Puzzel Puzzels
Jekke
Artikelen: 0

Re: Dromen

ik wist niet goed waar het te plaatsen, dus als het niet goed staat, verplaats het maar

Ik vraag me af waarom dromen altijd in periodes komen, een week of zo aan een stuk, en dan weer maanden niet.

Maar vooral vraag ik me af hoe het komt dat dromen nooit alleen gebeurd. Als ik raar heb gedroomd en dan opsta dan blijken je familieleden ook raar gedroomd te hebben en gewoeld te hebben in hun slaap en vaak nog andere mensen die niet in je huis wonen. Iemand een verklaring?

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

NASE

dromen doe je elke dag, tenzij er iets niet normaal is. Het komt alleen zelden voor dat je je kunt herinneren dat je hebt gedroomd. Dat is wat ik er over weet.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Veertje

HolyCow schreef:ik wist niet goed waar het te plaatsen, dus als het niet goed staat, verplaats het maar

Ik vraag me af waarom dromen altijd in periodes komen, een week of zo aan een stuk, en dan weer maanden niet.

Maar vooral vraag ik me af hoe het komt dat dromen nooit alleen gebeurd. Als ik raar heb gedroomd en dan opsta dan blijken je familieleden ook raar gedroomd te hebben en gewoeld te hebben in hun slaap en vaak nog andere mensen die niet in je huis wonen. Iemand een verklaring?
Weersinvloeden, alcohol, ruzie of juist extreme vrolijkheid binnen de familiesfeer zouden misschien invloed kunnen hebben op dromen?

Ben geen expert, deze mensen wel:

http://psych.ucsc.edu/dreams/

Dit vind ik een hele interessante site van de University of California, Santa Cruz, over droomresearch. Interessant m.b.t. jouw vraag zijn bijvoorbeeld de FAQs over "dream recall", het herinneren aan dromen. Zeker de moeite waard om even door te spitten. Heb geen gelijkwaardige Nederlands site kunnen vinden. Iemand anders misschien wel?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Tommiesfeestjes

Nou, ik droom elke nacht!

En mijn dromen zijn altijd op verschillende plaatsen, maar nooit een andere plek, de plaatsen waar ik over droom ken ik altijd en staan met elkaar in verbinding.Geogrfisch gezien klopt alles, alleen in dromen zie ik het vanaf een andere hoek.

Ik kan lucide dromen.

Ik weet dat ik droom.

Ik droom al twee weken over ene treineis.

Het stopt niet.

Dromen is niet iets wat soms is. Niet dromen is bij mij vreemd en zeldzaam.

Ik onthoud ze altijd.

Ik kan je nu nog vertellen wat ik droomde op 23 april 1984.. Toen was ik 3. En ik stond in een rozentuin.We waren rozen aan het verplaatsen.

Dromen is altijd.

Gerucht gaat dat er 2 realiteiten zijn.
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!

Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?
Demelza

De laatste tijd betrap ik mezelf er steeds vaker op dat ik lig te dromen. Dit gebeurt tussen het slapen en wakker zijn in. Het probleem is echter dat het geen echte dromen zijn, maar dat het net is alsof ik een boek aan het lezen ben. Ik vind het heel moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel.

Het is eigenlijk net alsof ik rechtop in bed een boek aan het lezen ben, terwijl ik gewoon half lig te slapen zonder boek in de buurt. De 'boeken' die ik in mijn 'slaap' lees, zijn zelfgefantaseerde verhalen. Echte dromen zijn het niet, die heb ik ook vaker en hier is een duidelijk verschil.

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker en eerlijk gezegt vind ik het een beetje eng. Is er hier iemand die mijn verhaal begrijpt en die er ook last van heeft. Misschien iemand een idee waar het door komt?

P.s. ik lees veel boeken.
Anonymous

Het komt me niet helemaal onbekend voor, alhoewel, ik kan ook niet zeggen dat het me heel bekend voorkomt. Of het "ernstig" is, hangt denk ik af of ze -- die dromen tussen slaap en ontwaking -- een compulsief ofwel dwingend karakter hebben. Met andere woorden, de inhoud van die dromen zou meer kunnen vertellen over het fenomeen zelf. Ik denk dat het moeilijk is, om te bepalen of een bepaalde vorm van dromen -- of intensiteit ervan-- onschuldig is, danwel schadelijk.
Anonymous

...twee vragen, als ik zo vrij mag zijn. Eerstens, heb je in toenemende mate problemen met je te concentreren op boeken, films of studie? Voorts, ben je erg makkelijk de laatste tijd met zaken zoals het kleden van jezelf, en eten voor jezelf maken...
Demelza

Concentratieproblemen heb ik niet echt. Natuurlijk kan ik me beter concentreren op een film o.i.d. als het rustig is om me heen dan als het druk is. Voor het lezen van een goed boek moet ik me meestal wel ´terugtrekken´. Als ik dan eenmaal geconcentreerd ben, dan krijg ik weinig dingen mee die om me heen gebeuren. Of dit erger is of erger wordt durf ik niet te zeggen omdat ik ´moeilijke´ situaties op voorhand probeer te mijden.

Daarnaast heb ik wel veel vaker last van rondtollende gedachten die variëren van dingen die ik nog moet doen, tot het wegdrijven van mijn concentratie in naar de gekste dingen. Vaak zijn die gedachten op wetenschap gebaseerd. Dit merk ik meestal pas nadat ik een hoofdstuk in een boek verder ben (ga onbewust door met lezen) of pas na een hele tijd tijdens een film.

Op je laatste vraag moet ik (helaas) ja antwoorden. Ik ben inderdaad erg gemakkelijk wat kleding e.d. betreft. Ik heb het gevoel dat dit de laatste tijd erger wordt.

Als ik niet meer thuis zou wonen zou eten ook een probleem gaan vormen.
Napoleon Dynamite

Demelza schreef:De laatste tijd betrap ik mezelf er steeds vaker op dat ik lig te dromen. Dit gebeurt tussen het slapen en wakker zijn in. Het probleem is echter dat het geen echte dromen zijn, maar dat het net is alsof ik een boek aan het lezen ben. Ik vind het heel moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel.

Het is eigenlijk net alsof ik rechtop in bed een boek aan het lezen ben, terwijl ik gewoon half lig te slapen zonder boek in de buurt. De 'boeken' die ik in mijn 'slaap' lees, zijn zelfgefantaseerde verhalen. Echte dromen zijn het niet, die heb ik ook vaker en hier is een duidelijk verschil.

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker en eerlijk gezegt vind ik het een beetje eng. Is er hier iemand die mijn verhaal begrijpt en die er ook last van heeft. Misschien iemand een idee waar het door komt?

P.s. ik lees veel boeken.
Hoe lang duurt die "droom"?

Wanneer ontstaat die droom?

In Slow Wave Sleep zijn de dromen meestal typische dromen zonder enig verhaalzijn; men zit vast in de droom. Zou kunnen optreden na een halfuur als men ingedommeld is.
Demelza

Hoe lang het duurt kan ik niet met zekerheid zeggen. Het begint voordat ik er erg in heb en pas als ik besef dat ik het weer aan het doen ben, schrik ik uit de ´droom´ om het zo maar te zeggen. Ik weet dus niet hoe lang dit is. Het kan een half uur zijn, maar evengoed een minuut. Voor mijn gevoel duurt het wel lang als ik als ik na ga wat ik allemaal heb ´gelezen´.

Daarom kan ik ook niet zeggen wanneer het begint. Meestal is het als ik wil gaan slapen, maar ook als ik s´ochtends moet opstaan. Ik laat de wekker twee keer afgaan en daartussen in val ik meestal weer in slaap. Ik heb dus zelf het idee dat het gebeurd op het randje van echt slapen en wakker zijn.

