De verhalen over de einde van de wereld zijn door de mensen zelf gecreëerd.
Tja, dat is een vooroordeel waar je de discussie mee in gaat. Niet te bewijzen niet te falsificeren.
Door die angst zullen ( denk ik ) veel mensen altijd fantaseren en visualiseren hoe het einde komt, nadat je 60x heb gefantaseerd dat de aarde vergaat, zul je uiteindelijk accepteren dat dat zo is..
Tja, ik heb ook heel vaak (ruim meer dan 60x) gefantaseerd dat ik heel rijk en/of beroemd zou worden. Waar ik toen bang van werd, was de persoonlijke aandacht die ik in mijn fantasie opeens van nogal ongure lui kreeg. Maar tja, joh, ik heb nog steeds niet geaccepteerd dat deze werkelijkheid ook over mij gaat komen.
Eerlijk gezegd vind ik de onderbouwing ook minimaal.
Het einde van de tijd is geloof op een religieus basis, nou is het logisch dat als je in "god" gelooft dat je vatbaarder bent voor feit loze argumenten en basissen als dit : " unfalsifiable hypothesis "
Inderdaad, dat ben ik met je eens.
Omdat je niets kan bewijzen wat niet bestaat, maar ook niet bewijzen dat het niet bestaat.
Ik heb de paarse kabouter in de 291e dimensie ook nog nooit kunnen bewijzen. Maar daaruit volgt niet automatisch dat deze niet bestaat. Ondanks dat het onwaarschijnlijk is dat deze bestaat, is het onzin om je daar over uit te laten. Evenals het onzin is om je uit te laten over het zeker wel of niet bestaan van een God.
Mijn voorstel: Je kunt niet alles bewijzen wat bestaat, je kunt ook niet alles falsificeren wat niet bestaat.
Presist schreef:Dus als een irrationele geloofskwestie beaamd dat het einde van deze "wereld" nabij is,
moet je jezelf afvragen of je letterlijk moet lezen of het concept "wereld" moet vervormen.
Of je moet je afvragen wat `nabij` betekent in deze context (de meeste mensen bedoelen alsnog dat zij dat `nabij` zelf ook niet mee gaan maken). En tja, er blijft altijd een bepaalde kans dat het einde nog mijn leven gehaald gaat worden. Al is de kans die kans kleiner dan de kans dat het binnen nu en een miljoen jaar gehaald gaat worden, en nog kleiner dan...
Voor de rest ben ik heel erg sceptisch over een ondergang op basis van een filmscript of een bijbel.
Ik kan me je scepticisme zeker voorstellen. Lijkt me tot op zekere hoogte ook zeker gezond: de keren dat de wereld al had moeten vergaan (de ene keer volgens de ene sekte, de andere keer volgens de andere sekte) zijn al niet meer op één hand te tellen en ook niet meer op tien handen. Dus ja, ik ben ook vrij sceptisch over mensen die beweren dat op een bepaald specifiek moment de wereld zal vergaan. Daar hecht ik ook weinig geloof aan, zo lang er niet meer is dan een losstaande uitspraak. Maar één ding geloof ik vast: ooit komt er een einde aan deze aardkloot, hoe je het went of keert.
Zelf ben ik als christen overigens wat minder sceptisch over de Bijbel, wat er overigens niet voor zorgt dat ik je uitspraak als kwetsend zie: eerder als gewone eerlijke uiting van je mening.
De bijbel is een falsifiable hypothesis, omdat we dit met feitelijk bewijs kunnen aantonen dat veel verhalen wetenschappelijk niet kloppen ( niet filosofisch of atheïstisch gezien )
Tsja, het voordeel wil dat ook veel wetenschappelijke geschiedkundige delen om de zoveel jaar worden herzien. Over het algemeen ben ik zelden heel erg onder de indruk van `bewijzen tegen de Bijbel`. Het ligt overigens ook deels aan hoe je de Bijbel leest en interpreteert. Is overigens wel leuk als je wat specifieker verhalen c.q. geschiedenissen noemt...
gawyn schreef:Ook is het natuurlijk een stuk "veiliger" om te geloven in gevaren dan het niet te geloven.
Denk even terug aan de prehistorie, als er een bepaald dier als gevaarlijk werd beschouwt was dit een stuk veiliger om te geloven natuurlijk. Op deze manier raakte men niet in het gevaar om aangevallen te worden door dit dier, zelfs wanneer het uiteindelijk helemaal niet gevaarlijk blijkt te zijn.
Dit hele verhaaltje doet me een klein beetje denken aan een filmpje wat Dido pas heeft gepost. En waar ik bijna vergif op durf in te nemen dat jij deze ook gezien hebt.
Daarnaast vraag ik me nog steeds af of dit voor alle situaties geldt. Stel dat wij geloven dat er een heel groot gevaar van de marsmannetjes bestaat en wij gaan NL heel erg fervent verdedigen tegen een mogelijke aanval vanuit de ruimte. Dan moet dat geld toch ergens vandaan komen. Dus bijv. van de defensie over land. Stel dat we nu dermate overtuigd zijn dat we er zo veel geld in stoppen dat ons hele verdere landleger verloedert, dan zul je vroeg of laat zien dat we opeens een heel ander gevaar kunnen gaan lopen. Ik weet het, het voorbeeld is nog niet heel sterk. Maar ik denk dat je snapt wat ik bedoel.