stoker, je hebt gelijk, er had moeten staan 1-1/h ipv 1-h.
maar het is alleen een benadering voor c. niet helemaal c.
kan je een url geven voor dat topic?
tochwel, het is exact gelijk aan cmaar het is alleen een benadering voor c. niet helemaal c.
Net als druk is temperatuur geen eigenschap van een deeltje. Je spreekt toch ook niet van de druk van een deeltje? Dit volgt allemaal uit de kinetische gastheorie.Hoe kan het zijn dat de temperatuur van 1 deeltje niet bestaat? als een stof een temperatuur heeft, heeft een deeltje van die stof die temperatuur toch ook?
Nog iets: 3/2 kT is enkel voor MONO-atomaire gassen. Voor diatomaire gassen kan dit (uit het geheugen) voor hoge temperaturen gaan tot 7/2 kT, voor nog hogere wordt die factor samen met het aantal vrijheidsgraden steeds groter. Dit is dan volgens mij ook de reden dat freon zo warm zou kunnen worden, die factor stijgt zo op het eerste gezicht grofweg met de faculteit van het aantal atomen.Maar hoe kan freon dan warmer worden dan 7.5E14 graden Kelvin? Of is de afleiding niet juist met de snelheid van het deeltje?
Neem bijvoorbeeld de verdeling van de snelheden van deeltjes bij een bepaalde temperatuur. Je ziet dan in 1 keer dat zelfs bij 1 temperatuur van een gas, de deeltjes nog bij enorm veel verschillende snelheden te vinden zijn. Hoe kun je dan spreken over temperatuur van een deeltje?die hanze schreef:begrippen als temperatuur zijn enkel geldig op macro schaal.
(...) Als we dus temperatuur op atoom schaal bekijken zijn de meeste formules ongeldig (door het kleine aantal waardoor statistische uitspraken aan waarde verliezen) en heeft een begrip als temperatuur en druk geen betekenis meer.
bats schreef:Een heel interessante vraag.
Er is wel een laagste temperatuur, 0K ofwel -273,15*C, maar ik heb zelf een dergelijke vraag aan KEN gesteld, via www.steljevraag.nl
En als antwoord kreeg ik dat er theoreties GEEN bovengrens voor de temperatuur bestaat, dwz. dat de temperatuur theoreties oneindig hoog kan worden. Waarschijnlijk was de temperatuur van de oerknal op tijdstip t=0 (dus niet t=1e-43s (1e32K)) oneindig hoog.
Over temperatuur dat als de temperatuur maar hoog genoeg wordt de deeltjes de snelheid van het licht bereiken, daar is een oneindige hoeveelheid energie voor nodig, omdat de massa van die deeltjes dan ook tot het oneindige toeneemt.
Maar ik denk zelf, dat als materie, hoe elementair het ook mag zijn, bij zulk soort temperaturen niet eens meer kan bestaan, dan heb je gewoon harde gammastraling, met een steeds kleinere golflengte, die theoreties dus ook oneindig klein kan worden.