Puzzel Puzzels
klaaswal
Artikelen: 0

Zichtbaar maken hartslag.

hallo,

Wij willen voor ons pws een test doen met caffeine. We willen het effect van de caffeine op de hartslag testen op verschillende organisme. We willen dit bij een aantal diertjes doen. Is het door middel van contrast vloeistof mogelijk. Dit naast de wel bekende water vlo waarbij je het zo kan zien. Dus heeft iemand nog tips om dit te testen bij verschillende dieren.

vg

klaas van der wal.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Gast

Re: Zichtbaar maken hartslag.

Voor zover ik weet worden contrast middelen (jodiumhoudende contrastmiddelen) enkel gebruikt om afbeelden van het bloedvaatstelsel en het hart.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lauwekoffie

Misschien kun je verder toelichten waarom je verschillende organismen wilt onderzoeken op het effect van cafeïne op de hartslag? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je hypothese en onderzoeksvraag. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar hoe en in welke vorm je dit cafeïne toe wilt gaan dienen.

Mocht je cafeïne puur willen aanschaffen, dan kan dat hier http://www.sigmaaldrich.com/catalog/Produc..._KEY&F=SPEC.

Ik weet niet of linken naar producten mag

P.S.

Wat mij reëler lijkt voor een pws, is dat je met een digitale hartslagmeter bij enkele proefpersonen de verandering van hartslag bij verschillende hoeveelheden koffie (deze drank bevat o.a. cafeïne) gaat meten. Energydrinks zijn voor de hand liggend, omdat daar precies opstaat hoeveel cafeïne erin zit. Ze zijn echter ongeschikt, omdat ze o.a. ook taurine bevatten. Taurine is een stof die een rol speelt bij hartspiercontractie. Zelf zou ik dus het onderzoek verschuiven naar koffie in plaats van cafeïne.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Wouter_Masselink

korte mod opmerking: linken naar dergelijke producten is natuurlijk toegestaan om mensen te helpen, niet als commerciele uiting. Aangezien het eerste hier duidelijk het geval is, hebben we hier geen enkel probleem mee.

Terug on-topic:

De welbekende water vlo is mij onbekend. Met contract vloeistof zou je inderdaad de contractie van een hart zichtbaar kunnen maken maar dit is een uiterst omslachtige methode om de hartslag te meten. Een echo zou dit ook kunnen doen, maar is nog steeds omslachtig. Zoals lauwekoffie terecht opmerkt is een digitale hartslag meter (of zelfs handmatig) een betere en zeker eenvoudigere manier om dezelfde date te verkrijgen.

Dan over het gebruik van verschillende organismen (dwz, proefdieren?). Je hebt hier naar alle waarschijnlijkheid niet de juiste papieren voor noch de juiste faciliteiten. Laat dat dus achterwege! Vervolgens nog een stuk over het gebruik van cafeïne. het toedienen van cafeïne aan proefdieren/personen moet voldoen aan erg strenge regels. Dit komt voor serieuze commissies die je dit waarschijnlijk nooit uit zullen laten voeren.

Wat wel een reëel alternatief is, is het gebruik van koffie (zwart zonder suiker). Je zou het effect van koffie dus gaan bepalen (en indirect het effect van cafeïne) door dit aan mensen te geven en over verloop van tijd hun hartslag te meten. Als controle groep neem je ook een stel mensen die je decafe geeft. Zorg ervoor dat zowel de onderzoeker die de test afnemen en de proefpersoon niet op de hoogte zijn van de inhoud van het drankje (gewone koffie of decafe).

Let hierbij wel op dat je een gestandaardiseerde methode moet vinden om je koffie te zetten en hiervan moet je vervolgens de cafeïne concentratie van bepalen. Dit zou je bijvoorbeeld via een hplc kunnen doen.

Ik hoop niet dat je serieuze plannen hebt om het project zoals jij het in je openingspost voorstelde uit te voeren. Mocht je dit toch nog steeds overwegen, leg dit dan eens voor aan je docent. Die zal nooit goedkeuring voor een dergelijk project verlenen.
"Meep meep meep." Beaker

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Anatomie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!