Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

De huid. ;)


Inderdaad. De opvatting dat mensen 90% van alle warmte via hun hoofd verliezen is onzin. Het hoofd beslaat slechts een klein gedeelte van het oppervlak van een mens. Doordat je hoofd niet heel warm is maar net zoals de rest van je lichaam op een redelijk constante 37 graden zit zal je hier niet meer of minder warmte door verliezen.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

mcs51mc
Artikelen: 0
Berichten: 473
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 13:42

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

mmmm "de huid" is volgens mij geen geldig antwoord omdat dit voor 99.99% "het omhulsel" is van de mens is; het deel dat in kontakt staat met de buitenlucht.

Wanneer je een IR beeld neemt van een mens dan zijn er toch duidelijke verschillen in temperatuur te zien over het lichaam. De "heat flux" tussen body & omgeving is op die plaatsen dus het grootst.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tobo
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 17:33

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

En de longen? Ik denk dat mijn longen meer warmte afstaan - ze warmen de koude ingeademde lucht op - dan mijn huid, of zit ik volledig mis?
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)
Gebruikersavatar
lauwekoffie
Artikelen: 0
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:50

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

En de longen? Ik denk dat mijn longen meer warmte afstaan - ze warmen de koude ingeademde lucht op - dan mijn huid, of zit ik volledig mis?
Ik denk wel dat je longen veel warmte afstaan - via mond en neus natuurlijk - om de reden die jij aangeeft.

Ik denk echter niet dat dit meer is dan het warmteverlies via de huid.

Logisch beschouwd kan het lichaam warmte verliezen enkel via: huid, mond, neus, gehoorgang, genitale opening(en) en anus.

Waar het lichaam de meeste warmte verliest via de huid is me dan wel weer een raadsel.

Misschien op de plaats waar de lichaamstemperatuur het hoogst is (hals/hoofd en binnenste deel van bovenbenen), omdat hier het temperatuurverschil het grootst is?

Al ben ik beslist geen natuurkundig wonder ;) .
JWvdVeer
Artikelen: 0
Berichten: 1.116
Lid geworden op: wo 20 mei 2009, 09:36

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Waar het lichaam de meeste warmte verliest via de huid is me dan wel weer een raadsel.
Ligt er aan hoe je het definieert. Als je het hebt over hoeveelheid warmte per m³ dan zijn dat wss. je oren. Die worden namelijk arterieel gevoed in een klein vaatbed (dus relatief veel flow) en verliezen ongelooflijk veel warmte, mede omdat ze zo naar buiten steken.

Maar over het algemeen wordt het gezicht aangehouden als gebied waar je eigenlijk de meeste warmte verliest: het is een gebied wat niet afgedekt wordt, met over het algemeen niet al te veel onderhuids vet, maar relatief wel veel arteriën. Daarnaast is het relatief onregelmatig gevormd.

Het is echter deels afhankelijk van welke situatie je kiest. In de normaal aangeklede situatie, waarbij een persoon enkel bloot wordt gesteld aan de lucht en niet in beweging is, zal straling de belangrijkste vorm van warmteverlies zijn. Kleding houdt dit tegen en dus is het hoofd toch het deel waar je het meest gaat verliezen.

Hetzelfde geldt overigens wanneer je (aangekleed) in beweging bent en blootgesteld wordt aan lucht. Al neemt dan convectie een groter deel voor de rekening.

Als we echter de situatie ongekleed gaan bekijken, dan krijg je al snel dat de borst (m.n. regio net boven hart en in de nek), rug en holtes (knieholte, oksels) veel straling afgeven gezien de warmte van deze plaatsen.

Als we echter het medium water kiezen, dan krijg je al snel dat het warmteverlies rechtevenredig is met de hoeveelheid blootgestelde huid aan het water.
En de longen? Ik denk dat mijn longen meer warmte afstaan - ze warmen de koude ingeademde lucht op - dan mijn huid, of zit ik volledig mis?
Tja, gevoelsmatig zeg ik ja. Maar als je het natuurkundig bekijkt is dit sowieso heel erg afhankelijk van de omgeving. Daarnaast vraag ik me af hoeveel van de totale warmteproductie het uiteindelijk meeneemt. Maar het zal vrijwel zeker significant effect hebben.
Misschien op de plaats waar de lichaamstemperatuur het hoogst is (hals/hoofd en binnenste deel van bovenbenen), omdat hier het temperatuurverschil het grootst is?
In elk geval niet slecht bedacht. Dat geldt namelijk sowieso voor radiatie, convectie en conductie. Echter deze drie kun je met kleding heel goed tegenhouden c.q. verminderen.
mcs51mc
Artikelen: 0
Berichten: 473
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 13:42

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Als we echter het medium water kiezen, dan krijg je al snel dat het warmteverlies rechtevenredig is met de hoeveelheid blootgestelde huid aan het water.
Omwille van warmteoverdracht door geleiding.

