WSF cafe, omdat ik vermoed dat in de ''serieuze'' ](*,) subfora ze helemaal genoeg hebben van ''PM's''.
Hierbij nog even vermeld: ik denk niet dat dit werkt, maar de redenen waarom niet zouden mij erg intresseren. Beschouw het dus meer als raadsel.
Okee hierbij het experiment.
Begrippen:
Semi-permeabel membraan: een membraan waar opgeloste deeltjes niet, maar water wel doorheen kan.
Osmose: Zoals het mij is uitgelegd, ''wil'' het water waar het minste zout in zit, naar het water waar het meeste zout in zit, om het concentratieverschil op te lossen.
Geval 1:
Een glazen cilindertje, aan de onderkant gedicht met een semi-permeabel membraan, wordt deels gevuld met een zoutoplossing en deels in een bak met water gehangen. Hierbij is het membraan natuurlijk aan de onderkant.
Dan stijgt door osmose het vloeistofniveau in het buisje boven het wateroppervlak in de bak, totdat het er aan de bovenkant uitkomt en in de bak belandt.
(of, als het buisje te lang is, er een evenwicht van krachten wordt gevonden. Dit voorkomen we door het buisje niet te hoog boven het wateroppervlak te laten komen.)
Dat experiment is welbekend en extreem verificieerbaar.
Nu het echte Geval:
De opstelling is gelijk aan geval 1, MAAR we dichten de bovenkant van het buisje ook met een semipermeabel membraan. En we zorgen ervoor dat de oplossing in het buisje zo sterk mogelijk is. Stel nu dat de kracht van de osmose genoeg zou zijn om het water door het bovenste membraan te duwen, is er dan een reden dat het daar ook mee zou ophouden?
Puzzels