Als ik zo vrij mag zijn om me er mee te bemoeien. Dat doe je al! O
Wanneer deze ballon-analogie het idee geeft dat de ruimte waarin wij ons bevinden zich door een andere hogerdimensionale ruimte heen beweegt dan schiet het zijn doel voorbij. Het is volgens mij ook alleen bedoeld om te illustreren dat je iets kunt hebben wat niet oneindig groot is, maar ook geen rand of centrum heeft. Net zo als onze aardbol dus eigenlijk. Hoewel volgens mij zo ongeveer iedere beschaving zijn eigen plekje als centrum van de wereld zag.
Het probleem, ahum, ik bedoel de uitdaging, van hoe ruimte zich in elkaar zet en hoe iedereen dat kan delen is iets wat je langs geheel andere wegen zult moeten oplossen, daar kan de ballon-universum-analogie ons niets over vertellen.
Wat wel interessant is, is dat het wiskundig niet zo moeilijk is om met meer dimensies te werken. Ook een tweedimensionale eendwiskundige kan gemakkelijk kwaken over drie dimensies en daar vormen voor definiëren ook al kan hij ze niet realiseren.
Uit experimenten met hoge energie op kleine schaal is trouwens ook al gebleken dat wanneer je omstandigheden creëert die zich vlak na de oerknal voordeden, dat het er dan op lijkt dat je de gebeurtenissen het makkelijkst omschrijft alsof er dan wel meer dimensies aanwezig zijn waarin zich bewegingen voordoen, dus ook praktisch zijn we niet exact tot drie dimensies "beperkt".
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid