Dit snap ik niet. Het is niet zo dat een persoonlijkheidstrek niet beïnvloed kan worden door psychotherapie of door medicatie. Het is een heel stuk moeilijker én het zal niet bij iedereen lukken, dat wel, maar het is wel degelijk mogelijk om dit aan te pakken.
Wanneer vraag jij iemand om hulp? Ik schat in dat je dat enkel doet wanneer je zelf door hebt dat je hulp nodig hebt en je denkt dat iemand anders je die hulp kan geven. Dus vertaald naar de psychiatrie: als ik dermate ziekte-inzicht heb dat ik door heb dat er iets aan de hand is en dat ik het op eigen houtje niet ga redden en daarnaast ook dat ik verwacht dat er überhaupt iets aan gedaan kan worden.
De opmerking van mij was namelijk specifiek gericht op de opmerking:
het gaat er eerder om dat de patiënt(e)/cliënt(e) het als een onveranderbaar deel van zichzelf ziet.
Punt is dat een fobie (of andere stoornis) dat blijft, of iemand dat voor zichzelf nu als onveranderbaar ziet of niet.
Inderdaad, maar het gaat er in dit topic over of dat fobie gerelateerd is aan cognitieve vermogens, hoe je deze dan ook maar wilt meten (IQ, opleidingsniveau, o.i.d.). Het hele punt is dat er weinig tot geen onderzoeken zijn die dit onderzocht hebben voor zover ik kan vinden. Wat we nu zien is heel veel speculatie zonder uitkomsten. Daarnaast wordt ook ingebracht dat CGT alleen bij mensen zou werken die niet al te dom zijn, iets wat ik ook in geen enkele trial terug vind. Ik kan best leven met expert opinions e.d., maar de praktijk daarvan is vaak dat het self-fulfilling prophecy's zijn en na wetenschappelijk onderzoek vaak blijkt dat het niet helemaal of helemaal niet klopte.
Dus ik denk dat we te veel aan het side-tracken zijn en we nu eens wat meer richting die vraag terug moeten.
Dus denk ik dat je het kan omdraaien: een neurotisch persoon is vatbaarder om een angststoornis te krijgen.
Zou je even kunnen uitleggen wat je bedoeld met neurotisch persoon? Een persoon die een psychische stoornis heeft, die niet-psychotisch is? Of bedoel je wat anders?
Sowieso denk ik dat je kunt stellen dat veel psychische stoornissen erg met elkaar samen hangen: als je er één hebt, heb je over het algemeen meer dan populatiekans om er nog één te ontwikkelen. Vnl. als het bijvoorbeeld gaat om depressies, zoals je zelf ook al aanhaalt.