Als ik zomers op het strand lig en ik kijk naar de blauwe lucht,
dan zie ik weleens iets voor mijn ogen,
het lijkt net op bacterien die voor mijn lens beweegt.
kan dat kloppen? heeft iemand daar ook weleens last van?
Het lijkt er wel op, ik heb er al bijna mijn hele leven last van, ik zit daar altijd naar te staren. dus het geen bacterieen. Volgens mij heb jij gelijk. leuk om te horen, dankje.Erik schreef:Je bedoeld "Mouches Volantes" zie hieronder:
Mouches volantes worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog. Ze zorgen ervoor dat het glasvocht vertroebelt waardoor de lichtstralen die in het oog vallen verstoord worden. Dat geeft vlekjes in het gezichtsveld.
Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.
dat kende ik al, maar dat bedoel ik niet,Het heeft niet veel te maken met het bovenstaande. Maar ik zal toch een poging wagen. Warme lucht stijgt van de weg op. Warme lucht heeft een andere dichtheid dan de koude lucht erboven. Deze lucht (warm en koud) mengen zich zodat er breking van licht onstaat. Hierdoor krijg je vervorming van het beeld. Hetzelfde effect wordt verkregen met het toevoegen van siroop aan een glas water. De siroop heeft een hogere concentratie suiker waardoor aroma-slierten zichtbaar zijn.
Ik heb daar ook last van maar bij mij wordt het steeds ergerLeuke gast schreef:Als ik zomers op het strand lig en ik kijk naar de blauwe lucht,
dan zie ik weleens iets voor mijn ogen,
het lijkt net op bacterien die voor mijn lens beweegt.
kan dat kloppen? heeft iemand daar ook weleens last van?
Je kunt bacterien, hoogstwaarschijnlijk niet zien met het blote oog, echter eencelligen wel zoals pantoffediertjes. Als je er direct licht op laat vallen wanneer ze in het water rond zwemmen dan kun je ze met het blote oog waarnemen.