geweest met welke van de genoemde stoffen dan ook, dus de diagnose is onjuist Drs. p.

Ooit het woord sarcasme opgezocht in het woordenboek?

O ja dat is waar, je quote alleen maar uit context, dan heb ik niets gezegd, sorry!

Toch fijn om te zien dat je toch nog antwoord hebt kunnen geven op een vraag van Tsjok45.

PS

Het zou prettig zijn als we terug kunnen vallen in een volwassen discussie.

Mijn vraag:

Sta je daar voor open, of heb je al een standpunt ingenomen en wil je eigenlijk niet serieus discussieren?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

p__

Erik schreef:Het zou prettig zijn als we terug kunnen vallen in een volwassen discussie.

Mijn vraag:

Sta je daar voor open, of heb je al een standpunt ingenomen en wil je eigenlijk niet serieus discussieren?

Ik sta er voor open 8)
Anonymous

Afbeelding

Misschien hebben ze hier http://www.mtblanco.com/ een creatonistisch model. Dit is een fosiel museum waar ze niet gelofen in de huidige evolutietheorie.

Een ander bron van twijfel is de vondst van zacht weefsel van een T-rex.

http://www.mtblanco.com/MtBlancoNews.htm

welk volgens de evolutietheorie al 60 miljoen jaar is uitgestorven.

Zou het trouwens mogelijk zijn om met dit DNA materiaal een T-rex te klonen? (jurasic park)
p__

Volgens mij is dat bot gewoon van een dinosaurus of een mammoet ofzo.

Die tekening hebben ze er met wat fantasie bijgemaakt.
Leuke gast

Wat is het doel van het universum?
De vraag stelling is opzich al een openheid.

De wetenschap houd zich namelijk niet bezig met dit soort vragen.

Dit soort vragen vallen dan meteen onder een 'niet' onderkent vak zoals levensbeschouwing.

Het doel van de quarks is een infrastuctuur voor leven te creeren. Leven waaraan wij mogen deelnemen.

Het doel van ons leven is zo goed mogelijk zijn, ook al is dat niet makkelijk. En genieten van het leven, tevreden zijn, en eerlijk zijn. Dit lijkt makkelijk.
en hoe   kan   Teleologie (=  NIET theologie )  een verantwoord antwoord  daarop  formuleren ?
Tele ologie. U bedoelt dat uw ziel in contact staat met iets? Het antwoordt is simpel. Als een lichaam hier niet meer is, waar is dan zijn ziel?

U goede daden zullen toch bewaard blijven. Waar bevindt zich dit. Als dit niet hier is, dan moet daar ergens een verbinding zijn.

maar ter info, ik ben niet 'p'.
Erik

Het is net zo nep als de opgraving op deze pagina.

Zie hier voor de originele foto met uitleg.

Ik heb ooit ergens op het net gelezen dat het hier gaat om een dijbeen van een mastodont, maar ik kan het niet meer vinden.
Zou het trouwens mogelijk zijn om met dit DNA materiaal een T-rex te klonen?
Ik heb begrepen van wetenschapper Mary Higby Schweitzer op het journaal vlak na de ontdekking dat dat niet mogelijk was.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

but "That's funny..."

Isaac Asimov
Leuke gast

ik ga voor optie 1:

"een ID'er ( god ) als afzonderlijke en onhafhankelijke schepper(s) van de fysische wereld , in het bijzonder de aparte creatie van de mens en de menselijke " ziel" , en het leven op deze aardkloot die af en toe eens ingrijpt in de aan de gang zijnde "automatische " processen .... ? "
p__

En deze dan?

Afbeelding

Afbeelding
tsjok45

ik ga voor optie 1:
Bedankt , leuke gast voor uw antwoord
Teleologie. U bedoelt dat uw ziel in contact staat met iets?
Neen , ik bedoel de leer van Aristoteles die men de teleologie noemt

Teleos= grieks voor "doel "

Het doel van een beukenootje is ( volgens die leer ) een beukenboom (worden )

het doel van een quark( volgens jou ) is samen met andere quarks leven te maken ...

Wat is het doel van het universum en/of van het heel-al ?

wat gaat het " alles" worden ; volgens jou

de ID is de eerste beweger --->

wat is dan het " einddoel " ---> de entropie-dood ?

LG schreef
De vraag stelling is opzich al een openheid.

De wetenschap houd zich namelijk niet bezig met dit soort vragen.

Dit soort vragen vallen dan meteen onder een 'niet' onderkent vak zoals levensbeschouwing.
Ik probeer zo "open mogelijk van geest te zijn " , maar toch ook weer niet zo open dat mijn ( beetje ) hersenen eruit donderen ....

Ik ben er me wel van bewust dat dit alles ( en de leer van de teleologie ) tegenwoordig geen wetenschappelijk onderwerp of optie (meer) is , dank u

Maar jij zegt nu eenmaal dat quarks een doel hebben ....

Kan je dat wat verder detailleren , zodat iedereen kan lezen op wat

die uitspraak van jou steunt ?

Dat is toch een simpele vraag om meer info ? .... en als je dat niet weet of tot je beschikking hebt ___ je weet ook niet alles ____ waarom doe je dan wel die bewering ?...intuitie , mystieke ervaring ? openbaring ? zo maar ?

Is dat alles de onderbouwing of steun van je kennisverwerving en ( over je ) "levensbeschouwing" ?

Uw beweringen en uitspraken verder ontleden en bestuderen ____ vooral nagaan van waar ze nu afkomstig zijn ____ is dan weer wel "wetenschap "

....Net zoals bijvoorbeeld insekten of virussen of epidemieen etc ... bestuderen , kan je "leuke gasten " bestuderen .... :?: ;) :shock:

Er zitten daarvan gelukkig ganse nesten op het internet .... aan studiemateriaal dus voorlopig geen gebrek ...

