Waar het lichaam de meeste warmte verliest via de huid is me dan wel weer een raadsel.
Ligt er aan hoe je het definieert. Als je het hebt over hoeveelheid warmte per m³ dan zijn dat wss. je oren. Die worden namelijk arterieel gevoed in een klein vaatbed (dus relatief veel flow) en verliezen ongelooflijk veel warmte, mede omdat ze zo naar buiten steken.
Maar over het algemeen wordt het gezicht aangehouden als gebied waar je eigenlijk de meeste warmte verliest: het is een gebied wat niet afgedekt wordt, met over het algemeen niet al te veel onderhuids vet, maar relatief wel veel arteriën. Daarnaast is het relatief onregelmatig gevormd.
Het is echter deels afhankelijk van welke situatie je kiest. In de normaal aangeklede situatie, waarbij een persoon enkel bloot wordt gesteld aan de lucht en niet in beweging is, zal straling de belangrijkste vorm van warmteverlies zijn. Kleding houdt dit tegen en dus is het hoofd toch het deel waar je het meest gaat verliezen.
Hetzelfde geldt overigens wanneer je (aangekleed) in beweging bent en blootgesteld wordt aan lucht. Al neemt dan convectie een groter deel voor de rekening.
Als we echter de situatie ongekleed gaan bekijken, dan krijg je al snel dat de borst (m.n. regio net boven hart en in de nek), rug en holtes (knieholte, oksels) veel straling afgeven gezien de warmte van deze plaatsen.
Als we echter het medium water kiezen, dan krijg je al snel dat het warmteverlies rechtevenredig is met de hoeveelheid blootgestelde huid aan het water.
En de longen? Ik denk dat mijn longen meer warmte afstaan - ze warmen de koude ingeademde lucht op - dan mijn huid, of zit ik volledig mis?
Tja, gevoelsmatig zeg ik ja. Maar als je het natuurkundig bekijkt is dit sowieso heel erg afhankelijk van de omgeving. Daarnaast vraag ik me af hoeveel van de totale warmteproductie het uiteindelijk meeneemt. Maar het zal vrijwel zeker significant effect hebben.
Misschien op de plaats waar de lichaamstemperatuur het hoogst is (hals/hoofd en binnenste deel van bovenbenen), omdat hier het temperatuurverschil het grootst is?
In elk geval niet slecht bedacht. Dat geldt namelijk sowieso voor radiatie, convectie en conductie. Echter deze drie kun je met kleding heel goed tegenhouden c.q. verminderen.