Het gaat hier om de gewone doolhofspin (
Agelena labyrinthica) uit de familie van de trechterspinnen (
Agelenidae). Andere welbekende spinnen uit deze familie zijn de huisspinnen, de grote bruine spinnen die je vaak binnenshuis ziet en wel eens in de douche verzeild raken.
Ik kan er dan ook geen meer lokken met een vliegje aangezien de netten blijkbaar niet meer kleven.
De webben van trechterspinnen kleven van nature niet, maar prooien komen makkelijk met hun poten vast te zitten in het dicht geweven web. De spin zelf, wachtend in zijn/haar trechter, voelt vervolgens de trillingen van de prooi die zich los probeert te maken en komt uit zijn/haar schuilplaats om deze te overmeesteren. Als je zo'n spin wilt lokken met een prooi, zorg dan in ieder geval dat het een levende is (gebruik je vliegjes, dan kun je eventueel een vleugel beschadigen zodat ze niet onmiddellijk wegvliegen).
Ze moeten ergens diep in de struik schuilen waardoor ik er niet bij kan. Kan iemand mij vertellen hoe ik zo'n beestje zou kunnen vangen en welk soort spin dit eigenlijk is.
Als het lokken met een prooi niet lukt, kun je ook proberen het uiteinde van de trechter te vinden (inderdaad redelijk diep in een struik) en de spin langs achter eruit drijven. Veel succes!
Uit interesse: wat houdt die schoolopdracht precies in?