Alexander Hartmans schreef:Beste JS,
Behoud
Interessant? Behoud lijkt mij een zeer ruim begrip. Wat is jouw behoud?
Mijn behoud is om zelfrespect, karakter te waarborgen tegen elke prijs.[/quote]
Waarom altijd het waarom, om vervolgens weer verstrikt te raken in het waarom. We gaan er van uit dat de mens een zeker bewustzijn heeft. Maar wat was er voor het ontstaan van het bewust zijn. Ik denk zelf iets wat op een instinct lijkt. Een gedraging die er voor zorgt dat een soort blijft bestaan.
Als we naar dieren kijken en dan het liefst niet naar apen omdat die gedragingen kunnen vertonen overeenkomstig aan de mens, zou je kunnen zeggen dat dieren een paar dingen gemeen hebben met elkaar binnen dit kader. Ze kennen allemaal een vorm van angst en moeten nieuwsgierig zijn. Angst veroorzaakt een reactie, dit kunnen er denk ik drie zijn. Het gevecht met een al dan niet soort genoot aangaan, een gevecht afbreken en vluchten of direct vluchten. Dit heeft met lijfsbehoud te maken, een soort of enkeling heeft er geen baat bij gedood te worden.
Gebeurt dit veelvuldig bestaat het gevaar dat een soort uitsterft omdat de angst reactie niet goed uitgevoerd wordt.
Het geen de mens nieuwsgierig noemt is het gedrag wat er voor zorgt dat een dier eten vindt. Het zoeken naar eten heeft een nieuwsgierig karakter. Het moet zich veelvuldig verplaatsen omdat voedsel doorgaans nooit op een plek voldoende aanwezig is, wat ook zoeken inhoud. Het ontdenkt al het ware nieuwe plaatsen waar voedsel is. Dit kan voor korte of lange tijd zijn maar is nooit constant. Net als bij angst gaat het hier om behoud. Geen voedsel betekent de dood.
Angst en nieuwsgierigheid zijn middelen ten behoeve van de noodzaak te overleven.
De mens, binnen dit kader heeft een tijd gekend waarop zijn gedrag cq instinctief gedrag overeen komstig was met dat van dieren. Tot op het moment waar het bewustzijn is beginnen te ontpoppen of iets wat daar op lijkt. Langzaam heeft de mens een overwicht gekregen op zijn natuurlijke vijanden. Dit kunnen ook klimatologische "vijanden zijn". Dit geld ook voor het verkrijgen van voedsel. In plaats van constant te zoeken ontdekte we de moestuin. Al gaande weg hebben wij afstand gedaan van onze natuurlijke omgeving maar niet van ons instinct.
In beginsel was angst een noodzakelijk goed ivm lijfsbehoud. Met het groeien van ons bewustzijn zijn er talloze angsten ontstaan die niet direct met levensbehoud te maken hebben. Je zou het secundaire angsten kunnen noemen. Bv fobieën. De angst voor het onbekend past daar misschien ook wel in. Het heeft maar mijn idee niks met het behoud van te maken maar is wel het gevolg van de groei van ons bewustzijn.
Er zijn op het moment geen natuurlijke vijanden behalve de mens zelf.
In het van oorsprong constant zoeken naar voedsel is op de achtergrond verdwenen maar niet het instinctief gedrag. In mijn beschouwing is het zoeken naar voedsel langzaam over gegaan in het zoeken naar antwoorden. Het instinctieve lijkt te zijn veranderd door de omstandigheden waarin we ons zelf hebben verkeerd. Het nieuwsgierige en zoeken naar voedsel zou misschien de oorsprong van de waarom vraag kunnen zijn. Net zoals het zoeken naar voedsel wat een ononderbroken instinctieve handeling is zou het misschien kunnen zijn dat de waarom vraag daar zijn verkapte oorsprong heeft.
Vandaar mijn antwoord: behoud.
Zelfrespect is naar mijn idee aantastbaar door omstandigheden. Het is misschien meer het karakter die bepaald hoe een persoon, of in deze, ik zelf met de omstandigheden om ga. Mijn karakter bepaald naar mijn idee in grote mate mijn zelfbehoud. Maar ik denk ook dat instinct en karakter hand in hand gaan. Ik sta alleen ver verwijderd van mijn instinct.
Karakter houd meer in dan omgaan met
.maar het waarborgen van mijn karakter is zeker een prioriteit.