Puzzel Puzzels
ialink
Artikelen: 0

Re: Het belang van het ontwikkelen van fantasie

Ik ben maar een civiel technicus van 24 die zijn bijbeltje leest maar ik ken iemand die bijna haar hele leven qua fantasie is onderdrukt en nu eindelijk die vrijheid wel heeft. Ze leeft helemaal op en loopt over van de creativiteit en initiatieven. Ik zou me erin kunnen verdiepen en dan zou ik mogelijk wat zinnigers kunnen zeggen maar daar heb ik geen zin in en jullie zijn de experts. Wel wil ik zeggen dat ik de stelling voor zover ik hem begrijp 100% erachter sta en je stipt denk ik hier een fundamenteel probleem aan binnen traditioneel christelijke gezinnen waar tuchtiging voorop stond en emoties en creativiteit zeerzeker onderbelichte items waren. En dat allemaal omwille van God????????

We zijn maar mensen die bezig zijn met een eeuwig leerproces dus dat gaat wel goed komen (eeuwigheid eindigd op de dag des oordeels als de dimensie tijd niet meer nodig is is mijn mening).

Veel plezier met deze discussie en ik hoop dat jullie eensgezind tot een conclusie komen

ivar

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Arn0

ialink, wij zijn evenzeer experts op dit gebied als ieder ander. Laat ik het iets voorzichter uitdrukken....ik ben geen expert op dit gebied. Wel vind ik het erg interessant en ben ik me er in gaan verdiepen. Ikzelf ben een grafisch vormgever en webdesigner, maar dat is eigenlijk heel toevallig zo gekomen. Eerlijk gezegd is het niet het beroep wat ik wil blijven uitoefenen, want mijn hart ligt in de filosofie en mijn voeten bevinden zich graag in de exacte wetenschap. De school heeft mij niet de mogelijkheid gegeven mezelf hierin te ontwikkelen. Maargoed weer even on-topic.

Zoals je in je nabije omgeving hebt gezien is het heel slecht je fantasie te ontkennen, je ontkent dan wie/hoe je bent. Een ander zijn fantasie onderdrukken/afnemen is dus eigenlijk het ontkennen van die persoon. Je kan zeggen dat je dan een ander niet respecteert omdat hij/zijn denkbeelden niet in overeenstemming zijn met die van je zelf.
Het antwoord is 4
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sjorssnors

Ik denk dat het feit dat mensen bewust 'fantaseren', verwarring schept over hoe fantasie ontstaat. Ik weet dat ik hiermee nogal controversieel ben, en af stap van menig ander theorie, toch had Freud daar vergelijkbare gedachten over.

In dromen kunnen zulke fantasierijke beelden voorkomen, waar bewust nog nooit over nagedacht is. Hoe vaak heeft iemand niet dat ie wakker wordt, en zegt van, "Wat ik nou voor vreemds gedroomt heb ...".

Een andere aanwijzing, dat het met onbewuste procesen te maken heeft, is als je probeert een fantasieverhaal te vertellen in een 'zo snel mogelijk tempo'. Het intuïtieve reactievermogen maakt het mogelijk dat je allerlei fantasie in onderling verband kan vertellen. Onbewust wordt dan informatie ingegeven (anders dan het bewuste fantaseren), waar je nog geen bewuste associaties over gemaakt had. Deze stroom van onwerkelijke informatie heeft niets met bewuste beredeneringen te maken, getuige ook dat het in dromen precies hetzelfde werkt, weliswaar dan gemixed met werkelijke informatie.
WendyTje

Sjorssnors schreef:De fantasie zie ik onbewust ontstaan, en ontwikkelen in het bewustzijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Fantasie kan wel degelijk bewust ontstaan, waarschijnlijk is dit zelfs meestal het geval. Ga maar eens een sprookje schrijven. Wedden dat je dan heel bewust een fantasie aan het creëren bent..

Ik denk ook dat fantaseren vaak juist heel bewust gebeurd, creatief bezig zijn (bijvoorbeeld een sprookje of gedicht schrijven) daar ga je meestal toch over denken en echt even voor zitten, soms ontstaat er wel iets spontaan, maar dat is meestal ook alleen maar een basis. Ook kinderen die spelen/ creatief bezig zijn/ fantaseren zijn daar toch bewust mee bezig (je speelt niet perongeluk) Verder, associeren doe je toch ook bewust? Je bent je toch bewust van de (meeste) links die je legt?
De meest onbewuste benadering van fantasie is volgens mij een droom, maar op het moment dat je de droom kunt herinneren is er weer sprake van een lucide droom.

Dat betekent weer dat je je toch (op een bepaald niveau) bewust bent geweest van de droom.

