Ik ga voor mijn exo 15g polyester maken. deze stoffen ga ik gebruiken, zijn dit de goede hoeveelheden?
oxaalzuur en glycol (antivries) laten veresteren:
"HOOC-COOH" + "HO-CH2-CH2-OH" = "HO-CH2-CH2-OOC-COOH" + "H2O" met H2SO4 als katalysator in een badje zeer warm water
als ik niets over het hoofd zie (glycol smeltpunt = -13° celcius, oxaalzuur smeltpunt = 53° celcius en bijde verdampen boven de 100° celcius) dan word dit een flink lange polymeer.
1/10 mol oxaalzuur = 9g
1/10 mol glycol = 6.2g
1/10 mol polyester = 15.2g
maar ik kan ook andere stoffen gebruiken:
ik kan melkzuur gebruiken: (2HydroxyPropaanzuur)
"CH3-COH2-CH2-COOH"
dit is makkelijk omdat dit te verkrijgen is en een smeltpunt heeft van 53° en vooral omdat het een alcohol en een zuurgroep bevat. dit maakt het veresteren zeer makkelijk want de verhouding doet er niet meer toe.
mij werd verteld dat ik het beste H2SO4 (zwavelzuur) kan gebruiken omdat dit het puurste sterke zuur is wat ik op school beschikbaar heb, wat sterk oxideerd (omdat het ver van edel is, als in edele elementen hebben het optimale aantal electronen in elke ring)
wat ook kan, wat misschien interresanter is is:
citroenzuur + glycerol, omdat deze bijde 3 groepen hebben (de een 3 zuur de ander 3 alcohol)
dus dan word het:
"HOOC-CH2-COH-CH2-COOH" + "COH-COH-COH"
l
COOH
Deze is wel wat lastiger want de smeltpunten zijn te hoog dus ik moet ze oplossen in water om ermee te werken, dit is lastig want we willen absoluut niet de bindingen hydroliseren.
op deze manier word ie enorm gigantisch vertakt en hopelijk enorm sterk polymeer.
zitten hier fouten in? zo ja, welke?
Puzzels