JWvdVeer schreef:Ik snap even die codering niet helemaal. Ik zie namelijk in de lijst tig van woorden die waarschijnlijk elke Nederlander kent. En dat geldt voor elke kleur...
Noemt men tegenwoordig standaardnederlands
Ook nog aardige link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ver...d_en_Vlaanderen.
Volgens mij, een Belg, klopt niet alles helemaal in die lijst. Of het klinkt toch niet allemaal juist.
de deur is los in de zin van "de deur is open" heb ik nog nooit gehoord (in Antwerpen zou dat blijkbaar gezegd worden...)
Als ik
doorga, dan zeg ik: 'k ben (dan ne keer) door
Gekend wordt bij ons vooral gebruikt als
geweten. Een BV is een bekende vlaming.
Gij/ge is niet alleen Brabants en Limburgs... Da 's zeer algemeen in Vlaanderen... West-Vlamingen gebruiken wel vaak je/jij
Iets in de mot hebben heb ik nog nooit gehoord. Een mot is voor mij een insect of een slag (op het gezicht)
Kozijn klinkt dialect, maar ik ken het wel. Ik zeg toch neef.
Paar en onpaar: dit snap ik niet goed. Getallen zijn voor mij even of oneven in ieder geval.
...
Schoenen
aansteken: nog nooit gehoord. Vuur aansteken kan wel.
Memmen dat wordt niet echt gezegd denk 'k. Ik zou zeggen dat dat borsten zijn. En zeuren is zagen (/ klagen).
Ah ja, maar elke Vlaming en Nederlander verschilt natuurlijk in zijn woordgebruik.
Wat ik in het lijstje mis is het woord
wijs, dat naast verstandig ook gaaf/tof kan betekenen. Een toffe kerel is dan "ne wijzen", maar ik weet niet of dat in heel Vlaanderen wordt gezegd. "Ne wijzen" doet mij er trouwens aan denken dat wij soms bijvoeglijke voornaamwoorden omzetten in substantieven niet zoals in Nederland. Bv.: een dwaze man/vrouw = nen dwazen (dwaas) / een dwaze & een coole jongen/ cool meisje = ne coolen / een coole
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.