Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hannalore
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 16:53

Re: Jeugd en spelling

Eens met Dido.

Wat Ypsilon zegt klopt ook, chattaal is prima, zolang het tot de chat beperkt blijft. Wat ik alleen moeilijk vind, en ik weet niet of daar onderzoek naar gedaan is, is: in hoeverre weten veel jongeren nog het verschil tussen ´normale´ taal en ´chattaal´? Prima als je ff w88 in een smsje zet (zou ik zelf al nooit doen) of iets als grap doet, maar soms vraag ik me af of ze weten hoe het echt moet.

En ik schrijf zelf echt niet foutloos, op internet ontdek ik vaak genoeg dat ik in mijn haast (of enthousiasme :-)) een fout gemaakt heb. Dat ik in het buitenland zit, helpt ook niet. Ik begin nu in het Nederlands al zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter te schrijven en overal komma´s neer te gooien. Maar als ik iemand mail, let ik wel enigzins op mijn spelling. Aan de andere kant heb ik onlangs op een forum geleerd dat het ´hartstikke´ is en niet ´hardstikke´. Een mooi leermoment. Ik wist dat gewoon niet en in mijn studie is dat woord ook niet zo heel veel naar voren gekomen.

Wat mij betreft mag er meer aandacht naartoe op scholen (ik kan helaas op deze computer het document daarover niet openen) maar ik ben niet vor puntenaftrek in een natuurkundeproefwerk wegens taalfouten. Ergens denk ik dat dat niet motiveert.

Ik hoop vanavond het document over onderwijs en spelling kan lezen. Het lijkt me erg interessant. Ik zag laatst een tekst van een pabo-student en dat gaf geen positief beeld.
bessie
Artikelen: 0

Re: Jeugd en spelling

Al met al vind ik het idee van 30103, of wat zijn telefoonnummer ook is, nog steeds overeind staan. Het rood omcirkelen van taalfouten zonder puntenaftrek te geven maakt een leerling toch opmerkzaam op zijn fouten, het is dan aan hem om wel of niet een cursus grammatica te gaan volgen.

Overigens kun je in zware gevallen, bv. als je de precieze bedoeling niet kan zien, wel punten aftrekken. Het niet kunnen schrijven wat je bedoelt betekent niet dat je dan maar het voordeel van de twijfel krijgt.

En in het geval van mentale afwijkingen, als ik weet dat er zo iets speelt ga ik niet met de rode pen aan de gang maar zet ik in geval van een bijna juiste zin 'netjes!' of zoiets. Maar net als bij dyslexie ga ik daar vooraf niet van uit. Iemand wordt geacht normaal te kunnen (willen is een andere zaak) schrijven tot het tegendeel bewezen is.
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.085
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Jeugd en spelling

Hannalore schreef:Eens met Dido.

Wat Ypsilon zegt klopt ook, chattaal is prima, zolang het tot de chat beperkt blijft. Wat ik alleen moeilijk vind, en ik weet niet of daar onderzoek naar gedaan is, is: in hoeverre weten veel jongeren nog het verschil tussen ´normale´ taal en ´chattaal´? Prima als je ff w88 in een smsje zet (zou ik zelf al nooit doen) of iets als grap doet, maar soms vraag ik me af of ze weten hoe het echt moet.
Ik denk dat ze het verschil wel kennen, maar niet altijd even goed aanvoelen welk register waar en wanneer gepast is. Jongeren zijn bijvoorbeeld zodanig gewend om chattaal ook in e-mail te gebruiken, dat ze dat ook doen als ze naar een docent mailen. Daar komt wellicht nog bij dat ze misschien wat onwennig zijn met formeler taalgebruik. (Zoals veel Vlamingen, waaronder ikzelf, bij het spreken vaak het gevoel hebben dat AN geforceerd en geaffecteerd overkomt.)
En ik schrijf zelf echt niet foutloos, op internet ontdek ik vaak genoeg dat ik in mijn haast (of enthousiasme :-)) een fout gemaakt heb.
Ik denk dat we dat allemaal wel hebben... Op het internet kan alles heel snel gaan, en dat willen we dan ook doen. Daar sluipen dus sneller fouten in. Wellicht speelt dit jongeren ook wel parten.
Gebruikersavatar
Dido
Artikelen: 0
Berichten: 1.820
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 23:50

Re: Jeugd en spelling

Hannalore schreef:... (ik kan helaas op deze computer het document daarover niet openen) maar ik ben niet vor puntenaftrek in een natuurkundeproefwerk wegens taalfouten.

...

Ik hoop vanavond het document over onderwijs en spelling kan lezen. Het lijkt me erg interessant. ...
'k Wil nog even een handje toesteken hierbij... ;)

Ik heb het document opgeladen en in bijlage geplaatst. Het geeft een aantal zeer concrete tips, vooral gericht naar leerkrachten. En het zou jammer zijn trouwens, mocht het documentje zomaar van het net verdwijnen. Al zijn die maatregelen wel al bekend bij vele scholen en dus ook op andere plaatsen terug te vinden.

Vandaar: [attachment=6657:STICORDI...tregelen.PDF] (gehaald uit
Al met al vind ik het idee van 30103, of wat zijn telefoonnummer ook is...
Aha... misschien ben ik dan toch niet de enige die steeds moet terugkijken welke nummertjes er in z'n naam staan? :) Alhoewel... Het begint te wennen, denk ik. Ik zie bijvoorbeeld al dat er een 7 ontbreekt in de reeks die je opsomde... ;) </dd>

Dido
Bijlagen
STICORDI_maatregelen
(63.15 KiB) 834 keer gedownload
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Terug naar “Taalkunde”