Puzzel Puzzels
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: kip of het ei?!?!

Een kippen-ei moet namelijk altijd uit een kip komen, maar de eerste kip hoeft niet uit een kippen-ei te zijn gekomen.
Tja, surprise-eieren moeten ook uit een surprise komen?

Volgens mij is dit een kwestie voor taalkundigen, niet voor biologen :D
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Gebruikersavatar
E.Desart
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: wo 10 okt 2007, 14:47

Re: kip of het ei?!?!

Wat is een ei-kip?
Een dichterlijke vrijheid voor een kip die uit een ei komt, op dezelfde manier dat een een kippen-ei een ei is die uit een kip komt.

Dat is dus een circel redenering en je kan eieren- of ei-kip en kippen-ei gewoon terug styleren als de kip en het ei.

Op zich niet te beantwoorden of je moet teruggaan in de evolutie waar een kip amper een kip was en een ei er ook niet uitzag zoals we het nu kennen.

Dus het antwoord ligt vermoedelijk in een grijze zone waar je moet definiëren wat en wanneer een kip een kip, en een ei een ei was.
Eric
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
TheGreaterGood
Artikelen: 0
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 19:06

Re: kip of het ei?!?!

Dus het antwoord ligt vermoedelijk in een grijze zone waar je moet definiëren wat en wanneer een kip een kip, en een ei een ei was.
Waarschijnlijk wel.

Maar ik stel dan nog even een laatste argument voor waarom (in tegenstelling tot mijn vorige stelling) het ei het eerste was.

Een kip-achtige wezent legt een ei. Waar normaal een ander kip-achtig wezen uit voort moet komen. Maar door een genetisch foutje of evolutioneer experiment komt uit dat ei geen kip-achtig wezen maar iets dat je een kip kan noemen. Dan was dat ei dus geen kip-achtig-ei maar een kippen-ei!

Dan is het kippen-ei er eerder dan de kip!
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: kip of het ei?!?!

Zo zie ik het inderdaad ook, maar die gedachtengang werkt alleen af als je vooraf afspreekt dat je eieren noemt naar wat eruit gaat komen, niet naar wat ze legt.

Het lastige is dat het in dagelijks taalgebruik allebei voorkomt: een surprise-ei noem je naar wat eruit zal komen, maar een legbatterij-ei weer naar waar het uitkwam.
Victory through technology
Gebruikersavatar
Chyr0n
Artikelen: 0
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 14:13

Re: kip of het ei?!?!

E.Desart schreef:Een dichterlijke vrijheid voor een kip die uit een ei komt, op dezelfde manier dat een een kippen-ei een ei is die uit een kip komt.

Dat is dus een circel redenering en je kan eieren- of ei-kip en kippen-ei gewoon terug styleren als de kip en het ei.

Op zich niet te beantwoorden of je moet teruggaan in de evolutie waar een kip amper een kip was en een ei er ook niet uitzag zoals we het nu kennen.

Dus het antwoord ligt vermoedelijk in een grijze zone waar je moet definiëren wat en wanneer een kip een kip, en een ei een ei was.
Naast de andere interessante beredeneringen in deze discussie vind ik deze de meest wijze, hoewel het geen antwoord geeft .. maar het is wellicht ook zo dat op dit vraagstuk geen (eenduidig) antwoord te geven is!

toch beken ik dat ik geneigd ben 'ei' te kiezen met het idee dat er eerst een ei (afkomstig van een organisme lijkend op een kip, als voorloper) is geweest waaruit een nieuw soort organisme is gekomen die we definiëren als 'de kip' (Gallus gallus domesticus) is gekomen

maarja 1 kip dus zonder soortgenoten kan zich niet voortplanten.. hence; dat grijze gebied weer waar voorlopers van de kip langzaam evolueren naar de soort (Gallus gallus domesticus)

maar ik denk dat het duidelijk is dat het vraagstuk onzekerheden oproept als 'hoe defeniëren we 'kip'/ 'ei' / 'kippenei'
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-
Gebruikersavatar
anusthesist
Artikelen: 0
Berichten: 6.058
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 19:35

Re: kip of het ei?!?!

Wouter_Masselink schreef:De kip en ei vraag wordt meestal filosofisch benaderd. Wanneer je het biologisch benaderd is het ei altijd eerst geweest.

Ten eerste waren er dinosauriërs die eieren legden.

Ten tweede moet je je afvragen wanneer je iets als een kip kan zien. en wanneer als een voorloper van een kip. Als een dier een ei legt waar een kip uit voorkomt kan je dan zeggen dan het ei eerst was of ga je ervan uit dat dat voorgaande dier ook al een kip was? Wat dat betrefd is er dan geen duidelijk antwoord.
Inderdaad, je kunt er op 3 manieren tegenaan kijken:

1) Ei als concept = vissen leggen eieren, vissen waren er eerder dan kippen > ei is eerst

2) Ei als kippenei =

a) Je definitie van kippenei is een ei gelegd door een kip, en een ei

waaruit een kip voortkomt > kip is eerst

b) Je definitie van kippenei is een niet-kippenei waaruit een kip

voortkomt > ei is eerst
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Gebruikersavatar
WendyTje
Artikelen: 0
Berichten: 773
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 11:27

Re: kip of het ei?!?!