Leg diezelfde persoon op zijn rug op een marmeren of inox tafel, dan zal slechts de rug véél warmte verliezen, again door geleiding.

Sorry maar de vraagstelling was weer eens voor interpretatie vatbaar ;) of moet het ;) zijn
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

THE MYTH: You lose most of your heat through your head, so the most important piece of outdoor clothing is a hat.

THE "TRUTH": Everyone knows this. Look at an outdoorsy website and you will be told it again, just in case you’ve forgotten it. But apparently, it’s not true. Anything from 5% to 55% of a body’s heat loss can be from the bonce area, depending on various factors, including how much hair you’ve got. But there’s nothing special about the head: any exposed body bit will lose heat, and how much will depend to a great extent on how big it is (flashers be warned). Logically, if this myth were true, wearing a hat but no trousers would keep you warmer than wearing trousers but no hat: it won’t. (Flashers be doubly warned). Hypothermia expert Dr Daniel I. Sessler, of the University of Louisville medical school, blames the belief on military experiments, using Arctic survival suits, conducted half a century ago. The suits did not cover the subjects’ heads, so of course most heat loss was from the top. Someone wearing just a swimsuit in cold conditions, says Dr Sessler, would lose only about 10% of their heat via their heads.
bron

Hier haalde ik dus mijn informatie vandaan.
"Meep meep meep." Beaker
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

De neushoorn is een bedreigde diersoort, gewild voor zijn hoorn in Aziatische medicinale recepten. Waarvoor wordt dat neushoornpoeder medicinaal gebruikt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

De neushoorn is een bedreigde diersoort, gewild voor zijn hoorn in Aziatische medicinale recepten. Waarvoor wordt dat neushoornpoeder medicinaal gebruikt?
Ik dacht erectieproblemen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
mcs51mc
Artikelen: 0
Berichten: 473
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 13:42

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Chinese pharmacists currently prescribe rhino horn primarily to reduce fever, and three researchers at the Chinese University at Hong Kong have shown that rhino horn does lower fever in rats.
Volledig artikel hier, klik..

Wat dan weer tegenstrijdig is met deze hier.

edit: foute link ;)
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Ik dacht erectieproblemen.
dat is het wijdverbreide misverstand
Chinese pharmacists currently prescribe rhino horn primarily to reduce fever
dat is het werkelijke gebruik, en of het effectief werkt of niet is dan een andere vraag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
vlaaing peerd
Artikelen: 0
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 15:49

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

nou, om het topic in leven te houden zal ik maar zo brutaal zijn een vraag neer te kwakken.

- wie heeft er werkelijk voor het eerst de stelling van Pythagoras opgeschreven?

- wie heeft er vermeend voor het eerst de stelling van Pythagoras opgeschreven?

Nu is deze vraag op deze manier niet helemaal correct te beantwoorden, omdat het in werkelijkheid door meerdere personen is beschreven en de individuele auteur ervan dus niet bekend is
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

- wie heeft er vermeend voor het eerst de stelling van Pythagoras opgeschreven?
Pythagoras? Al was de stelling ook al bekend bij de oude Egyptenaren, dacht ik.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
vlaaing peerd
Artikelen: 0
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 15:49

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Pythagoras? Al was de stelling ook al bekend bij de oude Egyptenaren, dacht ik.


Jeps, nu nog de echte eerste schrijver(s) :9

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

vlaaing peerd
Artikelen: 0
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 15:49

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

niemand?

Inderdaad was er blijk dat de Egyptenaren weet hadden van de stelling van Pythagoras en daarvoor nog de Summeriers en de Babyloniers, de eerste geschreven bronnen zijn echter de Indiase Veda's (een wetenschappelijk/religieuze enclyclopedie, beginnend vanaf 1500 voor Christus), de echte schrijver is niet bekend.

Andere interessante voorlopers op de westerse wetenschap die in de Veda's te vinden zijn o.a.

- de ronde aarde

- de aarde gaat om de zon

- de zon was een zeer dichtbij staande ster

- de uitvinding van 0, het kwadraat, machtsverheffing, de sinus en cosinus functie, binair, decimale en andere getallensystemen.

- herhaaldelijk steeds langere getallen voor Pi, de rij van Fibonacci

- complexe ritmische en melodische patronen in muziek.

- estetica voor beeldende kunst, welke gedurende een onbekende periode tussen India en klassiek Griekenland werd uitgewisselt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!