Slow Wave Sleep is het volgens mij niet. Ik heb wel het gevoel vast te zitten in de ´droom´ totdat ik het besef, dan schrik ik wakker. Maar er is meestal wel degelijk een (duidelijke) verhaallijn.
Anonymous

Geen echte concentratieproblemen, maar wel wat lakser ten aanzien van zelfverzorging. Wanneer je boeken leest, heb je dan vaak dat je niet meer weet wat je zojuist gelezen hebt? (iedereen heeft dat tot wel eens, maar komt het meer voor..)

Ook vraag ik me af of "die dromen" steeds echter beginnen te lijken, en of je wel eens soft drugs gebruikt? Ik denk trouwens niet dat je echt zorgen hoeft te maken, zolang "die dromen" alleen verschijnen tussen slapen- en ontwaken in. Maar het is wel degelijk iets om in de gaten te houden. In dat opzicht, is het goed dat je niet alleen woont.
Demelza

Ik heb inderdaad vaak dat ik, als ik een boek lees, niet meer weet wat ik gelezen heb. Mijn gedachten zijn dan vaak al bladzijden lang ergens anders. Ook dit komt meer voor. Ik denk de laatste tijd veel vaker na over dingen. Geen dingen die me dwars zitten, maar bijvoorbeeld theorieën die ik hier op het forum tegenkom.

Ik heb nog nooit enige vorm van drugs aangeraakt of gebruikt.

De ´dromen´ beginnen ook niet steeds echter te lijken, maar het is gewoon net alsof ik een boek zit te lezen. Ik ben ook blij dat dit voornamelijk alleen in bed gebeurd, maar omdat het steeds vaker gebeurd ben ik bang dat ik er straks ook gewoon overdag last van ga krijgen, zeker omdat ik vaak nadenk. En omdat ik dit voorheen nooit gehad heb, voelt het toch een beetje alsof er iets gigantisch mis is met me. Ik zal me wel druk maken om niets, maar toch ben ik blij even reacties van anderen te horen.
Anonymous

Tuurlijk is het goed om er over te praten...Nogmaals, ik denk ik dat het wel degelijk iets is om in de gaten te houden. Ik herinner me ook van vorige posten van je, dat je je af en toe "vreemd" voelt. Dat, samen met die dromen, is iets wat wel herkenbaar is voor mij. Als je nog meer aanwijzingen hebt, laat het hier weten, en ik doe het zelfde.

Trouwens, ook in ben naar India geweest -- wil niet off topic gaan, maar je post elders is verdwenen. Ik ging er heen om me zelf te zoeken, maar dat was niet gelukt. Zuid Afrika is zeker de moeite waard -- alhoewel geen India, cultureel gezien -- maar breng je tijd door in Kaapstad, en zo min mogelijk in Johannesburg. Afhankelijk van wat je zoekt, en hoelang je gaat, zou ik toch andere landen overwegen.
Demelza

Ik voel me inderdaad nogal ´vreemd´ als ik het zo mag uitdrukken. Meer een buitenstaander, alsof ik van een andere planeet kom. De dingen die ik hier, en ik andere topics, heb geplaatst zijn dingen die alleen ik heb in mijn omgeving, waardoor ik het gevoel heb vreemd te zijn. Het één is het gevolg van het ander denk ik.

Het zijn die ´dromen´ het vele denken, soms niet bewust zijn dat je zoveel over dingen (theorieën e.d.) ligt na te denken. Dat ik mezelf erop betrap dat ik op de bank zit, naar de tv kijk, maar er helemaal niets van meekrijg. Dat soort dingen. Ook mijn interesses zijn vreemd in de ogen van anderen. Ik denk echt dat het een het gevolg is van het ander.

Het reizen is voor mij een soort uitlaatklep. Goed. Ik heb dan nog niet veel gezien, maar wat ik gezien heb beviel me heel erg, vooral in Australië. De mensen accepteren je zoals je bent, waar je ook vandaan komt en wat je ook doet. Ik wil graag naar Zuid-Afrika om vrijwilligerswerk te doen. Werken met wilde dieren. Ik ben niet van plan om naar de grote steden te gaan, mits ik met een groep ben. Andere landen staan ook op mijn ´verlanglijstje´, maar Zuid-Afrika gaat me echt om de natuur.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

w00tw00t

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!