Afbeelding

(en zo nog 50 : klik)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Gebruikersavatar
Vladimir Lenin
Artikelen: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 14:15

Re: kip of het ei?!?!

geweldige afbeelding :P :P :D

maar volgens mij is de discussie van de kip en het ei simpel op te lossen

neem de evolutietheorie in gedachte, de kip is uit iets geëvolueerd, en evolutie is iets bij de geboorte dus eerst was er een ei (met daarin de voorloper van de kip aka kuiken) en daarna de kip zelf.

Je kan het ook anders zien en het begrip ei vergroten, in dat geval was het zeker eerst, want er waren al reptielen en amfibiën die eieren legden.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: kip of het ei?!?!

Enfin, toch komkommertijd, dus waarom niet nog een andere interpretatie van deze eeuwenoude vraag:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Curiosity
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 09:01

Re: kip of het ei?!?!

Het ei moet er eerder zijn geweest:

Er zou een dier moeten zijn (geen kip) dat het met een ander dier heeft gedaan (geen kip) en dat beest veranderd na miljoenen jaren. En uiteindelijk is het bijna een kip (nog niet helemaal) maar dan legt het een ei en is dat een kippen ei. En uit dat ei (wel na zoveel miljoenen jaren) is dus waarschijnlijk een kip gekomen.

Ik weet het natuurlijk niet 100% zeker.

;)
RemiN
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 16:21

Re: kip of het ei?!?!

Zelfs als met het ei het kippenei wordt bedoeld was dit er eerder dan de kip. De kip die wij nu kennen en door evolutie is ontstaan kwam uit een ei dat werd gelegd door zijn voorouders. Dus dat ei was er eerder dan die kip!
resetmind
Artikelen: 0
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 01 sep 2010, 00:43

Re: kip of het ei?!?!

Er zijn twee antwoorden.

Evolutie: het ei eerst.

Wetenschappelijke onderzoek: UK scientists have proof chicken came before egg

Wat de heilige boeken van de joden, christenen en moslims zeggen weet ik eigenlijk niet, dus ik ga voorlopig niet akkoord met de stelling van onze moderator Wouter:

(Ga je uit van de schepping dan was de kip natuurlijk eerst.)
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: kip of het ei?!?!

Je kan het er niet mee eens zijn maar het scheppingsverhaal heeft het over het 'scheppen' van alle planten en dieren. Net zoals Adam uit de klei getrokken is (en Eva uit zijn rib) en geen navel hebben omdat ze nooit een navelstreng hebben gehad, gaat dit ook voor dieren op.

Het is trouwens apart dat omdat je niet weet wat heilige boeken zeggen je het niet met een stelling eens bent, je kan er nog geen mening over hebben aangezien je letterlijk niet weet waar je het over hebt.
"Meep meep meep." Beaker
EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.221
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: kip of het ei?!?!

... geen navel hebben omdat ze nooit een navelstreng hebben gehad, ...
Beweer je nu dat God geen mensen met een navel kan maken?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: kip of het ei?!?!

Los van het feit waartoe god in staat zou zijn. Volgens verschillende religies zou god oppermachtig zijn en kan hij dus alles
Verborgen inhoud
, echter als je oppermachtig bent dan kan je dus ook voorspellen wat je in de toekomst gaat doen. Echter god zou oppermachtig moeten zijn en dus aan zijn eigen voorspelling moeten kunnen ontkomen. Hierdoor zou zijn toekomstvoorspelling niet meer kloppen en is god dus niet meer oppermachtig
. Volgens mij bestaat god niet en zou god dus inderdaad geen mensen met een navel kunnen maken.

Als we uitgaan van een letterlijke interpretatie van het scheppingsverhaal dan is Adam letterlijk uit de klei getrokken. Aangezien een navel een litteken is dat is overgebleven van de navelstreng tijdens de periode in de baarmoeder, zou adam geen navel moeten hebben. Hetzelfde geld voor Eva aangezien deze volgens het christelijke scheppingsverhaal uit de rib van Adam is ontstaan.

Hetzelfde zou aan de hand zijn wanneer men een religieuze interpretatie van het kip of ei probleem geeft. Een godswezen heeft alle dieren gecreëerd (ze zijn dus niet geboren). Volgens een christelijke interpretatie zou de kip dus eerst zijn geweest.

Ik wacht trouwens nog op een reactie van resetmind betreffende zijn opmerking
Wat de heilige boeken van de joden, christenen en moslims zeggen weet ik eigenlijk niet, dus ik ga voorlopig niet akkoord met de stelling van onze moderator Wouter
Beweren dat je er niet mee akkoord gaat is lastig zonder dat je ook daadwerkelijk weet waar het over gaat. Je kan pas je eigen conclusie trekken nadat je kennis van zaken hebt genomen. Nu op voorhand een stelling innemen (al is het een tijdelijke) is niet correct.
"Meep meep meep." Beaker

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!