Dat je een droom kan herinneren is toch heel normaal? Is een lucide droom niet dat je bewust bent dat je droomt (op het moment zelf) en je droom kan sturen?
Sjorssnors

Ik denk ook dat fantaseren vaak juist heel bewust gebeurd, creatief bezig zijn (bijvoorbeeld een sprookje of gedicht schrijven) daar ga je meestal toch over denken en echt even voor zitten, soms ontstaat er wel iets spontaan, maar dat is meestal ook alleen maar een basis.  Ook kinderen die spelen/ creatief bezig zijn/ fantaseren zijn daar toch bewust mee bezig (je speelt niet perongeluk) Verder, associeren doe je toch ook bewust? Je bent je toch bewust van de (meeste) links die je legt?

Fantaseren gebeurt inderdaad bewust, echter is het slechts het bewuste verwerken van fantasierijke ingevingen. Bepaalde informatie 'schiet je te binnen' (idee), waarop je vervolgens verder fantaseert. Het idee schiet je te binnen door onbewuste processen, ter stimulering van bewuste denkprocessen. Ook bij dromen ervaar je dat het je 'ingegeven' wordt, wat eveneens het onderbewustzijn als veroorzaker aantoont.
Sjorssnors

Afbeelding

(bron : www.accelerated-learning-online.com )

Afbeelding
(bron)

The social intuitionist model (J. Haidt, 2001) posits that fast and automatic intuitions are the primary source of moral judgments. Conscious deliberations play little causal role; they are used mostly to construct post hoc justifications for judgments that have already occurred. In this article, the authors present evidence that fast and automatic moral intuitions are actually shaped and informed by prior reasoning. More generally, there is considerable evidence from outside the laboratory that people actively engage in reasoning when faced with real-world moral dilemmas. Together, these facts limit the strong claims of the social intuitionist model concerning the irrelevance of conscious deliberation.
Het bewustzijn is van invloed, maar is slechts secundair binnen het gehele denken / percipiëren. Primair van invloed is het onderbewustzijn, wat mensen slechts 'het bovenste laagje' van het totale geheugen laat gebruiken (het is zeg maar 'gras wat boven de grond uit groeit).
(bron)

Neuroscientists at NYU and Harvard have identified how the brain's hippocampus helps us learn and remember the sights, sounds and smells that make up our long-term memory for the facts and events, termed declarative memory. By studying the activity of neurons of the hippocampus, the scientists have illuminated how the brain signals the formation of new associative memories, a form of declarative memory. These results provide some of the strongest direct evidence to date for learning-related plasticity in the hippocampus.  

The research findings are reported in the June 6 issue of the publication Science in a paper entitled "Single Neurons in the Monkey Hippocampus and the Learning of New Associations.”  
De hippocampus heeft zn rol in de associatieve interacties van bewustzijn en onderbewustzijn. Het haalt informatie uit het geheugen over eerdere beredeneringen en conclusies.

De hypothalamus vermengt daarbij eerdere ervaringen van gevoelens, om een bepaalde conclusies een bepaalde gevoelswaarde te geven, waardoor het méér of minder urgent bewust wordt. Het geeft de toon aan binnen het bewustzijn.

De amygdala heeft z'n inmeng op het bewustzijn door actuele informatie van het lichaam en het brein invloed te laten hebben op bewuste denkprocessen. Bijvoorbeeld pijn, verdriet en bijvoorbeeld honger hebben dan direct invloed op het denken.
the super ego discriminant

Goedemorgen,

Als aanvullend op dit onderwerp, wil ik graag een tweetal pdf documenten delen betreffende de interactie tussen het individu het het bewustzijn, bewustzijn vs. onderbewustzijn, ego versus bewustzijn/onderbewustzijn

Graag jullie terugkoppeling op de validatie van deze werkmodellen

Helaas zijn ze te groot om te uploaden, vandaar een hyperlink

http://www.positieve-psychologie.org/index...en/Page3401.htm

http://www.positieve-psychologie.org/index...en/Page2393.htm

het zijn 2 pdf documenten, een geeft het schema van interacties aan, de tweede pdf geeft de verklaring van de interacties aan

leo

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Jap

als je het mij vraagt is men enkel bewust van de keuzes van je onderbewustzijn.....je onderbewustzijn laat jouw denken wat je denkt doen wat je doet en waarnemen wat je onderbewustzijn vind dat je moet waarnemen.......oftewel niemand kan bewuste keuzes maken al denkt men van wel.....je bewustzijn loopt altijd achter op je onderbewustzijn dus feitelijk hebben we geen zelfbeschikking en zijn we een product van onze genen en onze omgeving en zouden we dat precies in kaart kunnen brengen kunnen we berekenen wat iemand doet en denkt.... als je onderbewustzijn dit weet kan hij jouw laten werken aan je onderbewuste doormiddel van bijvoorbeeld NLP hypnose mindfulness..... enz enz en hier door je menselijke potentieel kunnen verhogen......is jouw onderbewustzijn zo slim dit op te pakken heb ik je nu een krachtig hulpmiddel gegeven jouw potentieel of van je omgeving (kinderen) te verhogen ](*,)
Kite high or stay low!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!