Sabien
Artikelen: 0

Magnetische graniet ?

Vandaag beetje zitten spelen met een 10-tal neodymiummagneten op mijn granieten tafel.

Ik stelde toen vast dat er een lichte aantrekking was tussen de magneten en het granieten tafelblad.

Zelfs zodanig dat die magneten in groep onderaan de tafel blijven hangen tot mijn grote verwondering

De soort graniet van mijn keuken is "rose sarde" zoals te zien is op http://www.brachot.com/Media/contentimages...e_gepolijst.jpg

Op mijn venstertabletten uit zwarte graniet is er geen enkele aantrekking te merken

Op internet vind ik hierover niets terug, wist iemand dat graniet licht magnetisch is ?
klazon
Pluimdrager

Re: Magnetische graniet ?

Ik wist het niet, maar als dat graniet rose is zou het kunnen dat er ijzeroxyde in zit. En dat kan de magnetische aantrekkingskracht verklaren.
Kalkoen

Ik wist het niet, maar als dat graniet rose is zou het kunnen dat er ijzeroxyde in zit. En dat kan de magnetische aantrekkingskracht verklaren.
Roze graniet dankt zijn kleur aan de grotere hoeveelheid kaliveldspaten. Witte graniet bevat meer plagioklaas. Beide mineralen hebben weinig of niets te maken met ijzer. Hier zal het al zeker niet aan liggen

En om kort te zijn, eigenlijk zijn er niet echt veel mineralen die sterk magnetisch zijn op de manier die gij beschrijft, of er zou al magnetiet ofzo moeten aanwezig zijn. En dat is bij graniet doorgaans niet het geval. De enige ijzercomponent zou kunnen komen uit amfibolen, maar als ge de formule van een amfibool leest, bijvoorbeeld Hoornblende dat al eens in granieten durft voorkomen en hier waarschijnlijk de donkere spikels uitmaakt Ca2(Mg,Fe,Al)5(Al,Si)8O22(OH)2, dan zult ge begrijpen dat op al die 41 atomen in die molecule, er maximaal 5 ijzeratomen zitten. Dus dat is wat magertjes.

Verder kan een gesteente een paleomagnetisme bevatten. Dit komt doordat bij het opwarmen de magnetische componenten, bv ijzer, zich gaan orienteren volgens het heersende aardmagnetisch veld. Dus in gesteenten die voldoende zijn opgewarmt, is er wel een gerichte magnetische lijn, maar die is vele keren te slap om met huis-tuin-en-keukenmagnetjes op te meten (of het moet zijn dat uw magneten zoooooo sterk zijn...)

Volgens mij is het magnetisme in u tafel te wijzen aan één of andere verstevigingsbaar in ijzer die ze in het graniet hebben ingeboord om het vast te kunnen hechten in de tafel ofzo.
Sabien

Volgens mij is het magnetisme in u tafel te wijzen aan één of andere verstevigingsbaar in ijzer die ze in het graniet hebben ingeboord om het vast te kunnen hechten in de tafel ofzo.
Er zit geen ijzer ter versteviging in, het zijn granietplaten van 3cm dik zowel op de keuken, als op de venstertabletten

We hebben wel erg sterke magneten afkomstig van Supermagnete

Nog bedankt voor de uitgebreide uitleg,
Jan van de Velde
Moderator

En om kort te zijn, eigenlijk zijn er niet echt veel mineralen die sterk magnetisch zijn op de manier die gij beschrijft, of er zou al magnetiet ofzo moeten aanwezig zijn. En dat is bij graniet doorgaans niet het geval.
Is dat wel zo stellig? Als ik ga googlen vind ik nogal wat rond magnetisme en graniet. Het schijnt niet de regel te zijn, maar zo te zien zeker geen uitzondering. Zie bijv hier:

http://jgs.lyellcollection.org/cgi/content...ract/142/6/1007

http://sajg.geoscienceworld.org/cgi/conten...tract/103/2/151
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Kalkoen

Interessante publicaties, ik had er geen weet van. Het maakt natuurlijk wel heel duidelijk dat dit uitzonderlijke situaties zijn van granieten die een hoge mate van contaminatie hebben ondergaan. De standaardgraniet, die ge zou verwachten op een tafel, komt doorgaans niet uit zo een setting.

Neem nu dat shockmetamorfisme. Dat is de resultaat van een metamorfisme dat optreed door de inslag van een komeet waarbij extreme temperaturen en drukken kortstondig vrijkomen tot smelten van het gesteente toe. Geassocieerd wordt ook bv. microdiamant gevonden, wat niet de standaard vormwijze is van de diamanten zoals wij ze kennen. Al afhankelijk van de grote van de impact, gaat ge hier geen graniet krijgen in winbare hoeveelheden, tenzij het echt wel een extreme komeetinslag was. Dus zo normaal is dat niet.

Het ander artikel dat ge beschrijft (Magnetic fabric in some granitic aureoles, Southern Uplands, Scotland), toont duidelijk aan dat het een graniet betreft die aan de rand van de contactaureool. Dit wil dus zeggen dat uw granitisch lichaam bij het intruderen in een ijzerhoudend gesteente dus in contact is gekomen met dit gesteente en daar ijzer heeft aangerijkt.

Ik zou dus zeggen, van de twee, is de kans zeker het grootst dat het dat tweede geval is (en dervoor niet de schotse, er zullen zo nog wel uitzonderingen zijn). Maar dan hebt ge wel extreem veel sjans om dat te mogen bezitten!

Terug naar “Aardwetenschappen”