Hey iedereen,
Voor mijn stage reken ik een ovensysteem door. Het betreft en pijp als oven waarin middels een hitte spiraal warmte word opgewekt. Die pijp is gemaakt van isolatiemateriaal. Om dat isolatiemateriaal bevind zich nog een RVS behuizing.
Zo'n buis is zeg maar de oven. Er zijn er 4 boven elkaar, maar ik beschouw er eerst 1 want het is al moeilijk genoeg.
Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk een buitenwand temperatuur kan berekenen aan de hand van een aantal invoer parameters. Deze zullen waarschijnlijk worden de luchtsnelheid van de koeling, alsmede de dikte van isolatiemateriaal.
Maar daarvoor wilde ik eerste achterstevoren het model in Excel bouwen ter verificatie met de werkelijkheid. Om met warmtestromen te kunnen rekenen moet ik ze wel eerst weten. Verhoudings gewijs met de input van de oven (P=Q) kan dan gerekend worden. Dit heb ik al bewezen voor mijzelf dat klopt. Die Q slaat dan terug warmte die door de buitenwand van de oven stroomt. De verdeling tussen de deur, buitenwand, en achterwand is berekend. Met de vergelijking P=Q kan dan teruggerekend worden en een buitenwand temperatuur
Met behulp van metingen heb ik een aantal temperaturen weten te bereken. Ik heb binnen mijn stage bedrijf de specificaties van de material alsmede hun afmetingen gevonden. Dus die zijn allemaal bekend.
Ook heb ik van de lucht de technische gegevens bereken en opgezocht.
Situatie:
De buis hangt in een rechthoekig frame. In het frame zitten panelen. Een dwarsdoorsnede ziet er zo ongeveer uit:
| O |
De afstand van het linker paneel tot de buitenwand van de buis = 0.07[m]
De afstand van het rechter paneel tot de buitenwand van de buis = 0.14[m]
De uitwendigediameter van de buis = 0.480[m]
Van onderaf wordt lucht afgezogen met een intrede temperatuur van 293[K]
De lengte van de buis en de panelen = 2.170[m]
daar worden de doorstroom oppervlakken van de lucht:
linkerpaneel: 0.07*2.170 = 0.15[m^2]
rechterpaneel: 0.14*2.170 = 0.3[m^2] (afgerond om het even simpel te houden)
De buitenwand temperatuur van de buis = 473[K]
Er is nog sprake van een dubbelwandige plaat aan de rechterkant waardoor lucht naar binnenkomt, deze laat ik nu buiten beschouwing, echter voor de luchtsnelheden heb ik deze wel meegenomen.
uit berekening blijkt dat de luchsnelheden links en rechts van de buis lang zijn:
links: 3[m/s]
rechts: 1,5[m/s]
Ook heb ik beide warmteoverdrachtscoëfficiënten voor een gedwongen convectie door een luchtstroom loodrecht opeen cilinder uitgerekend.
rechterkant buitenwand buis warmteoverdrachtscoëfficiënt: 4.27[W/m^2*K]
linkerkant buitenwand buis warmteoverdrachtscoëfficiënt: 13.05[W/m^2*K]
Het probleem:
Wanneer de buis niet in een framewerk zou hangen zou de formule q=alpha*A*deltaT goed te doen zijn.
Maar omdat ik 2 alphawaarden(warmteoverdrachtscoëfficiënten) heb en te maken heb met een verdeling van het oppervlak loop ik vast.
Ik weet niet hoe ik nou de warmteoverdacht kan berekenen van de buitenwand van de buis, naar de luchtkoeling.
Als iemand suggesties heeft....?
Een collega van mij zij dat ik misschien 2 keer de q kan berekenen, gewoon met het volle oppervlak van de buis, maar dan de ene keer met de linker alpha, en de andere keer met de rechter alpha. Dan zou ik daar het gemiddelde van kunnen nemen. Maar dat leek ons allebei niet geheel kloppend, omdat de luchtstroom linkslangs 2 keer zo hoog is. Daardoor zal het warmtewisselend oppervlak aan de linker zijde kleiner zijn, en zal door de onderdruk de luchtstroom rechtslangs langer over de buiswand worden getrokken. Resultaat is dan dat het warmtewisselend opp rechts vergroot wordt. De verdeling tussen beiden zou dan gebruikt kunnen worden om het gemiddelde van links en rechts te bepelen wanneer ik die afzonderlijk zou berekenen. Helaas weet ik niet hoe die verdeling is, of zich verhoud ten opzicht van luchtsnelheden of doorstroom oppervlakken.
Maar dat zou dus ook een insteek kunnen zijn.
Als iemand daar dus een suggestie of heeft, dat mag ook....?
Ik hoop dat er iemand zo geleerd is en de tijd heeft om dit voor mij uit te vogelen.
Mijn stage loopt tot 31 Jan 2011.
Dus ik heb nog ff de tijd.
Vriendelijke Groeten
Friso
Puzzels