ik beweer nergens dat je ze niet mág gebruiken. Ik heb alleen iets tegen het gebruik van formules zonder het achterliggende ïnzicht in de materie. Want dat betekent dat je in een sommetje dat een tikje buiten de gebaande paden gaat vastloopt, omdat je niet meer ziet welke formule toe te passen.
Het omgekeerde is volgens mij ook waar, wanneer je aan het redeneren bent en je, zonder het te beseffen, een tikje buiten de gebaande paden gaat, dan ben je misschien de fysica aan het herschrijven.
Een formule daarentegen staat 100% vast en kan niet verwrongen worden.
Een schets maken van het vraagstuk kan ook wonderen doen, daar eindigt mijn "beredenering" van een hoop woorden meestal, een schets met alle gegevens.