Puzzel Puzzels
supersonicx
Artikelen: 0

Herken de reductor!

Hallo dames en heren,

Is het waar dat: Een reductor herkenbaar is in een reactievergelijking, doordat hij naar een positievere lading toegaat?

Bijv. van 2- naar een vaste stof met lading 0 dus,

of van 2+ lading na de pijl een 3+ lading wordt

Dus bv CuFe + H2O + S^- --> Cu^2+ + Fe^2+ + H^+ + S(s) bijvoorbeeld (de ^n is de lading, kon ff nie anders type srry)

dan zou je kunnen zeggen Cu is de red. ging van Cu+ naar 2+ en S is de red die gaat naar vaste stof toe met lading 0.

Zou iemand dit kunnen toelichten of dit klopt. De reactievergelijk is verzonnen het klopt dus niet maar het is alleen om aan te geven hoe je de red. kunt herkennen

Alvast bedankt.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Rtech

Re: Herken de reductor!

In amerika leren ze een ezelsbruggetje met OILRIG

oftewel Oxidation is Loss and Reduction Is Gain

De reductor krijgt dus een electron, bij jouw voorbeeld reactie zie ik het zo snel niet.

Maar bijvoorbeeld:

Zn(s) + 2Ag+(aq) --> Zn2+(aq) + 2Ag(s)

Edit*;(domme fout)In dit geval is zilver dus gereduceerd door Zn en is Zn de reductor.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Kravitz

Rtech schreef:De reductor krijgt dus een electron, bij jouw voorbeeld reactie zie ik het zo snel niet.

Maar bijvoorbeeld:

Zn(s) + 2Ag+(aq) --> Zn2+(aq) + 2Ag(s)

Edit*;(domme fout)In dit geval is zilver dus gereduceerd door Zn en is Zn de reductor.
De stof die elektronen opneemt is de oxidator, die wordt gereduceerd.

Fe2+ Afbeelding Fe3+ + e-

In bovenstaande oxidatie is Fe2+ de reductor, omdat het de elektronen afstaat.

Belangrijk is dus dat een oxidator gereduceerd wordt en een reductor geoxideerd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Rtech

Kravitz schreef:De stof die elektronen opneemt is de oxidator, die wordt gereduceerd.

Belangrijk is dus dat een oxidator gereduceerd wordt en een reductor geoxideerd.
Ik ben weer lekker bezig, ik zag mijn fout, maar ik heb hem maar half verbeterd. Het is dus zoals Kravitz zegt.
supersonicx

Kravitz schreef:De stof die elektronen opneemt is de oxidator, die wordt gereduceerd.

Ja maar nog makkelijker zou je kunnen zeggen, de stof waarvan de lading toeneemt is de reductor, de stof waarvan de lading afneemt is de oxidator en we stellen dat een vaste stof lading 0 heeft. ;)
Uomo Universale

Ik zou hier niet het woord 'lading' gebruiken, maar eerder 'fictieve lading' of nog beter oxidatiegetal. Het is inderdaad zo dat bij de reductor het oxidatiegetal toeneemt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Siron

en we stellen dat een vaste stof lading 0 heeft. ;)
Volgens mij druk je jezelf verkeerd uit. Niet alleen een vaste stof heeft oxidatietrap 0, wat dan bijvoorbeeld voor N2? Deze heeft ook oxidatiegetal 0, maar dit is geen vaste stof. Dus alle enkelvoudige stoffen hebben oxidatietrap 0.

Gemakkelijk te onthouden is:

De stof die de oxidatie uitvoert is de reductor

De stof die de reductie uitvoert is de oxidator

;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!