Je nederige leerling en volgeling

Tsjok45
Leuke gast

Het doel van een  beukenootje is  ( volgens die leer ) een beukenboom  (worden )
Het beukenootje en een beukenboom, zijn allebei levende organismes. levende organismes zijn aangepast aan de omgeving. Het beukennootje is van levens belang voor bijv. de eekhoorn. Zo is alles is alles aan elkaar gelateerd, de omgeving de sturende factor voor de evolutie. Als beukennootjes niet zouden bestaan, dan zouden de eekhoorntjes op een andere manier geevalueerd zijn.
het doel van een quark( volgens jou )  is samen met andere quarks  leven  te maken  ...
De elementaire deeltjes zijn de bepalende factor voor de totale omgeving. Uit deze elementaire deeltjes is onze omgeving opgebouwd. In de eerste instantie dacht de wetenschap dat de elementen uit het periodie systeem elementair waren. Inmiddels vermoed men dat de quarks elementair zijn. Het interresante hieraan is dan een beperkt aantal soorten deeltjes zich kunnen vormen tot meer verschillende soorten materialen. De reden dat deze quarks dit doen is omdat een bepaald kosmisch evenwicht ontstaat als een bepaald materiaal gevormd is. De omgeving van de quarks is hierbij een belangrijke factor. Naar mijn mening is dit geen toevallig iets, volgens mij behoort dit toe aan de eigenschappen van de quarcks en omgeving. Ook de begin positie van alle energie en materie is beslissend geweest voor het resultaat. Ook sluit ik niet uit dat het universum dusdanig opgebouwd is het zich vanzelf tot evenwicht dwingt.

quarks worden door de wetenschap opzich als levenloze materie beschouwd. Toch is een levend organisme ook opgebouwd uit quarks.

Het doel van de quarcks is de infrastructuur van leven te creeren.
Wat is het doel van het universum en/of van het heel-al ?
De ziel een plaats te geven tot leven. De ziel vrijheid te geven. De ziel de kans te geven aan de creatie van het universum deel te nemen.
wat gaat het " alles"   worden ; volgens  jou
Het doel, is mischien het perfectionistme. Het perfecte universum.
tsjok45 schreef:de ID is de eerste beweger --->

wat is dan het " einddoel "  ---> de entropie-dood ?
Het eind doel, is mischien dat het de mogelijkheid/vrijheid geeft aan alle zielen om terug te keren.
Ik ben er me wel van bewust dat dit  alles ( en de leer van de teleologie ) tegenwoordig geen wetenschappelijk onderwerp of optie (meer)  is , dank u

Ja, zoals meer wetenschappelijke ideeen zijn uitgestorven, maar dit sluit niet uit dat sommige ideeen toch kunnen kloppen.

Mits dat u kunt uitsluiten dat een mens een ziel heeft, of uitsluit dat een schepper bestaat, of uitsluit dat een doel bestaat.
Maar  jij  zegt nu eenmaal dat quarks een doel hebben .... Kan je dat  wat verder  detailleren , zodat iedereen kan  lezen  op wat die uitspraak van jou steunt ?

Ik ga af op mijn ervaring, en aan de hand van mijn waarnemingen.
tsjok45 schreef:Dat is toch een simpele vraag om meer info   ? .... en als je  dat niet weet of tot je beschikking  hebt

___ je weet ook niet alles  ____ waarom doe je dan wel die bewering  ?...intuitie , mystieke ervaring ?  openbaring ? zo maar ?

Is dat alles  de onderbouwing of  steun  van je kennisverwerving en  ( over je )  "levensbeschouwing"   ?
Een belangrijke eigenschap van quarks zijn dat deze sterren en planeten vormen, de infrastructuur van leven.

een sterren en planeten zijn de beste infrastructuur voor leven.
Erik

De ziel een plaats te geven tot leven. De ziel vrijheid te geven. De ziel de kans te geven aan de creatie van het universum deel te nemen.
Kun je de ziel definiëren?

Is deze materieel of niet materieel?
Het eind doel, is mischien dat het de mogelijkheid/vrijheid geeft aan alle zielen om terug te keren.
Naar wat?
Ervaring met wat?

Waarneming van wat?

but "That's funny..."

Isaac Asimov
Erik

Beste P,

Jij koos voor optie 2.

Welke vorm van patheisme hoort daarbij?

1. theophanisme

2. panentheïsme

but "That's funny..."

Isaac Asimov
Leuke gast

Kun je de ziel definiëren?
het niet stoffelijke van de mens.
Erik schreef:Ervaring met wat?

Waarneming van wat?
Ervaring met het universum.

Waarneming van het universum.

Ervaring met mijn leven.

Waarneming van mijn leven.

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Erik

het niet stoffelijke van de mens.
Hoe past dit niet stoffelijke gedeelte van de mens in het feit dat alles uit quarks bestaat?
Alledaagse materie is opgebouwd uit up en down quarks.
Leuke Gast schreef:Ervaring met het universum.

Waarneming van het universum.

Ervaring met mijn leven.

Waarneming van mijn leven.
Wat is je ervaring met het universum?

Hoe ziet je waarneming van het universum eruit?

En hoe geven de laaste twee antwoorden antwoord op deze vraag van Tsjok45:
Maar jij zegt nu eenmaal dat quarks een doel hebben .... Kan je dat wat verder detailleren , zodat iedereen kan lezen op wat die uitspraak van jou steunt ?
Wat voor doel kunnen wij afleiden uit de ervaring van jouw leven en de

waarneming van jouw leven?
Naar wat?

but "That's funny..."

Isaac Asimov

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!