Hallo,
Ik heb een opstelling bedacht om water te laten afkoelen met behulp uitzettende lucht, alleen zit er misschien een kink in de kabel( de uitzetting zou niet koelen maar worden omgezet in potentiële energie). Ik zou het erg waarderen als jullie wat helderheid kunnen geven, aangezien ik geen expert ben in thermodynamica.
Opstelling en werking:
In een bak met water ligt(horizontaal) een holle stalen buis, deze is verdeelt in 2 segmenten( 1 gevult met vloeistof, 1 met lucht) gescheiden door een schijf(deze kan verschuiven). Aan de cilinder zitten 2 buisjes die bevestigt zijn aan de kant de lucht.
1. in een compressor wordt de luchtdruk opgevoerd tot 10 bar
2. de lucht wordt in de buis gelaten, de lucht zet uit en verricht arbeid door de schijf met daarachter vloeistof naar achteren te duwen.
3. nu gaat de opening naar buis 2 open en kan de lucht weg nu verricht de vloeistof arbeid en wordt de lucht weg geduwd naar buiten de lucht in
Volgens mij worden bij beide keren dat er arbeid wordt verricht, Energie ontrokken uit de omgeving. Maar misschien wordt er de eerste keer alleen potentiële energie gemaakt door de vloeistof in te drukken.
Alvast bedankt
Puzzels