Eens met Dido.
Wat Ypsilon zegt klopt ook, chattaal is prima, zolang het tot de chat beperkt blijft. Wat ik alleen moeilijk vind, en ik weet niet of daar onderzoek naar gedaan is, is: in hoeverre weten veel jongeren nog het verschil tussen ´normale´ taal en ´chattaal´? Prima als je ff w88 in een smsje zet (zou ik zelf al nooit doen) of iets als grap doet, maar soms vraag ik me af of ze weten hoe het echt moet.
En ik schrijf zelf echt niet foutloos, op internet ontdek ik vaak genoeg dat ik in mijn haast (of enthousiasme ) een fout gemaakt heb. Dat ik in het buitenland zit, helpt ook niet. Ik begin nu in het Nederlands al zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter te schrijven en overal komma´s neer te gooien. Maar als ik iemand mail, let ik wel enigzins op mijn spelling. Aan de andere kant heb ik onlangs op een forum geleerd dat het ´hartstikke´ is en niet ´hardstikke´. Een mooi leermoment. Ik wist dat gewoon niet en in mijn studie is dat woord ook niet zo heel veel naar voren gekomen.
Wat mij betreft mag er meer aandacht naartoe op scholen (ik kan helaas op deze computer het document daarover niet openen) maar ik ben niet vor puntenaftrek in een natuurkundeproefwerk wegens taalfouten. Ergens denk ik dat dat niet motiveert.
Ik hoop vanavond het document over onderwijs en spelling kan lezen. Het lijkt me erg interessant. Ik zag laatst een tekst van een pabo-student en dat gaf geen positief beeld.